آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۱۷

عنوان فارسی تجزیه و تحلیل توزیع فضایی و مکانیابی مدارس ابتدایی منطقه ۶ شهر تهران با استفاده از GIS
چکیده فارسی مقاله مکان‌گزینی مدارس در شهر بزرگی چون تهران همواره با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است. تعدد عوامل مؤثر در مکانیابی مدارس و افزایش روزافزون مشکلات زندگی شهری لزوم استفاده از روشهای مؤثر و سیستمهای رایانه‌ای را در مکانیابی مدارس بیش از پیش آشکار ساخته است. هدفهای این تحقیق ارزیابی نحوه توزیع مدارس ابتدایی، مشخص کردن نواحی محروم از مدارس ابتدایی، اولویت‌بندی آنها در محدوده منطقه 6 تهران و ارائه پیشنهاد به مسئولان آموزش و پرورش و نهادهای متولی امر ساخت و ساز مدارس برای استفاده از امکانات، متخصصان و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی در تشخیص مکانهای مناسب برای احداث مدرسه است. در این تحقیق داده‌های مکانی از روی نقشه‌های رقومی و خطی تهیه و داده‌های توصیفی نیز با استفاده از مدارک، اسناد، آمار و پژوهشهای میدانی، جمع‌آوری و به پایگاه اطلاعاتی متصل شد. سپس برای هر یک از عوامل مؤثر در مکانیابی مدارس، لایه‌ای تهیه و در هر لایه حریم کاربریها تعریف شد. با توجه به وزن مناطق و ترکیب آنها، موقعیت فعلی مدارس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مرحله بعد مناسب‌ترین مکانها برای تأسیس مدارس جدید برحسب اولویت پیشنهاد گردید. نتیجه تحقیق مشخص می‌سازد که مکان اکثر ساختمانهای آموزشی دولتی مقطع ابتدایی در منطقه مورد مطالعه با معیارهای مورد ‌نظر مطابقت زیادی ندارد. همچنین نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با استفاده از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی می‌توان امکانات مناسبی برای تجزیه و تحلیل وضع فعلی مدارس فراهم کرد و با توجه به معیارهای تأسیس مدرسه، مکانهایی را که با کمبود یا تراکم فضای آموزشی مواجهند تشخیص داد و در کوتاهترین زمان ممکن با توجه به اولویتها، ضروری‌ترین مکان برای احداث مدرسه را پیشنهاد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه‌ها، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی،داده‌های مکانی،داده‌های توصیفی،توزیع فضایی،مکانیابی مدارس

عنوان انگلیسی Primary Schools’ Spatial Distribution and Locating Them in the Region 6 of Tehran, Using GIS
چکیده انگلیسی مقاله Site-selection for schools in large cities such as Tehran is a complicated problem. A multiplicity of effective factors in locating schools and increase of urban living problems in Iarge cities manifests the necessity of the use of effective, advanced, and computerized methods for this purpose. The main objectives of this research to evaluate the pattern of spatial distribution of primary schools and to identify the bereaved zones of primary school and to them in the region 6 of Tehran. Attribute data were collected and stored using the available documents, and local data were collected and digitized using linear and digitizing maps in several layers. For each layer buffers were specified, then by giving weights for each buffer zone and their combination, spatial positions of the existing schools were analyzed. Finally, the optimum sites for establishment of new schools were proposed. Results of this research showed that the majority of educational buildings of primary schools are not located in suitable sites, and their sites do not conform with site-selection standards. The results of this research also showed that the use of GIS can be very useful for ananlysis and selection of schools sites.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key Words, Geographical Information Systems,Local Data,Attribute Data,Spatial distribution,Primary Schools

نویسندگان مقاله رودابه فرهادی گوگه | roodabeh farhady googueh
ph.d student, dept. of geography, tarbiat modares university.
دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اکبر پرهیزکار | akbar parhizkar
assistant professor, department of geography, tarbiat modares university, tehran, iran
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1461&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات