دوره 27، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 131-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalilisadrabad S, Cheragalipour P. Analysis of the status of the components of the smart area at the level of the metropolitan area of Tehran. MJSP 2023; 27 (3) :101-131
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-69729-fa.html
جلیلی صدرآباد سمانه، چراغعلی پور پویا. تحلیل وضعیت مولفه‌های منطقه هوشمند در سطح منطقه کلانشهری تهران. آمایش فضا و ژئوماتیک. 1402; 27 (3) :101-131

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-69729-fa.html


1- استادیار شهرسازی، دانشکده شهرسازی و معماری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران ، s_jalili@iust.ac.ir
2- کارشناس ارشد برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دانشکده شهرسازی و معماری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده:   (551 مشاهده)
پایه و اساس کلیه مضامین اصلی مربوط به یک شهر هوشمند دربرگیرنده شاخص‌ها و مولفه‌های مردم، حمل و نقل، اقتصاد، زندگی، حکمرانی و محیط هوشمند است. براین اساس در برنامه‌ریزی شهر و منطقه هوشمند باید به تمامی موارد فوق با تاکید بر زیرساخت‌های هوشمندسازی به منظور حل مشکلات مناطق کلانشهری توجه گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و ویژگی‌های مناطق هوشمند و وضعیت آنها در منطقه کلانشهری تهران است. روش حاضر در این پژوهش ضمن تاکید بر کاربردی ‌بودن آن توصیفی-تحلیلی است و شیوه جمع‌آوری اطلاعات بر مبنای مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای و مبتنی بر فن پیمایشی شامل تهیه و تکمیل پرسشنامه است. براساس بررسی‌های انجام شده و عدم تعادل‌های موجود در نظام فضایی منطقه هوشمند تهران، شهرستان‌های شمیرانات، تهران و فیروزکوه از نظر شاخص‌های سه‌گانه اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و محیط‌زیستی در پهنه همگن شماره یک و رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. با بررسی شاخص‌های 6 گانه منطقه هوشمند یعنی مردم هوشمند، اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند، حکمرانی هوشمند، محیط هوشمند و حمل و نقل هوشمند، در حال حاضر میزان امتیاز نهایی منطقه هوشمند در سطح منطقه کلانشهری تهران برابر با 0.389 است که نشان از شرایط نامناسب مولفه‌های منطقه هوشمند در محدوده مطالعاتی دارد. مهمترین راهکارها و اقدامات مورد نیاز به منظور بهبود شرایط موجود شامل مواردی همچون ایجاد نهاد متولی حمل‌ونقل منطقه‌ای، برنامه‌‌ریزی حمل‌ونقل جهت تجهیز مرکز اداری سیاسی جدید به فرودگاه (تحول)، تهیه طرح نظام‌مندسازی و رهگیری هوشمند و یکپارچه حمل و نقل کالا و مسافر در استان و... است.
متن کامل [PDF 2121 kb]   (1109 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی منطقه ای
دریافت: 1402/3/21 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.