sadeghloo T, mahdavi D. Explanation the role of destination environmental quality on improving of tourist intellectual imaging
(Case study area: tourism destination rural of Rood bar- Ghasran rural district). MJSP 2015; 19 (2) :61-88
URL:
http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-1414-fa.html
سجاسی قیداری حمدالله، صادقلو طاهره، مهدوی داوود. تبیین نقش کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی در تقویت تصویر ذهنی گردشگران (مطالعه موردی: روستاهای مقصد گردشگری بخش رودبار قصران). آمایش فضا و ژئوماتیک. 1394; 19 (2) :61-88
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-1414-fa.html
1- استادیار دانشگاه مشهد
2- استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشگاه پیام نور
چکیده: (10684 مشاهده)
خلق تصویر ذهنی مثبت در گردشگران برای بازار رقابتی توسعه گردشگری روستایی دارای اهمیت فراوانی می باشد. یکی از مهمترین شاخصهای تاثیرگذار در تقویت ارزش ادراک شده و تصویر ذهنی گردشگران، کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی میباشد. برای این منظور منطقه روستایی رودبار قصران با 15 روستا برای مطالعه در نظر گرفته شد. روش شناسی مطالعه از نوع تحلیلی- تبیینی بر اساس مطالعه اسنادی، کتابخانهای و مطالعه میدانی میباشد که دادهها از طریق پرسشنامه بین 160 نفر از گردشگران روستایی تکمیل گردید. نتایج نشان میدهد که با توجه به کیفیت محیطی مناسب روستاهای مقصد گردشگری، ارزشهای ادراک شده محیطی و تصویر مثبت ذهنی مقاصد توسط گردشگران در روستاهای مقصد قابل قبول بوده و در کلیه موارد از سطح معناداری بالاتر از آلفا 05/0 برخوردار میباشند که این ارتباط از طریق آزمون همبستگی پیرسون بین مولفه های چهارگانه کیفیت محیطی با متغیر ادراک محیطی و تصویر ذهنی مقصد توسط گردشگران تایید میگردد. همچنین، با توجه به نتایج بدست آمده در آزمون رگرسیون چندگانه میتوان استنباط کرد که مولفه کیفیت زیباشناختی و فرمی دارای بیشترین اثرگذاری بر ارزش ادراکی گردشگران از محیط(مقدار بتا 541/0) و خلق تصویر ذهنی مثبت(مقدار بتا 514/0) از مقصدهای روستایی در منطقه موردمطالعه از دیدگاه نمونهها می باشد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی مستقل |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا دریافت: 1393/5/18 | پذیرش: 1393/12/25 | انتشار: 1394/6/1