دوره 28، شماره 4 - ( 1403 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 24-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberifar R. The Effect of Fare Changes and Other Price Shocks on Passenger Behavior and Distribution in Urban Transportation Systems: (Case Study, Mashhad Metropolis). MJSP 2024; 28 (4) :1-24
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-79071-fa.html
صابری فر رستم. اثر تغییر کرایه و سایر شوک های قیمتی بر رفتار و توزیع مسافران در سیستم های حمل و نقل شهری(نمونه مورد مطالعه مشهد). آمایش فضا و ژئوماتیک. 1403; 28 (4) :1-24

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-79071-fa.html


دانشگاه پیام نور ، r_saberifar@pnu.ac.ir
چکیده:   (757 مشاهده)
جا به جایی در شهر در هر شکل و وسیله­ ای که انجام شود، هزینه­ های مادی و غیر مادی مختلفی به همراه دارد. به همین دلیل، هر تغییری در این هزینه ­ها، سریعا در رفتار مسافران خود را نشان می­دهد. یکی از عواملی که به راحتی قابل سنجش بوده و اثر آن به سرعت در واکنش مسافران دیده می­شود، تغییر نرخ کرایه­ ها است. معمولا در هنگام تغییر نرخ کرایه و یا قیمت سوخت، شهروندان تلاش می­کنند انتخاب­های خود را به نحوی انجام دهند که کمترین هزینه را متحمل شوند. چنانچه مدیران شهری از انتخاب­های احتمالی شهروندان آگاهی کاملی داشته ­باشند، می­توانند برنامه­ ریزی­های لازم را به انجام برسانند. هدف این تحقیق آن است که مشخص کند تغییر کرایه و سایر هزینه ­ها، رفتار مسافران را چگونه جهت­ دهی کرده و سیستم حمل و نقل عمومی چه واکنشی به این رفتار نشان می­ دهد. به همین منظور، این بررسی به شیوه توصیفی و تحلیلی انجام شده است. داده­ های مورد نیاز از سازمان حمل و نقل شهرداری مشهد اخذ شده و با استفاده از روش خودرگرسـیون بـرداری جامع، تجزیه و تحلیل گردیده است. یافته­ های مطالعه نشان داد که حذف و یا کاهش هزینه، استفاده از حمل و نقل عمومی را به شکل معناداری تغییر می­دهد. البته با این تغییرات، انواع روش­های حمل و نقل، بار یکسانی را پذیرا نمی­شوند. علاوه بر آن، چنانچه تغییر کرایه­ ها همزمان با شوک­های بیرونی مثل تغییر قیمت بنزین، هزینه پارکینگ و ... باشد، تراکم مسافران در حمل و نقل عمومی با رشد زیادی همراه خواهد شد. در این شرایط، هر نوع سیستمی (اتوبوس، مترو و ...)، سهم متفاوتی از مسافران را به سوی خود جلب خواهند کرد. در این صورت، بایستی سیاست­گذاری­ها به نحوی انجام شود که ضمن پاسخگویی مناسب به شهروندان، در سیستم رفت و آمد شهری اختلالی ایجاد نشود.
 
متن کامل [PDF 1584 kb]   (341 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی شهری
دریافت: 1403/10/29 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار: 1403/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.