دوره 18، شماره 4 - ( 1393 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 128-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (9263 مشاهده)
هدف از این مقاله، بررسی نقش و عملکرد برنامه¬های آموزشی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی در ناحیه روستایی اورامانات است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و با فن پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 130 نفر از روستاییان ناحیه اورامانات استان کرمانشاه است. حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 100 نفر تعیین گردید و از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای بود که روایی صوری و محتوایی آن براساس نظر جمعی از متخصصین دانشگاهی و کارشناسان دستگاه¬های اجرایی مربوطه مورد تایید قرار گرفت و اعتبار آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 98/0 محاسبه شد. یافته‌های تحقیق نشان داد، بین زن و مرد، پاسخگویان با سطح تحصیلات مختلف، آنهایی که برنامه¬های آموزشی تلویزیونی استان را می¬دیدند و آنهایی که نمی¬دیدند، همچنین بین روستاییان شهرستان¬های مختلف اورامانات اختلاف معنی‌داری نسبت به اثربخش بودن برنامه¬های آموزشی مشاهده شد. همچنین، براساس مدل کرک پاتریک از دیدگاه روستاییان، مصاحبه با کشاورزان نمونه، اعتمادداشتن به توصیه‎های کارشناسان برنامه آموزشی، میزان پذیرش و عمل به این توصیه¬ها و انتقال پیام¬های آموزشی به ساده¬ترین شکل ممکن به کشاورزان، در حد متوسط به بالا در اثربخشی برنامه¬های آموزشی و بکارگیری شیوه¬های نوین کشاورزی مؤثر بود.
متن کامل [PDF 409 kb]   (6202 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.