1- عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
چکیده: (9700 مشاهده)
برنامهریزی راهبردی بهعنوان یک ابزار جهت انجام بهتر فعالیتها و رسیدن به اهداف مطلوب در آینده و در راستای اهداف تعیین شده بهکار میرود. برنامهریزی راهبردی میتواند بهعنوان پاسخی به مشکلات پیشآمده در صنعت گردشگری نیز مطرح شود. در هسته گردشگری مانند تمام فعالیتهای تجاری دیگر باید «راهبرد گردشگری» تجسم یابد. از جمله مدلهای برنامهریزی راهبردی مورد استفاده در توسعه گردشگری بهویژه در گردشگری شهری، مدل سنتی SWOT است. امروزه پس از سالها استفاده و ارزیابی از این مدل کاربردی این نتیجه حاصل شده که SWOT مبتنیبر الهامات ذهنی و غیرسیستماتیک است، (دادههای کیفی) و از سوی دیگر از کمیسازی اجتناب کرده و همچنین فاقد قدرت پیشبینی است. مدل Meta-SWOT در یک برنامه متشکل از پنجره عنوان و هفت پنجره بههم پیوسته اجرا میشود. هدف آن رهنمون ساختن تصمیمگیرندگان در فرایندی یکپارچه از مرحله اولیه توفان مغزی به ایجاد فهرست رتبهبندیشدهای از اولویتهای استراتژیک است. این ابزار بازبینیهای نامحدود نهادهها را امکانپذیر میکند، زیرا افراد تصمیمگیرنده ارزیابی خود را در طول یک فعالیت برنامهریزی تغییر میدهند. این پژوهش با هدف توسعه گردشگری در شهر یزد برای نخستینبار به معرفی مدل استراتژیکMeta-SWOT در امر گردشگری شهری پرداخته است. جهت انجام این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و روش گردآوری دادهها و تحلیل اطلاعات مورد نیاز بهصورت اسنادی و پیمایشی است. جهت تدویناستراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، تواناییها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta-SWOT استفاده شده است. براساس نتایج بهدستآمده مهمترین عامل در راستای توسعه گردشگری شهری در شهر یزد ثبات سیاسی در سطح کلان است. توجه مسئولین، نیروی انسانی مجرب در گردشگری و سرمایه گذاری از دیگر مواردی است که باید در راستای آن اقدمات مؤثری صورت پذیرد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی مستقل |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا دریافت: 1393/9/3 | پذیرش: 1394/4/7 | انتشار: 1395/3/1