|
آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۳۵-۱۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل سازی شبکه های ترافیکی با استفاده از نظریه ی بازی ها و مسیریابی بهینه در محیط GIS |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از مهمترین متغیرها در مدلسازی شبکه های ترافیکی، تراکم موجود در مسیرهای شبکه میباشد. استفاده از مدلی که با در نظر گرفتن تراکم شبکه و برخورداری از حساسیت لازم نسبت به تغییرات آن، بتواند کاربران شبکه را در امر تصمیم گیری انتخاب بهترین مسیر یاری رساند، سبب مدلسازی هر چه بهتر شبکه ی ترافیکی میگردد. در این راستا نظریه ی بازیها در مدلسازی مسائل گوناگون از جمله حمل و نقل و ترافیک دارای قابلیتهای فراوانی میباشد. نظریه ی بازیها با مدلسازی مسئله، در قالب یک بازی، سعی در یافتن راه حلها و تجزیه و تحلیل آن دارد. در این تحقیق، یک مدل بازی بر اساس فرم نرمال مابین رانندگان حاضر در یک شبکه ی ترافیکی، طراحی و ارائه شده و با حل و یافتن تعادل نش (Nash) بازی، مسیرهای بهینه و چگونگی برقراری تعادل در شبکه ی ترافیکی مشخص شده است. در ادامه، با تلفیق نتایج بدست آمده از نظریه ی بازیها و سیستم اطلاعات جغرافیایی، بستری جهت تحلیلهای شبکه، از جمله مسیریابی بهینه، فراهم شده است تا از این طریق تصمیم گیرندگان بتوانند در مدیریت و ساماندهی هر چه بهتر شبکه های ترافیکی، بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شبکه های ترافیکی،نظریه ی بازیها،سیستم اطلاعات جغرافیایی،مسیریابی بهینه |
|
عنوان انگلیسی |
Traffic Networks Modeling Using Game Theory and Optimum Routing in GIS |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the most important variables in modeling of traffic networks is the existing congestion in network routes. To apply a model that can help network users to decide to choose the best route, taking into account network congestion and having the necessary sensitivity to its changes will lead to better modeling of a traffic network. In this regard, the Game Theory (GT) has a lot of capabilities in modeling different issues such as transportation and traffic. Game theory with problem modeling in a form of a game tries to find solutions and analyze it. In other words, this theory can be known as the decision one that assists game players to make optimal decisions. In this research, a game model _ based on a normal form _ is designed and presented among present drivers in a traffic network, and optimum routes and the quality and circumstances of making balance in the traffic network are specified by solving and finding Nash equilibrium of the game. In the following, combining the results obtained from the game theory and Geographic Information System (GIS) provides a bed for network analysis, including optimum routing, so that decision makers can make the best decisions for better management and organization of traffic networks. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Traffic Networks,game theory,Geographic information system,Optimum Routing |
|
نویسندگان مقاله |
پویا مجیدیان | پویا مجیدیان کارشناس ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
علیرضا وفایی نژاد | علیرضا وفایی نژاد عضو هیأت علمی پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-1000-2956&slc_lang=fa&sid=21 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|