دوره 20، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 206-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Strategic Planning for Tourism Development in Yazd City, Using Meta-SWOT Model. MJSP 2016; 20 (1) :179-206
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-7676-fa.html
قائدرحمتی صفر، خاوریان گرمسیر امیر رضا. نقش تکنیک Meta Swotدر برنامه ریزی راهبردی گردشگری شهر یزد. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1395; 20 (1) :179-206

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-7676-fa.html


1- عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
چکیده:   (8778 مشاهده)
برنامه‌ریزی راهبردی به‌عنوان یک ابزار جهت انجام بهتر فعالیت‌ها و رسیدن به اهداف مطلوب در آینده و در راستای اهداف تعیین شده به‌کار می‌رود. برنامه‌ریزی راهبردی می‌تواند به‌عنوان پاسخی به مشکلات پیش‌آمده در صنعت گردشگری نیز مطرح شود. در هسته گردشگری مانند تمام فعالیت‌های تجاری دیگر باید «راهبرد گردشگری» تجسم یابد. از جمله مدل‌های برنامه‌ریزی راهبردی مورد استفاده در توسعه گردشگری به‌ویژه در گردشگری شهری، مدل سنتی SWOT است. امروزه پس از سال‌ها استفاده و ارزیابی از این مدل کاربردی این نتیجه حاصل شده که SWOT مبتنی‌بر الهامات ذهنی و غیرسیستماتیک است، (داده‌های کیفی) و از سوی دیگر از کمی‌سازی اجتناب کرده و همچنین فاقد قدرت پیش‌بینی است. مدل Meta-SWOT در یک برنامه متشکل از پنجره عنوان و هفت پنجره به‌هم پیوسته اجرا می‌شود. هدف آن رهنمون ساختن تصمیم‌گیرندگان در فرایندی یک‌پارچه از مرحله اولیه توفان مغزی به ایجاد فهرست رتبه‌بندی‌شده‌ای از اولویت‌های استراتژیک است. این ابزار بازبینی‌های نامحدود نهاده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند، زیرا افراد تصمیم‌گیرنده ارزیابی خود را در طول یک فعالیت برنامه‌ریزی تغییر می‌دهند. این پژوهش با هدف توسعه گردشگری در شهر یزد برای نخستین‌بار به معرفی مدل استراتژیکMeta-SWOT  در امر گردشگری شهری پرداخته است. جهت انجام این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و روش گردآوری داده‌ها و تحلیل اطلاعات مورد نیاز به‌صورت اسنادی و پیمایشی است. جهت تدویناستراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، توانایی‌ها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta-SWOT استفاده شده است. براساس نتایج به‌دست‌آمده مهم‌ترین عامل در راستای توسعه گردشگری شهری در شهر یزد ثبات سیاسی در سطح کلان است. توجه مسئولین، نیروی انسانی مجرب در گردشگری و سرمایه گذاری از دیگر مواردی است که باید در راستای آن اقدمات مؤثری صورت پذیرد.    
متن کامل [PDF 1619 kb]   (3852 دریافت)    
نوع مقاله: علمی پژوهشی مستقل | موضوع مقاله: برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا
دریافت: 1393/9/3 | پذیرش: 1394/4/7 | انتشار: 1395/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.