دوره 28، شماره 4 - ( 1403 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 53-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghamohammmadloo F, Shamoradi Samani R, Ayashi A, Torabi Z, Faraji Sabokbar H A, Darban Astaneh A R. Exploring Online Data to Analyze Tourist Satisfaction with Eco-Lodges (Case Study: Zanjan Province). MJSP 2024; 28 (4) :25-53
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-79093-fa.html
آقامحمدلو فیاض، شامرادی سامانی ریحانه، عیاشی اطهره، ترابی ذبیح اله، فرجی سبکبار حسنعلی، دربان آستانه علیرضا. کاوش در داده‌های آنلاین برای تحلیل رضایت گردشگران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی(مورد مطالعه:استان زنجان). آمایش فضا و ژئوماتیک. 1403; 28 (4) :25-53

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-79093-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه جغرافیای انسانی،دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه جغرافیای انسانی،دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دانش آموخته دکتری گروه جغرافیای انسانی،دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- استادیار گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
5- استاد گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
6- دانشیار گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه تهران،تهران،ایران ، astaneali@ut.ac.ir
چکیده:   (230 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان زنجان و بررسی الگوهای فضایی این عوامل از طریق داده‌های آنلاین انجام شده است. برای این منظور، داده‌ها از پلتفرم جاباما با استفاده از وب‌کاوی خودکار(n=59)  جمع‌آوری و تحلیل‌های آماری-فضایی انجام گردید. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گام‌به‌گام نشان داد که مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های رضایت گردشگران شامل موقعیت مکانی (β=0.372, p<0.01)، ارزش قیمتی (β=0.343, p<0.01) و تطابق اطلاعات (β=0.292, p<0.01)  هستند. علاوه بر این، تحلیل خودهمبستگی فضایی با استفاده از شاخص موران محلی نشان‌دهنده خوشه‌بندی‌های معناداری در توزیع فضایی رضایت گردشگران است؛ به‌طوری‌که اقامتگاه‌های نزدیک به جاذبه‌های شاخص مانند گنبد سلطانیه از بالاترین میزان رضایت برخوردارند. یافته‌ها نشان می‌دهد که این سه متغیر می‌توانند 69 درصد از تغییرات در رضایت گردشگران را تبیین کنند. نتایج این پژوهش می‌تواند به مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سیاست‌گذاران کمک کند تا با بهینه‌سازی استراتژی‌های خدمات‌رسانی و قیمت‌گذاری، سطح رضایت گردشگران را افزایش داده و به توسعه پایدار گردشگری بوم‌محور در استان زنجان کمک کنند.

 
متن کامل [PDF 2238 kb]   (19 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا
دریافت: 1403/11/1 | پذیرش: 1404/2/9 | انتشار: 1403/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.