آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۳۴

عنوان فارسی ارزیابی عوامل موثر در جذب گردشگران به مراکز تجاری- تفریحی (مطالعه موردی: مراکز تجاری منطقه نمونه گردشگری سپاد، مشهد)
چکیده فارسی مقاله در دهه‌های اخیر توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از فعالیت‌های عمده اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، سبب گردیده تا مدیران و برنامه‌ریزان در راستای توسعه فعالیت‌های این صنعت به افزایش کیفیت تجربه گردشگری و تلاش در جهت حفظ منافع جوامع میزبان توجه نمایند. یکی از ویژگی‌های برجسته ایران در زمینه صنعت گردشگری و به طور خاص شهر مشهد، نقش گردشگری مذهبی می‌باشد. از آن‌جایی‌که مساله خرید، رایج‌ترین فعالیت گردشگری در تمام مقاصد بویژه شهرهای مذهبی بوده، لذا می‌توان گفت مراکز تجاری به عنوان نمود فضایی خرید در سطح این شهرها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. امروزه گردشگران به دلیل برخورداری از درآمد و اوقات فراغت توانسته‌اند زمان و پول بیشتری را به مساله خرید اختصاص دهند. در این مقاله سعی شده تا با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مطالعات میدانی (پرسشنامه) و بهره‌گیری از مدل تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک‌طرفه، موثرترین عوامل در جذب گردشگران به مراکز تجاری- تفریحی با تأکید بر مرکز الماس شرق مشهد ارزیابی گردد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که عوامل کالبدی- روانی و تفریحی بیشترین تأثیرگذاری را در جذب گردشگران دارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس، تفاوت معناداری را بین عوامل هفت‌گانه بدست آمده از مدل تحلیل عاملی نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری مذهبی،رفتار خرید،انواع خرید،مدل تحلیل عاملی،مرکز تجاری الماس شرق

عنوان انگلیسی -
چکیده انگلیسی مقاله -
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله -

نویسندگان مقاله ابوالفضل مشکینی | abolfazl meshkini
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مهدی اعظم نبوی | mahdi azamnabavi
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مهدی پورطاهری | مهدی پورطاهری
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-1000-4888&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات