دوره 26، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 78-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fazli S, samadi M. Assessment and ranking of tourism in the provinces of Iran from the perspective of tourism development infrastructure. MJSP 2022; 26 (2) :56-78
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-59019-fa.html
فضلی صفر، صمدی محمود. سنجش و رتبه بندی گردشگری استان‌های ایران از منظر زیرساخت های توسعه گردشگری. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1401; 26 (2) :56-78

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-59019-fa.html


1- استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران ، fazli34@gmail.com
2- دانشجوی پسا دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (1107 مشاهده)
صنعت گردشگری جزو ده صنعت تاثیر گذار در توسعه اقتصادی در اکثر کشورها می­باشد. به همین منظور تحقیقات عمده­ای از منظرهای مختلف در رابطه با این صنعت در تمام سطوح بین­المللی، ملی و منطقه­ای انجام شده است و در حال انجام می باشد. یکی از این زمینه­های تحقیقاتی که نقش بسزایی در امر سیاست­گذاری خرد و کلان تصمیم­گیرندگان دارد مبحث رتبه­بندی مناطق مختلف است. در این تحقیق به رتبه­بندی استان­های کشور بر اساس شاخص­هایی عملیاتی پرداخته شده است. این شاخص های در این تحقیق با مطالعه نمونه تحقیقات معتبر، مصاحبه، تحقیقات میدانی و آمارهای معتبر ملی موجود کشور توسعه داده شده اند. نتیجه این شناسایی 18 شاخص عملیاتی و عملکردی بوده است که اطلاعات آن در کشور قابل دسترسی و صحه­گذاری بوده است. لازم به ذکر است در این تحقیق جهت توسعه شاخص­های گردشگری دامنه وسیعتر شناخته شده­ای از ادبیات تحت عنوان توریست و سفر[1] (T&T) در نظر گرفته شده است. پس از شناسایی شاخص­ها که می توانند مرجع معتبری برای تحقیقات آتی باشند بوسیله دو ابزار تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس و مکبث به رتبه­بندی استان­ها پرداخته شده است. این الگوریتم­ها در محیط برنامه­نویسی MATLAB توسعه داده شده­اند. در نهایت آنچه از دو روش نتیجه شد آن بود که الگوریتم ها در بیش از 90 درصد موارد رتبه­بندی یکدیگر را تایید می نمایند. بعلاوه استان­های تهران، مازندران و خراسان رضوی جایگاه­های نخست تا سوم را به خود اختصاص داده­اند.   
 
[1] Tourism & Travel (T&T)
متن کامل [PDF 1820 kb]   (447 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا
دریافت: 1400/11/5 | پذیرش: 1401/3/24 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.