دوره 24، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 42-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

goodarzi M, Feroozi M A, saeidi O. Investigating and Analyzing Land use Barriers to Public Transport Development in Ahvaz Metropolis. MJSP 2020; 24 (2) :1-42
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-36681-fa.html
گودرزی مجید، فیروزی محمد علی، سعیدی امید. تحلیل موانع کاربری اراضی توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر اهواز. آمایش فضا و ژئوماتیک. 1399; 24 (2) :1-42

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-36681-fa.html


1- استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز ، M.goodarzi@Scu.ac.ir
2- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
3- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (3352 مشاهده)
در کاهش سطح کیفی حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری دلایل متعددی ازجمله موانع اقتصادی، موانع سیاسی مدیریتی، موانع زیست‌محیطی، موانع کالبدی و موانع اجتماعی فرهنگی دخالت دارند که موانع کاربری اراضی به‌عنوان یکی از ابعاد موانع کالبدی قابل‌رؤیت‌ترین آن‌ها است. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل موانع کاربری اراضی توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر اهواز است. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. اطلاعات موردنیاز تحقیق از طریق روش اسنادی، کتابخانه­ای و مصاحبه با مردم و کارشناسان گردآوری‌شده است جهت رتبه‌بندی موانع کاربری اراضی در هر یک از کاربری‌های حمل‌ونقل از روش تصمیم‌گیری ARAS استفاده‌شده است. همچنین جهت پهنه‌بندی این موانع در سطح شهر اهواز با نرم‌افزار ARC GIS10.3 از مدل کریجینگ استفاده‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که مجموعاً (36) مانع کلیدی در هریک از کاربری‌های حمل‌ونقل عمومی اهواز مؤثر هستند. این موانع برای ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی (9 عامل) شریان‌های شهری (9 عامل) پایانه‌های درون‌شهری (9) عامل و پارکینگ‌های عمومی (9 عامل) بودند؛ که دسترسی نامناسب با وزن (0.974) وجود کنده‌کاری‌های سازمانی با وزن (0.61115)، ضعف سیستم سرمایشی گرمایشی با وزن (0.295) و دوری از مراکز بهداشتی و درمانی با وزن (0.3479) به ترتیب بیشترین موانع ایستگاه‌ها، شریان‌های شهری، پایانه‌ها و پارکینگ‌ها هستند. همچنین پهنه‌بندی این موانع نشان می‌دهد ایستگاه‌ها در مناطق 2 و 5 شریان‌های شهری در مناطق 2 و 5 م پایانه‌ها در مناطق 8 و 4 و پارکینگ‌های عمومی در مناطق 2 و 7 به ترتیب بیشترین و کمترین موانع را دارند.
 
متن کامل [PDF 1021 kb]   (1496 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی شهری
دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1399/1/17 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.