1- دانشجوی دکتری شهرسازی اسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران ، a.molaei@tabriziau.ac.ir
چکیده: (546 مشاهده)
اندیشمندان به منظور کاهش مسائل ناشی از مدهای حملونقل، توسعه حملونقل عمومی را به عنوان راهکار مناسب مطرح کردهاند. سیستم تراموا به علت اشغال کم فضا، حداقل صدای تولیدی، و انعطاف پذیری بالا یکی از مناسبترین گزینهها در حملونقل درون شهری است. با توجه به توسعه آتی در شهر تبریز سیستم تراموا گزینه مناسبی برای توسعه حملونقل درون شهری است. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی شاخصهای طراحی و گردشگری شهری در احداث تراموای شهری است. با توجه به هدف پژوهش، روش پژوهش حاضر دارای ماهیت کمی میباشد و براساس مطالعات صورت گرفته، شاخصهای طراحی مسیرها و ایستگاههای ترامواشهری استخراج و با استفاده از پرسشنامه و تکمیل آنها مبنی بر نظرات متخصصان در دانشگاه و سازمان ترافیک به بررسی و تحلیل تطبیقی اطلاعات حاصل با استفاده از آزمونهای فریدمن و کندال در نرم افزار SPSS پرداخته شده است. نتایج حاصل حاکی از آن است که مولفه سهولت دسترسی با بیشترین امتیاز دارای بیشترین اهمیت و مولفه عدالت و همه شمولی با کمترین امتیاز دارای کمترین اهمیت در تدوین شاخصهای طراحی مسیر و ایستگاههای تراموای شهری است. شاخصهای اتصال و پیوستگی، سهولت دسترسی، عدالت و همهشمولی کارائی و پاسخدهی و حملونقل پایدار از شاخصهای طراحی مسیرها و ایستگاههای تراموا محسوب میشود که در تمامی بافتهای شهری دارای اهمیت است. با توجه به ویژگیهای بافت تاریخی، شاخصهای هویت وگردشگری پایدار نیز در کنار شاخصهای مذکور در طراحی مسیرها و ایستگاههای تراموا حائز اهمیت است. به همین منظور راهکارهایی در راستای تحقق شاخصهای ارائه شده پیشنهاد شدند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی شهری دریافت: 1402/11/7 | پذیرش: 1403/3/13 | انتشار: 1402/10/1