دوره 23، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 97-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Molaei A, Behzadfar M. Definition Urban Identical Competitiveness Dimensions and opportunity with contextual approach in Iranian cities. MJSP. 2019; 23 (2) :97-121
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-21-26369-fa.html
molaei اصغر، بهزادفر مصطفی. تبیین ابعاد و ظرفیتهای رقابت پذیری هویتی شهری با رویکرد زمینه‌گرا در شهرهای ایران. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1398; 23 (2) :97-121

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-21-26369-fa.html


1- عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، molaei.2488@gmail.com
2- استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (564 مشاهده)
پایداری حیات شهری و منطقه‌ای، به‌ویژه در بعد اقتصادی، یکی از وجوه مهم مدیریت شهر‌ها و جوامع است که با رقابت­‌های شهری، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی ارتباط دارد. در این راستا، برنامه­ریزی جامع معطوف به ارکان هویتی مناطق و شهر‌ها لازم است و باید از ظرفیت‌‌های بومی برای رسیدن به آینده‌ی اقتصادی پایدار و هویت­مند استفاده شود. بی‌توجهی به زمینه­‌های هویتی، به‌ویژه در ابعاد طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، نتایج منفی ازقبیل تضعیف محیط‌زیست و فرهنگ بومی، ناپایداری اقتصاد شهر‌ها و مناطق در تحولات جهانی و نیز کاهش منابع و بی­عدالتی را به‌دنبال دارد؛ مسئله‌ای که بسیاری از شهر‌ها و مناطق ایران با آن مواجه هستند و هویت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست­محیطی مناطق را تضعیف می‌کند. هدف این پژوهش، تبیین ابعاد، زمینه­‌ها و ظرفیت‌‌های رقابت­پذیری هویتی شهری، به عبارتی دیگر تدوین چارچوب رقابت‌پذیری هویتی در شهر‌های ایرانی باتوجه به زمینه و نهایتاً چگونگی و سازکار به‌کارگیری زمینه­‌های هویتی در ارتقای رقابت­پذیری شهر‌ها و مناطق است که با روش تحلیلی و اسنادی با راهبردی زمینه­مدار انجام شده است. برای ارتقای شهر به شهری رقابت­پذیر و هویت­مند، باید برنامه‌ی جامع توسعه‌ی شهر و مناطق معطوف به هویت شهر‌ها و مناطق را با تأکید بر مزیت­‌های رقابتی تدوین کرد. این مزیت­‌های رقابتی در ابعاد و زمینه­‌های طبیعی و زیست­محیطی، تاریخی، فضایی- کالبدی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و ورزشی تبیین و دسته­بندی می­شوند. درراستای ارتقای رقابت‌پذیری در شهر‌ها توجه کامل به زمینه‌‌های هویتی بسیار ضروری و کلیدی به‌نظر می‌رسد. زمینه‌‌ها و ویژگی‌‌های هویتی نیازمند مستندسازی دقیق و به‌روز است و این کار در برنامه‌ریزی رقابت‌پذیری مناطق، شهر‌ها و ... ، بسیار مؤثر است. تحقق شهر‌های رقابت­پذیر، نیازمند چشم­اندازسازی، تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌‌های عملیاتی است که در تمامی ابعاد شهری تبیین شده باشند. ایجاد شهر رقابتی، از مسیر شناخت مزیت­‌های رقابتی بالقوه شروع و با تدوین چشم­انداز‌ها و راهکار‌های عملی معطوف به زمینه­‌های هویتی به نقطه‌ی آرمانی نزدیک می­شود. مهم‌ترین راهبرد‌های رقابت­پذیری هویتی با رویکرد زمینه‌گرای شهری عبارت‌اند از: شناخت مزیت‌‌های رقابتی در ابعاد هویتی و برندسازی آن‌‌ها، نوآوری، تسهیل زیرساخت­‌های رقابتی، گردشگری شهری، برندسازی شهری، برندسازی مکان معماری، اصالت کالا و برند­‌های معطوف به زمینه­‌های هویتی.
 
متن کامل [PDF 1044 kb]   (345 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول