|
آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل درباره تصادفات جادهای و رویکرد اقلیمی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی: جاده فیروزکوه ـ ساری |
|
چکیده فارسی مقاله |
بر اساس آمارهای موجود، هر ساله هزاران نفر در اثر تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند و یا معلول میشوند. مطابق آخرین آمارها در ایران سالیانه به علت تصادفات جادهای بیش از 22000 نفر جان خود را از دست میدهند که این امر فاجعهای ملی محسوب میشود. در این مقاله، تصادفات جادهای محور فیروزکوه ـ ساری در وضعیتهای جوی بارانی، برفی، یخبندان و مهآلود در یک دوره سه ساله(1372- 1374) بررسی شده است. به منظور بررسی نقش این پدیدهها در بروز تصادفات جادهای از دادههای ساعتی مربوط به ایستگاههای هواشناسی فیروزکوه، قراخیل قائمشهر و دشت ناز ساری نیز استفاده شد؛ همچنین وضعیت جوی لحظه وقوع تصادف با استفاده از این دادهها تعیین شد و اطلاعات تفصیلی مربوط به تصادفات در دوره مطالعه شده نیز از بانک اطلاعات تصادفات جادهای نیروی انتظامی استخراج شد. در این مقاله با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، نقشه پراکندگی تصادفات و همچنین نقشه احتمال خطر تصادف در هر یک از وضعیتهای برفی، بارانی، یخبندان و مهآلود تهیه شد. براساس نتایج حاصل از نقشههای احتمال خطر تصادف، بیشترین احتمال آن هنگام ریزش باران در کیلومترهای 125 و 130، زمان بروز پدیده یخبندان در کیلومتر40، زمان ریزش برف در کیلومترهای 29، 30، 40 و زمان بروز پدیده مه در کیلومترهای 98، 100، 106، 108، 109 و 110 بوده است. در نهایت با استفاده از نقشههای احتمال خطر تصادف در هر یک از وضعیتهای جوی بارانی، برفی، یخبندان، مهآلود و همچنین با استفاده از ضریب اهمیت هر یک از این پدیدهها با توجه به فراوانی تصادفات، نقشه نهایی احتمال خطر تصادف در وضعیتهای نامساعد جوی تهیه شد؛ سپس محور مطالعه شده به سه طبقه خطر متوسط، خطر زیاد و خطر بسیار زیاد پهنهبندی تقسیم گردید. بر اساس این پهنهبندی بیشترین احتمال خطر تصادف در کیلومترهای 35، 100، 108، 109، 110، 122، 125 و 130 در زمان وضعیتهای نامساعد جوی وجود دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که با افزایش تعداد روزهای برفی و یخبندان در سطح اطمینان 95 درصد افزایش معناداری در تصادفات از نظر فراوانی، شدت خسارات، تعداد کشتهها و مصدومان دیده میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اقلیم،کلید واژهها، تصادف،جاده،فیروزکوه،ساری،سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS |
|
عنوان انگلیسی |
Road Accident Analysis by A Climatic Approach Using Geographic Information ystems(GIS) Case Study: Firouz koh- Sari road |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
According to available statistics, thousands of people are killed or paralyzed in road accidents every year. Based on the most recent statistics more than 22000 people have been killed in road accidents in Iran in 1381 and this means a national disaster. In this paper, accidents of Firouzkoh- Sari road, in different atmospheric conditions such as rainy, snowy, frosty and foggy have been studied in a 3 years period (1993-1996). In order to investigate the role of climatological phenomena in occurrence of accidents, the hourly data of meteorology stations of Firouzkoh, Gharakhil Ghaemshahr and Dasht-e-Naz Sari have been used and the atmospheric condition at the time of accident has been obtained from them. Detailed accident information at the study period too, has been deriven from police road accident database. In this paper the map of accidents distribution and map of probability of accident risk in different condition such as rainy, snowy, frosty and foggy has been provided by using GIS. According to the result of maps showing the probability of accident risk, the most probability risks when it is raining are on the 125th and 130th kilometers, when it is freezing is on the 40th kilometer, when it is snowing are on the 30th, 29th and 40th kilometers and when it is foggy are on the 100th, 106th, 108th, 109th and 110th kilometers. Finally, by using probability maps of accident risk in each atmospheric condition, such as rainy, snowy, icy and foggy, also by using importance coefficient of each of these phenomenon (based on frequency of accidents) the final map of probability accident risk has been produced and the road has been classified to three classes, very high risk, high risk and mid risk. Based on these classes, the highest probability of risk in inclement weather is on the 35th, 100th, 108th, 109th, 110th, 122th, 125th and 130th kilometers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
GIS,Climate,Accident,Firouzkoh,Sari |
|
نویسندگان مقاله |
منوچهر فرج زاده اصل | manoochehr farajzadeh asl tarbiat modares university, tehran, iran استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
شهرام کرمی | shahram karami .sc. graduate, department of physical geography, tarbiat modarres university دانش آموخته کارشناسی ارشد کاربرد اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی، دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6835&slc_lang=fa&sid=21 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|