دوره 26، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 138-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi-Niaraki A, Rabipour A, Ghodousi M. Evaluating accessibility to key land uses based on travel mode. MJSP 2023; 26 (4) :113-138
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-64383-fa.html
صادقی نیارکی ابوالقاسم، ربیع پور علی، قدوسی مصطفی. ارزیابی دسترسی به کاربری‌های کلیدی بر اساس حالت سفر. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1401; 26 (4) :113-138

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-64383-fa.html


1- دکتری تخصصی نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده علوم کامپیوتر و مهندسی، دانشگاه سجونگ، کره جنوبی
2- دانشجوی کارشناسی ارشد نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده نقشه برداری، دانشگاه صنعتی خواجه-نصیرالدین طوسی
3- دکتری تخصصی نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده نقشه برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، Mostafaghodosi1@gmail.com
چکیده:   (1003 مشاهده)
به سبب رشد پرشتاب جمعیت، مشکلاتی مانند کمبود و عدم توزیع فضایی مناسب خدمات شهری به‌وجود آمده است. ازاین‌رو در این تحقیق هدف ارزیابی دسترسی در شهر بجنورد با درنظر گرفتن کاربری‏های کلیدی و با حالات سفر مختلف است. در این راستا در این تحقیق شش کاربری کلیدی شناسایی ‌شده و دسترسی به سه حالت سفر پیاده، اتوبوس و تاکسی برای هریک از کاربری‏ها با استفاده از روش حوزۀ نفوذ شناور دومرحله‌ای به‌دست ‌آمده است. همچنین براساس میزان استفاده از هرکدام از حالت سفر، وزن‏ نسبی آن‌ها و دسترسی تلفیق‌یافته برای هر کاربری براساس سه حالت سفر به‌دست‌آمده است. همچنین با استفاده از روش دنپ، وزن هرکدام از کاربری‏ها و نقشۀ دسترسی تلفیق‌یافته با استفاده از روش ترکیب خطی وزن‏دار، به‌دست‌آمده است. براساس نتایج وزن‏دهی، کاربری‏های فضای سبز و آموزشی بیشترین اهمیت را داشته‏اند. براساس دسترسی نهایی قسمت مرکزی و جنوب شهر و شهرک واقع در شرق شهر دسترسی مطلوب و سایر مناطق شهر، دسترسی نامطلوب داشته‏اند. براساس نتایج این تحقیق می‏توان نتیجه‏گیری کرد عدالت فضایی عمودی در شهر بجنورد رعایت نشده است، زیرا محلاتی که از سطح اجتماعی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، از سطح دسترسی مطلوبی نیز برخوردار نیستند.
متن کامل [PDF 1906 kb]   (191 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی شهری
دریافت: 1401/6/31 | پذیرش: 1401/11/11 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.