shahnavazi A, MIRABI V, HAGHSHENAS KASHANI F, Shahroodi K. A Survey of the effective factors on the spatial positioning of the chain stores using the interpretive structural method (Case study: Rasht metropolis). MJSP 2022; 26 (3) :105-129
URL:
http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-63060-fa.html
شهنوازی عباس، میرابی وحیدرضا، حق شناس کاشانی فریده، شاهرودی کامبیز. بررسی عوامل موثر بر مکان یابی فضایی فروشگاه های زنجیره ای با استفاده از روش ساختاری تفسیری (موردمطالعه: کلان شهر رشت). آمایش فضا و ژئوماتیک. 1401; 26 (3) :105-129
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-63060-fa.html
1- مربی ، مدیریت بازرگانی ،واحدرودبار،دانشگاه آزاداسلامی ،رودبار،ایران ، shahnavazi@gmail.com
2- دانشیار، مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران
3- استادیار، مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران
4- دانشیار، مدیریت بازرگانی ،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی ،رشت،ایران
چکیده: (1592 مشاهده)
امروزه فروشگاههای زنجیرهای نقشی کلیدی در نظام توزیع کالا و مزایای بسیاری در مقایسه با سایر واحدهای توزیعی دارند و همچنین از طرفی تداوم حیات اقتصادی این فروشگاهها به توسعۀ شعب آنها بستگی دارد. یکی از معیارهای موفقیت در این زمینه مکانیابی فروشگاه است که اهمیت بسیاری در جلب مشتریان و رضایت آنان و افزایش سود دارد. لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی شاخصهای مؤثر بر مکانیابی فروشگاههای زنجیرهای و تحلیل ارتباط بین این عوامل است. در این پژوهش ابتدا با مرور ادبیات و پیشینۀ تحقیق و نظرسنجی از خبرگان حوزۀ بازاریابی و جغرافیای شهری، 58 عامل مؤثر بر مکانیابی فروشگاههای زنجیرهای شناسایی و در قالب ده معیار سهولت دسترسی به فروشگاه، ویژگیهای مکانی فروشگاه، مؤلفههای اقتصادی، جذابیت مکانی فروشگاه، معیارهای عملکردی، ویژگیهای جمعیتی منطقه، عوامل اقتصادی مشتریان، شرایط رقابت، سطح اشباع و جذابیت بازار طبقهبندی شدند. در گام بعد و با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری سطوح مقولههای کلیدی و روابط بین آنها تعیین شد. نتایج این مرحله نشاندهندۀ آن بود که معیارهای ویژگیهای جمعیتی منطقه، عوامل اقتصادی مشتریان و جذابیت بازار از اهمیت زیادی برای تحقق دیگر شاخصها برخوردارند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکان یابی ها دریافت: 1401/4/30 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/8/10