آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۰۹-۱۲۶

عنوان فارسی تحلیل نقش متغیر همسایگی در الگوی رأی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم
چکیده فارسی مقاله جغرافیای انتخابات از شاخه های جغرافیای سیاسی است که به مطالعه جنبه های جغرافیاییِ انتخابات مانند سازمان دهی فضایی انتخابات، تنوعات فضایی در الگوهای رأی گیری و تأثیر عوامل محیطی و فضایی در تصمیم های رأی دهندگان می پردازد. عواملی که به لحاظ موقعیتی، جغرافیایی و فضایی نوع تصمیم گیری های انتخاباتی را تحت الشعاع قرار می دهند، بسیار گسترده اند. یکی از این عوامل پدیده همسایگی است که از عوامل اثرگذار در رفتار سیاسی شهروندان و پیدایش الگوهای فضایی انتخابات به شمار می آید. منظور از مقوله همسایگی این است که ساکنان یک محدوده خاص (محله، روستا، شهر و استان) در قالب رأی دهندگان، با نامزدی که در آن مکان زاده شده است یا زندگی می‏کند، همزادپنداری بیشتری دارند و تصور می‏کنند که نامزد محدوده (زادگاه) شان تنگناها و مشکلات آنان را بهتر درک می کند؛ ازاین رو بیشتر به او رأی می دهند. این پژوهش به دنبال بررسی و تحلیل نقش متغیر همسایگی در الگوی رأی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و برای تبیین بهتر موضوع با استفاده از نرم افزار GIS نقشه های انتخاباتی ترسیم شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد متغیر همسایگی در الگوی رأی سه کاندیدا از چهار کاندیدا یعنی آقایان محسن رضایی، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی تأثیر زیادی داشته است و درباره آقای میرحسین موسوی این تأثیر مشهود نیست و به عبارت دقیق تر، عوامل دیگر در مرحله بالاتری قرار دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، جغرافیای انتخابات،تأثیر همسایگی،انتخابات ریاست جمهوری دهم

عنوان انگلیسی The Analysis of Ethnicity in the Voting Patterns of Candidates in the Tenth Presidential Elections
چکیده انگلیسی مقاله The geography of elections is one of the branches of the political geography, which studies the aspects of the geography of elections such as spatial organization of elections, spatial diversity in voting patterns and the impact of spatial and environmental factors in the voters' decisions. The factors that influence elective decision making conditionally, geographically and spatially are extensive. One of the factors that is able to influence the extent of voting of the people in many countries is the types of the people's ethnicity. The neighborhood phenomenon is a significant factor in the political behavior of citizens and also in creation of the spatial patterns of elections. It means that the residents of a particular place (local area, town, city, and province) make sympathy with the candidate who was born in that place, so people think that this candidate can understand their problems well. Therefore, people vote in favor of him. This survey examines the role of neighborhood ness in the voting patterns of Iran's tenth presidential elections. The method of this research is descriptive-analytic. In order to explain the subject, the GIS software was used for drawing the elective maps. The results of this study showed that neighborhood need had a significant impact in the 10th presidential elections' voting patterns.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Electoral geography,Voting patterns,The tenth presidential elections,Iran

نویسندگان مقاله سیدهادی زرقانی | s h zarghani
assistant professor of political geography. ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سید مرتضی رضوی نژاد | m. razavinejad2
m.a. of political geography, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2863&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات