1- استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران ، fazli34@gmail.com
2- دانشجوی پسا دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده: (2105 مشاهده)
صنعت گردشگری جزو ده صنعت تاثیر گذار در توسعه اقتصادی در اکثر کشورها میباشد. به همین منظور تحقیقات عمدهای از منظرهای مختلف در رابطه با این صنعت در تمام سطوح بینالمللی، ملی و منطقهای انجام شده است و در حال انجام می باشد. یکی از این زمینههای تحقیقاتی که نقش بسزایی در امر سیاستگذاری خرد و کلان تصمیمگیرندگان دارد مبحث رتبهبندی مناطق مختلف است. در این تحقیق به رتبهبندی استانهای کشور بر اساس شاخصهایی عملیاتی پرداخته شده است. این شاخص های در این تحقیق با مطالعه نمونه تحقیقات معتبر، مصاحبه، تحقیقات میدانی و آمارهای معتبر ملی موجود کشور توسعه داده شده اند. نتیجه این شناسایی 18 شاخص عملیاتی و عملکردی بوده است که اطلاعات آن در کشور قابل دسترسی و صحهگذاری بوده است. لازم به ذکر است در این تحقیق جهت توسعه شاخصهای گردشگری دامنه وسیعتر شناخته شدهای از ادبیات تحت عنوان توریست و سفر[1] (T&T) در نظر گرفته شده است. پس از شناسایی شاخصها که می توانند مرجع معتبری برای تحقیقات آتی باشند بوسیله دو ابزار تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس و مکبث به رتبهبندی استانها پرداخته شده است. این الگوریتمها در محیط برنامهنویسی MATLAB توسعه داده شدهاند. در نهایت آنچه از دو روش نتیجه شد آن بود که الگوریتم ها در بیش از 90 درصد موارد رتبهبندی یکدیگر را تایید می نمایند. بعلاوه استانهای تهران، مازندران و خراسان رضوی جایگاههای نخست تا سوم را به خود اختصاص دادهاند.
[1] Tourism & Travel (T&T)
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا دریافت: 1400/11/5 | پذیرش: 1401/3/24 | انتشار: 1401/6/10