دوره 26، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 129-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مربی ، مدیریت بازرگانی ،واحدرودبار،دانشگاه آزاداسلامی ،رودبار،ایران ، shahnavazi@gmail.com
2- دانشیار، مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران
3- استادیار، مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران
4- دانشیار، مدیریت بازرگانی ،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی ،رشت،ایران
چکیده:   (1055 مشاهده)
امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقشی کلیدی در نظام توزیع کالا و مزایای بسیاری در مقایسه با سایر واحدهای توزیعی دارند و همچنین از طرفی تداوم حیات اقتصادی این فروشگاه‌ها به توسعۀ شعب آن‌ها بستگی دارد. یکی از معیارهای موفقیت در این زمینه مکان‌یابی فروشگاه است که اهمیت بسیاری در جلب مشتریان و رضایت آنان و افزایش سود دارد. لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی شاخص‌های مؤثر بر مکان‌یابی فروشگاه‌های زنجیرهای و تحلیل ارتباط بین این عوامل است. در این پژوهش ابتدا با مرور ادبیات و پیشینۀ تحقیق و نظرسنجی از خبرگان حوزۀ بازاریابی و جغرافیای شهری، 58 عامل مؤثر بر مکان‌یابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شناسایی و در قالب ده معیار سهولت دسترسی به فروشگاه، ویژگی‌های مکانی فروشگاه، مؤلفه‌های اقتصادی، جذابیت مکانی فروشگاه، معیارهای عملکردی، ویژگی‌های جمعیتی منطقه، عوامل اقتصادی مشتریان، شرایط رقابت، سطح اشباع و جذابیت بازار طبقه‌بندی شدند. در گام بعد و با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری سطوح مقوله‌های کلیدی و روابط بین آن‌ها تعیین شد. نتایج این مرحله نشان‌دهندۀ آن بود که معیارهای ویژگی‌های جمعیتی منطقه، عوامل اقتصادی مشتریان و جذابیت بازار از اهمیت زیادی برای تحقق دیگر شاخص‌ها برخوردارند.

 
متن کامل [PDF 1673 kb]   (798 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مکان یابی ها
دریافت: 1401/4/30 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.