shafiee H, Tavakoli M, Eftekhari A R R. Analysis of the spatial components of the educational policy model of environmental values (case study: villages on the rurbans of Tehran metropolis). MJSP 2023; 27 (3) :1-25
URL:
http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-68038-fa.html
شفیعی هادی، توکلی مرتضی، افتخاری عبدالرضا رکن الدین. تحلیل مؤلفه های فضایی الگوی سیاستگذاری آموزشی ارزش های محیط زیستی (مورد مطالعه: روستاهای حاشیه کلانشهر تهران). آمایش فضا و ژئوماتیک. 1402; 27 (3) :1-25
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-68038-fa.html
1- دانشجوی دکتری جغرافیای و برنامه ریزی دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار گروه جغرافیای و برنامه ریزی دانشگاه تربیت مدرس و نویسنده مسئول ، tavakoly52@gmail.com
3- استاد گروه جغرافیای و برنامه ریزی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (1142 مشاهده)
آموزش ارزشهای محیط زیستی بهعنوان یکی از ارکان بنیادین توسعۀ پایدار و بهمنزلۀ سازوکاری برای بازسازی و احیای سرمایههای زیستمحیطی از نقش مهم و بایستهای برخوردار است. در این پژوهش شناسایی و مطالعۀ میزان اهمیت مؤلفههای فضایی الگوی سیاستگذاری آموزشی ارزشهای مذکور هدفگذاری شد و برای نیل به این هدف بر پایۀ نظریههای توسعۀ پایدار و استراتژیهای آموزشی و نظریههای رفتارمحور و اخلاقمحور در حوزۀ ارزشهای زیستمحیطی؛ مؤلفهها و شاخصهای آمایشی آموزش ارزشهای زیستمحیطی شناسایی و استخراج و با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه و تکمیل آنها مبتنی بر نظر 30 کارشناس در عرصۀ آموزش محیط زیست به مطالعه و تحلیل تطبیقی دادههای حاصل از بهکارگیری نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه و تعقیبی دانکن در منطقۀ مورد مطالعه مبادرت شد و نتایج پژوهش مؤید این مطلب است که مؤلفۀ آشنایی با حوزۀ محیط زیست و نظام اکولوژیکی، کمترین میزان اهمیت را با مقدار 925/2 و بیشترین اهمیت را مؤلفۀ رفتاری ـ شناختی با مقدار 5533/3 در تدوین و اجرای سیاستگذاری آمایشی ارزشهای زیستمحیطی به خود اختصاص داده است.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی زیست محیطی و توسعه پایدار دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1402/3/29 | انتشار: 1402/7/10