بررسی عوامل موثر بر مکان یابی فضایی فروشگاه های زنجیره ای با استفاده از روش ساختاری تفسیری (موردمطالعه: کلان شهر رشت)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 مربی ، مدیریت بازرگانی ،واحدرودبار،دانشگاه آزاداسلامی ،رودبار،ایران
2 دانشیار، مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران
3 استادیار، مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران
4 دانشیار، مدیریت بازرگانی ،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی ،رشت،ایران
چکیده
امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقشی کلیدی در نظام توزیع کالا و مزایای بسیاری در مقایسه با سایر واحدهای توزیعی دارند و همچنین از طرفی تداوم حیات اقتصادی این فروشگاه‌ها به توسعۀ شعب آن‌ها بستگی دارد. یکی از معیارهای موفقیت در این زمینه مکان‌یابی فروشگاه است که اهمیت بسیاری در جلب مشتریان و رضایت آنان و افزایش سود دارد. لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی شاخص‌های مؤثر بر مکان‌یابی فروشگاه‌های زنجیرهای و تحلیل ارتباط بین این عوامل است. در این پژوهش ابتدا با مرور ادبیات و پیشینۀ تحقیق و نظرسنجی از خبرگان حوزۀ بازاریابی و جغرافیای شهری، 58 عامل مؤثر بر مکان‌یابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شناسایی و در قالب ده معیار سهولت دسترسی به فروشگاه، ویژگی‌های مکانی فروشگاه، مؤلفه‌های اقتصادی، جذابیت مکانی فروشگاه، معیارهای عملکردی، ویژگی‌های جمعیتی منطقه، عوامل اقتصادی مشتریان، شرایط رقابت، سطح اشباع و جذابیت بازار طبقه‌بندی شدند. در گام بعد و با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری سطوح مقوله‌های کلیدی و روابط بین آن‌ها تعیین شد. نتایج این مرحله نشان‌دهندۀ آن بود که معیارهای ویژگی‌های جمعیتی منطقه، عوامل اقتصادی مشتریان و جذابیت بازار از اهمیت زیادی برای تحقق دیگر شاخص‌ها برخوردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- آقایاری هیر، محسن، علوی ،سید علی، عینالی ،جمشید.(1390) بهبود توزیع فضا- مکانی فروشگاه های زنجیره ای شهر تهران با استفاده از GIS .برنامه‌ریزی و آمایش فضا. دوره ۱۵، شماره ۱ ،صص.1-20.http://hsmsp.modares.ac.ir/article-9960-21-fa.html
- امیرفخریان، مصطفی، کامل فر، مهرنوش(1400) بررسی الگوی حاکم بر پراکنش فضایی پزشکان متخصص در شهر مشهد. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. دوره 15،شماره 3،صص 29-58. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-44424-21-fa.html
- شریف عسکری، صفا، کاباران زاد قدیم، محمدرضا، حقیقت منفرد، جلال، عدالتیان شهریاری، جمشید(1399) مدلسازی عوامل موثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی بین المللی در شرکتهای دانش بنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دوره3، شماره4، صص 67-86.. doi:10.22034/JIBA.2021.43102.1579
- علی اکبری، اسماعیل، اکبری ،مجید. (1396) مدل سازی ساختاری تفسیریِ عوامل مؤثر بر زیست پذیری کلانشهر تهران. برنامه‌ریزی و آمایش فضا.دوره ۲۱ ،شماره۱،صص1-31. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-3785-fa.html
- Aghyarihir, M., Alavi, A., & Einali, J. (2012). Improvement on spatial distribution of chain stores in Tehran city. Journal of Spatial Planning,15(1):1-20. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-9960-fa.html (in Persian).
- Aliakbari,E.,Akbari,M.(2017). Interpretive-Structural Modeling of the Factors that Affect the Viability of Tehran Metropolis. Journal of Spatial Planning,15(3):1-31.
http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-3785-en.html.(in Persian).
- Amirfakhrian M, Kamelifar M. .(2021). Investigation of spatial distribution pattern of specialized physicians in Mashhad. Journal of Spatial Planning,25(3):29-58.
.http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-44424-en.html (in Persian).
- Arsovski, S., Todorovic, G., Lazić, Z., Arsovski, Z., Ljepava, N. and Aleksic, A. (2017), “Model for selection of the best location based on fuzzy AHP and Hurwitz methods”, Mathematical Problems in Engineering : 12-22. doi:10.1155/2017/2803461
- Banos, R., Wandosell, G. and Parra, M.C. (2016), "Web GIS to enhance relational capital: the case of general merchandise retailers", Journal of Knowledge Management, 20(3):578-593. doi:10.1108/JKM-06-2015-0218
- Baviera-Puig. A., Baviera. Tomas., Buitrago-Vera. J., & Escriba-Perez. C., (2020). Internal benchmarking in retailing with dea and GIS: the case of a loyalty-oriented supermarket chain.
Journal of Business Economics and Management,21 (4),1035-1057.
doi:10.3846/jbem.2020.12393.
- Belwal. R., Belwal. S., (2017). "Factors affecting store image and the choice of hypermarkets in Oman". International Journal of Retail & Distribution Management, 45 (6), 587-607.
doi:10.1108/IJRDM-06-2015-0086
- Bertha, J and Elena, K. (2020) Clarifying the merchandising function: analysis of merchandising roles and responsibilities in the South African apparel retail industry, International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 13(3), 364-375,
doi: 10.1080/17543266.2020.1829095
- Broekmeulen,R.A.,Sternbeck,M.G.,Donselaar,K.H.,&Kuhn,H.(2017).Decision support for
selecting the optimal product unpacking location in a retail supply chain. Eur. J. Oper. Res., 259, 84-99. doi:10.1016/j.ejor.2016.09.054
- Cheng. E. W. L., Li. H., and Yu. L., (2014). A GIS approach to shopping mall location selection. Journal of Building and Environment, 42, 884 -892. doi:10.1016/j.buildenv.2005.10.010
- Cheng, E.W.L., Li, H. and Yu, L. (2005), "The analytic network process (ANP) approach to location selection: a shopping mall illustration", Construction Innovation,5(2):83-97.
doi:10.1108/14714170510815195
- Choukri,M., Anil,B .and Abderrezzak, B. (2021) Exploring the impact of personality traits on perceived relationship investment, relationship quality, and loyalty in the retail industry, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research,31(1):106-129,
doi: 10.1080/09593969.2020.1781228
- Dokcen, C., Obedgiu, V. and Nkurunziza, G. (2021), "Retail atmospherics and retail store patronage of supermarkets in emerging economies: mediating role of perceived service quality", Journal of Contemporary Marketing Science, 4(1): 83-111.
doi:10.1108/JCMARS-09-2020-0037
- Durvasula. et al (2014). Retail store location selection problem with multiple analytical hierarchy process of decision making an application in Turkey. 8th International Strategic Management Conference, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1405-1414.
doi:10.1016/j.sbspro.2012.09.1125
- Erbiyika. H., Selami. O., Kazim. K., (2012). Retail store location selection problem with multiple analytical hierarchy process of decision making an application in Turkey. Journal of Social and Behavioral Sciences, 58:1405-1414. doi:10.1016/j.sbspro.2012.09.1125
- Erdoğan, S. & Memduhoğlu, A. (2019), "A spatiotemporal exploratory analysis of real estate sales in Turkey using GIS", Journal of European Real Estate Research, 12(2):207-226. doi:10.1108/JERER-06-2018-0024
- Evangelista, F., Low, B.K. and Nguyen, M.T. (2020), "How shopping motives, store attributes and demographic factors influence store format choice in Vietnam: A logistic regression analysis", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32 (1):149-168.
doi:10.1108/APJML-02-2018-0076
- Gao, Z. Yoshimoto, K and Ohmori, S.(2011) "Application of Integrative Analytic Hierarchy Process and 0-1 Integer Programming to Retail Stores Location in Logistic System," 2011 Fourth International Joint Conference on Computational Sciences and Optimization: 584-586,
doi: 10.1109/CSO.2011.91.
- Grewal. D., Michael. Kumarc. L., (2014). Customer experience management in retailing: An organizing framework. Journal of Retailing, 85:11- 34. doi:10.1016/j.jretai.2009.01.001
- Gülden. T., Mehmet. A., Cemal. Z., (2013). Literature Review on Selection Criteria of Store Location Based on Performance Measures. Procedia-Social and Behavioral Sciences 99: 391-402. doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.507
- Guo, J., & Zhang, Z. (2019). Research on Location of Chain Convenience Stores Based on Machine Learning. 2019 11th International Conference on Intelligent Human-Machine Systems and Cybernetics (IHMSC), 2: 225-228. doi: 10.1109/IHMSC.2019.10148
- Han. Z., Cui. C., Miao. C., Wang. H., & Chen. X., (2019). Identifying Spatial Patterns of Retail Stores in Road Network Structure. Sustainability, 11 (17):1-20, doi:10.3390/su11174539.
- Hove-Sibanda, P., Motshidisi, M. and Igwe, P.A. (2021), "Supply chain risks, technological and digital challenges facing grocery retailers in South Africa", Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 15(2):228-245.
doi:10.1108/JEC-05-2020-0104
- Jorge,C.G.(2017)Geomarketing techniques to locate retail companies in regulated markets,Australasian Marketing Journal (AMJ), 25(3):185-193
doi:10.1016/j.ausmj.2017.06.001.
- Karande. K., Lombard. J., (2009). Location strategies of broad-line retailers: an empirical investigation. Journal of Business Research, 58: 687 -695. doi:10.1016/j.jbusres.2003.09.008
- Kumagai, K., & Nagasawa, S. (2017). The effect of selective store location strategy and self-congruity on consumers’ apparel brand attitudes toward luxury vs. non-luxury. Journal of Global Fashion Marketing, 8: 266 - 282. doi:10.1080/20932685.2017.1348241
- Kumar. V., Karande. K., (2013). Effect of retail store environment on retailer performance, Journal of Business Research, 49: 167-181. doi:10.1016/S0148-2963(99)00005-3
- Kuo. R., Chi. S., & Kao. S., (2002). A decision support system for selecting convenience store location through integration of fuzzy AHP and artificial neural network. Journal of Computers in Industry, 47: 199-210. doi.:10.1016/S0166-3615(01)00147-6
- Lei, T.L. (2021). Integrating GIS and location modeling: A relational approach. Transactions in IS, 25: 1693– 1715. doi:10.1111/tgis.12804
- Li. Y., Liu. L., (2012). Assessing the impact of retail location on store performance: A comparison of Wal-Mart and Kmart stores in Cincinnati. Journal of Applied Geography, 32: 591-600. doi:10.1016/j.apgeog.2011.07.006
- Mendes, A. B., & Themido, I. H. (2004). Multi‐outlet retail site location assessment. International transactions in operational research,11(1),1-18.
doi:10.1111/j.1475-3995.2004.00436.x
- Nair, S.R. and Shams, S.M.R. (2021), "Impact of store-attributes on food and grocery shopping behavior: insights from an emerging market context", EuroMed Journal of Business, 16 (3):324-343. doi:10.1108/EMJB-10-2019-0128
- Mohamad, M.Y., Katheeri, F.A., & Salam, A. (2015). A GIS Application for Location Selection and Customers' Preferences for Shopping Malls in Al Ain City; UAE.4(2):76-86. doi:10.5923/j.ajgis.20150402.03
- Pope, James A.; Lane, William R.; and Stein, Jane (2012) "A Multiple-Attribute Decision Model for Retail Store Location," Southern Business Review:37(2):15-25.Available at: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/sbr/vol37/iss2/4
- Ramadani, V., Zendeli, D., Gerguri-Rashiti, S. and Dana, L.-P. (2018), "Impact of geomarketing and location determinants on business development and decision making", Competitiveness Review, 28 (1):98-120. doi:10.1108/CR-12-2016-0081
- Roig-Tierno. N., Baviera-Puig. A., Buitrago-Vera. Juan., Mas-Verdu. F., (2013). The retail site location decision process using GIS and the analytical hierarchy process. Applied Geography, 40: 191-198. doi:10.1016/j.apgeog.2013.03.005.
- Shan, W., Yan, Q., Chen, C., Zhang, M., Yao, B., & Fu, X. (2019). Optimization of competitive facility location for chain stores. Annals of Operations Research, 273: 187-205.
doi:10.1007/s10479-017-2579-z
- Sharifaskari, S., Kabaranzad ghadim, M., haghighat monfared,, J., Edalatian Shahriari, J. (2021). modeling factors affecting international entrepreneurial opportunities recognition in Iranian knowledge-based companies with ISM method. Journal of International Business Administration, 3(4), 67-86. doi: 10.22034/jiba.2021.43102.1579. (in Persian).
- Singh. J., Tyagi. P., Kumar. G., Agrawal. S., (2020), "Convenience store locations prioritization: a fuzzy TOPSIS-GRA hybrid approach". Modern Supply Chain Research and Applications, 2(4): 281-302. doi: 10.1108/MSCRA-01-2020-0001
- Stephanie, van., Kim, W., Malaika, B.(2019) In-store location-based marketing with beacons: from inflated expectations to smart use in retailing, Journal of Marketing Management, 35:15-16, doi: 10.1080/0267257X.2019.1689154
- Suárez-Vega. R., Gutiérrez-Acuna. J. L., & Rodríguez-Díaz. M., (2015). Spatial analysis of consumer behavior In A Food Products Market. Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, 10(1): 25-42.
- Tzeng, G., Teng, J. (1993), Transportation investment project selection with fuzzy multiobjectives. Transp., Plann. Technol. 17(2):91–112. doi:10.1080/03081069308717504
- Verhagen, T., Meents, S., Merikivi, J., Moes, A. and Weltevreden, J. (2022), "How location-based messages influence customers' store visit attitudes: an integrative model of message value", International Journal of Retail & Distribution Management, 50 (7):781-798. doi:10.1108/IJRDM-09-2020-0364
- Wang. L., Fan. H., & Wang. Y., (2018). Site Selection of Retail Shops Based on Spatial Accessibility and Hybrid BP Neural Network. International Journal of Geo-Information,7 (6):1-22, doi :10.3390/ijgi7060202.
- Wulandari, W. T. O. S., Susena, K. C. ., & Handayani , S. . (2022). The Effect of Store Atmosphere and Location on Purchase Decisions in Bengkulu City Mode Shopping . Journal of Indonesian Management (JIM), 2(1): 21–26. doi :10.53697/jim.v2i1.440
- Xiao. D., & Ye. W., (2019). combining gis and the analytic hirarchy process to analysis location of hypermarket. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science,
doi:10.1088/1755-1315/237/3/032012.
- Yu, Y., Wang, X., & Fang, R. (2020). Research on location selection of pre-warehouse of fresh e-commerce retail enterprises under O2O mode. 2020 International Signal Processing, Communications and Engineering Management Conference (ISPCEM), 181-184.
doi: 10.1109/ISPCEM52197.2020.00043