آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۷-۴۵

عنوان فارسی تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی
چکیده فارسی مقاله دانش، سنگ بنای توسعه است؛ ولی متأسفانه دانش بومی ‌تا این اواخر مفاهیم «واپسگرایی» و «ایستایی» را به ذهنها متبادر می‌کرد که آن هم ناشی از افکار، رویکرد‌ها و نظریه‌های کلاسیک توسعه از جمله نوسازی و رهیافتهای انتقال فناوری به کشاورزان کشورهای در حال توسعه بود. اما می‌توان گفت که با بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از کاربرد فناوریهای نسنجیده و استفاده جانبدارانه از فرهنگ غربی در کشور‌های در حال توسعه، رویکردهای درون‌زا، نظریه‌های روستایی پایدار و راهبرد‌های کشاورز- نخست، مطرح شد. تحت تأثیر این رویکردهای جدید، مردم روستایی، ظرفیتهای محلی، دانشها و مهارتهای آنها در اولویت واقع شد و مورد توجه متخصصان امور توسعه قرار گرفت. در این مقاله سعی شده است تا با توجه به ادبیات موضوع و روش شناختی ـ توصیفی ـ تحلیلی و با شیوه اسنادی به این دو سؤال پاسخ داده شود: 1- چه تفاوتهایی بین دانش بومی ‌و رسمی ‌وجود دارد؟ 2- نقش و جایگاه دانش بومی در توسعه روستایی پایدار چیست؟ یافته‌ها نشان می‌دهد که گرچه بین دانش بومی ‌و رسمی تفاوتهایی وجود دارد، اما نباید آنها را در مقابل هم قرار داد؛ زیرا آنها مکمل یکدیگرند و از تلفیق آنها می‌توان به موفقیتهایی رسید که برای هیچکدام به تنهایی امکانپذیر نیست. براساس پارادایمهای جدید توسعه روستایی به منظور حل مشکلات روستایی، ابتدا باید به راه‌حلهای بومی رجوع کرد، اگر کارساز بود، آنها را تقویت و بهبود بخشید؛ در غیر این صورت از راه‌حلهای بیرونی استفاده و آنها را آزمایش کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه‌ها، دانش بومی،دانش رسمی،توسعه روستایی پایدار

عنوان انگلیسی The Position of Indigenous Knowledge (IK) in Sustainable Rural Development: An Analytic View Rural Development.
چکیده انگلیسی مقاله Indigenous knowledge is essential for rural development. Until recently, this knowledge has been under attack for being “backward, static and a hindrance” to modernization. Because of using the inopportune transfer of technologies from western cultures to developing countries, many economical and social and environmental problems have been arisen in these countries. So “Inward Oriented Development” approaches for sustainable rural development have been propounded. In the shadow of the new approaches, local capacities and IK come to a priority and were considered by the scholars of development. In this paper we tried to respond to the following questions according to the literature of the subject and documentary describing analytic method: 1. What are the differences between IK and Formal Knowledge? 2. What is the position and role of IK in sustainable rural development? The findings of research show that although there have been differences between IK & FK, they do not oppose, because they are complementary. In new paradigms of rural development, first the indigenous solutions should be used as the solution for problems. If they were adjustive, they must be strengthened and improved. Otherwise, exogenous solutions must be used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, Indigenous Knowledge (IK),Formal Knowledge,Sustainable

نویسندگان مقاله عبدالرضا رکن الدین افتخاری | abdolreza roknaddin eftekhari
tehran university, tehran, iran
دانشیار گروه برنامه ریزی و توسعه روستایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

خدیجه بوذرجمهری | khadijeh bouzarjomehry
ph.d. student, department of geography and rural planning, tarbiat modarres university
دانشجوی دوره دکترای برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8705&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات