Jalalian H, Moradi H, Hajipour M. Functioning of Training Programs in Achieving to Agricultural Sustainable Development (Case: Villages of Oramanat Region in Kermanshah, Iran). MJSP 2015; 18 (4) :97-128
URL:
http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-3382-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (9714 مشاهده)
هدف از این مقاله، بررسی نقش و عملکرد برنامه¬های آموزشی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی در ناحیه روستایی اورامانات است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و با فن پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 130 نفر از روستاییان ناحیه اورامانات استان کرمانشاه است. حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 100 نفر تعیین گردید و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی صوری و محتوایی آن براساس نظر جمعی از متخصصین دانشگاهی و کارشناسان دستگاه¬های اجرایی مربوطه مورد تایید قرار گرفت و اعتبار آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 98/0 محاسبه شد. یافتههای تحقیق نشان داد، بین زن و مرد، پاسخگویان با سطح تحصیلات مختلف، آنهایی که برنامه¬های آموزشی تلویزیونی استان را می¬دیدند و آنهایی که نمی¬دیدند، همچنین بین روستاییان شهرستان¬های مختلف اورامانات اختلاف معنیداری نسبت به اثربخش بودن برنامه¬های آموزشی مشاهده شد. همچنین، براساس مدل کرک پاتریک از دیدگاه روستاییان، مصاحبه با کشاورزان نمونه، اعتمادداشتن به توصیههای کارشناسان برنامه آموزشی، میزان پذیرش و عمل به این توصیه¬ها و انتقال پیام¬های آموزشی به ساده¬ترین شکل ممکن به کشاورزان، در حد متوسط به بالا در اثربخشی برنامه¬های آموزشی و بکارگیری شیوه¬های نوین کشاورزی مؤثر بود.