|
آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۵۳-۷۸
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش نفوذپذیری بافت شهری کرج در برابر مخاطرات |
|
چکیده فارسی مقاله |
ایمنی در برابر مخاطرات و بحران ها از ابتدایی ترین اصول جهت دستیابی به استانداردهای مطلوب آسایس شهری است و نفوذپذیری بافت های شهری از مهم ترین مولفه های اثربخش در افزونی ضریب ایمنی یا به عبارتی دفاع پذیری شهرهای با ضریب بالای مخاطرات می باشد. موقعیت ژئواستراتژیک، بافت ناهمگن جمعیتی، استقرار در پهنه با ریسک بالای زلزله و زمین لغزش و بی بهره گی از یک ساختار منسجم کالبدی، از عواملی می باشند که ضرورت پرداختن به مقوله نفوذپذیری بافت کالبدی کرج را برای دفاع شهری در مواجهه با مخاطره احتمالی را ضرورت بخشیده است. به منظور سنجش نفوذپذیری بافت شهری کرج، شاخص های هشت گانه ای از طریق مطالعه سوابق و تجارب داخلی و خارجی، تکنیک دلفی و آرا خبرگان و با لحاظ نمودن جغرافیای مخاطرات شهری در کرج، استخرج شدند. با توجه به اثرگذاری متفاوت شاخص های مذکور، از مدل ترکیبیGIS-AHP-FUSSY برای ارزش گذاری و تهیه مدل مکانی شاخص ها استفاده شده و در نهایت پس از اعمال اوزان در توابع همپوشانی و تهیه نقشه های فواصل در محیط نرم افزار ARCGIS، نقشه نهایی از نفوذپذیری بافت شهری کرج در سطح نواحی شهری استخراج شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نفوذپذیری،جغرافیای مخاطرات،پدافند غیر عامل شهری،شهر کرج |
|
عنوان انگلیسی |
The Measuring of Connectivity in Urban Texture of Karaj Facing with Hazards |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Transportation is the major pivot upon which the city systems subsist, therefore the level of interconnectivity of different segments of the city is a measure of performance of different components of the city and the efficiency of the entire city systems.Therefore, permeability or accessibility in an urban system can be estimated at the neighborhood or from the perspective of the entire city systems to evaluate the efficiency of the cities or neighborhoods. Regarding to topic of research, area of study and complicated existence of city as a spatial and social system, use of different methods and techniques with title of Compound Method is essential. In this study, indicators were extracted by Delphi technique and the studying of records. After weighting of parameters by FUSSY-AHP, the selected indicators were converted to distances maps in GIS-SPATIAL ANALYSIS EXTENTION software. Finally the final map of permeability area in Karaj mega city Were prepared. The findings of this research show that the accessibility to the communication network has highest points in the city associated hazards and after that the per capita net impact factor got the highest weight value. For there more our finding show the model urban connectivity of Karaj has significant relations with the physical growth pattern. Also the map analysis shown the most connectivity and unconnectivity regions by the measured coefficients of eight selected indicators. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
connectivity,Permeability,hazard geoghraphy,Texture,urban |
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی محمدی ده چشمه | مصطفی محمدی ده چشمه دانشگاه شهید چمران اهواز استادیار سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-1000-7089&slc_lang=fa&sid=21 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|