آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۶۱-۸۸

عنوان فارسی تبیین نقش کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی در تقویت تصویر ذهنی گردشگران (مطالعه موردی: روستاهای مقصد گردشگری بخش رودبار قصران)
چکیده فارسی مقاله خلق تصویر ذهنی مثبت در گردشگران برای بازار رقابتی توسعه گردشگری روستایی دارای اهمیت فراوانی می باشد. یکی از مهمترین شاخصهای تاثیرگذار در تقویت ارزش ادراک شده و تصویر ذهنی گردشگران، کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی میباشد. برای این منظور منطقه روستایی رودبار قصران با 15 روستا برای مطالعه در نظر گرفته شد. روش شناسی مطالعه از نوع تحلیلی- تبیینی بر اساس مطالعه اسنادی، کتابخانه‌ای و مطالعه میدانی میباشد که دادهها از طریق پرسشنامه بین 160 نفر از گردشگران روستایی تکمیل گردید. نتایج نشان میدهد که با توجه به کیفیت محیطی مناسب روستاهای مقصد گردشگری، ارزش‌های ادراک شده محیطی و تصویر مثبت ذهنی مقاصد توسط گردشگران در روستاهای مقصد قابل قبول بوده و در کلیه موارد از سطح معناداری بالاتر از آلفا 05/0 برخوردار میباشند که این ارتباط از طریق آزمون همبستگی پیرسون بین مولفه های چهارگانه کیفیت محیطی با متغیر ادراک محیطی و تصویر ذهنی مقصد توسط گردشگران تایید میگردد. همچنین، با توجه به نتایج بدست آمده در آزمون رگرسیون چندگانه می‌توان استنباط کرد که مولفه کیفیت زیباشناختی و فرمی دارای بیشترین اثرگذاری بر ارزش ادراکی گردشگران از محیط(مقدار بتا 541/0) و خلق تصویر ذهنی مثبت(مقدار بتا 514/0) از مقصدهای روستایی در منطقه موردمطالعه از دیدگاه نمونهها می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری،کیفیت محیطی،ادراک محیطی،تصویر ذهنی

عنوان انگلیسی Explanation the role of destination environmental quality on improving of tourist intellectual imaging (Case study area: tourism destination rural of Rood bar- Ghasran rural district)
چکیده انگلیسی مقاله Promotion of tourism quality in framework of sustainable development purposes is one of the important subjects of rural planning. This study methodology is practical by analytical approach and required data gathered based on document studies. In depended variables of study contain rural environmental quality dimensions (functional, punctual and perceptual, aesthetical and formal, ecological) and depended variable contain rural destination environmental perception indexes and intellectual image from rural destination dimension contain variables such natural beauty, rural calmness, rural pleasant, rural sincerity that had been used in questionnaire designing too. Rural tourist of Rood bar ghasran rural district from Tehran province was the sample community of this study that 160 tourist in 15 rural points had been analyzed as sample study. Result of study show that perceptual values of environment and positive intellectual image of tourist in destination rural was acceptable in all dimensions with high level of meaningfulness and with regard to the good condition of environmental quality in destination rural area. This correlation had been approved by Pierson correlation test among environmental quality dimensions and environmental perceptual and tourist intellectual image of destination variables. Also, by attention to gained result of regression test, could been deduce that aesthetical and formal quality variables had most affect on tourist perceptual values from environment (with 0.541beta coefficient) and positive intellectual image creation (with 0.514beta coefficient) from samples view.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tourism,Environmental quality,environmental perception,intellectual image

نویسندگان مقاله حمدالله سجاسی قیداری | حمدالله سجاسی قیداری
استادیار دانشگاه مشهد

طاهره صادقلو | taherh sadeghloo
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

داوود مهدوی | davood mahdavi
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-13360-1&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات