1- دکتری تخصصی نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده علوم کامپیوتر و مهندسی، دانشگاه سجونگ، کره جنوبی
2- دانشجوی کارشناسی ارشد نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده نقشه برداری، دانشگاه صنعتی خواجه-نصیرالدین طوسی
3- دکتری تخصصی نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده نقشه برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، Mostafaghodosi1@gmail.com
چکیده: (1968 مشاهده)
به سبب رشد پرشتاب جمعیت، مشکلاتی مانند کمبود و عدم توزیع فضایی مناسب خدمات شهری بهوجود آمده است. ازاینرو در این تحقیق هدف ارزیابی دسترسی در شهر بجنورد با درنظر گرفتن کاربریهای کلیدی و با حالات سفر مختلف است. در این راستا در این تحقیق شش کاربری کلیدی شناسایی شده و دسترسی به سه حالت سفر پیاده، اتوبوس و تاکسی برای هریک از کاربریها با استفاده از روش حوزۀ نفوذ شناور دومرحلهای بهدست آمده است. همچنین براساس میزان استفاده از هرکدام از حالت سفر، وزن نسبی آنها و دسترسی تلفیقیافته برای هر کاربری براساس سه حالت سفر بهدستآمده است. همچنین با استفاده از روش دنپ، وزن هرکدام از کاربریها و نقشۀ دسترسی تلفیقیافته با استفاده از روش ترکیب خطی وزندار، بهدستآمده است. براساس نتایج وزندهی، کاربریهای فضای سبز و آموزشی بیشترین اهمیت را داشتهاند. براساس دسترسی نهایی قسمت مرکزی و جنوب شهر و شهرک واقع در شرق شهر دسترسی مطلوب و سایر مناطق شهر، دسترسی نامطلوب داشتهاند. براساس نتایج این تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد عدالت فضایی عمودی در شهر بجنورد رعایت نشده است، زیرا محلاتی که از سطح اجتماعی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، از سطح دسترسی مطلوبی نیز برخوردار نیستند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی شهری دریافت: 1401/6/31 | پذیرش: 1401/11/11 | انتشار: 1401/12/10