|
آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۷۹-۲۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تکنیک Meta Swotدر برنامه ریزی راهبردی گردشگری شهر یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
برنامهریزی راهبردی بهعنوان یک ابزار جهت انجام بهتر فعالیتها و رسیدن به اهداف مطلوب در آینده و در راستای اهداف تعیین شده بهکار میرود. برنامهریزی راهبردی میتواند بهعنوان پاسخی به مشکلات پیشآمده در صنعت گردشگری نیز مطرح شود. در هسته گردشگری مانند تمام فعالیتهای تجاری دیگر باید «راهبرد گردشگری» تجسم یابد. از جمله مدلهای برنامهریزی راهبردی مورد استفاده در توسعه گردشگری بهویژه در گردشگری شهری، مدل سنتی SWOT است. امروزه پس از سالها استفاده و ارزیابی از این مدل کاربردی این نتیجه حاصل شده که SWOT مبتنیبر الهامات ذهنی و غیرسیستماتیک است، (دادههای کیفی) و از سوی دیگر از کمیسازی اجتناب کرده و همچنین فاقد قدرت پیشبینی است. مدل Meta-SWOT در یک برنامه متشکل از پنجره عنوان و هفت پنجره بههم پیوسته اجرا میشود. هدف آن رهنمون ساختن تصمیمگیرندگان در فرایندی یکپارچه از مرحله اولیه توفان مغزی به ایجاد فهرست رتبهبندیشدهای از اولویتهای استراتژیک است. این ابزار بازبینیهای نامحدود نهادهها را امکانپذیر میکند، زیرا افراد تصمیمگیرنده ارزیابی خود را در طول یک فعالیت برنامهریزی تغییر میدهند. این پژوهش با هدف توسعه گردشگری در شهر یزد برای نخستینبار به معرفی مدل استراتژیکMeta-SWOT در امر گردشگری شهری پرداخته است. جهت انجام این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و روش گردآوری دادهها و تحلیل اطلاعات مورد نیاز بهصورت اسنادی و پیمایشی است. جهت تدویناستراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، تواناییها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta-SWOT استفاده شده است. براساس نتایج بهدستآمده مهمترین عامل در راستای توسعه گردشگری شهری در شهر یزد ثبات سیاسی در سطح کلان است. توجه مسئولین، نیروی انسانی مجرب در گردشگری و سرمایه گذاری از دیگر مواردی است که باید در راستای آن اقدمات مؤثری صورت پذیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامه ریزی راهبردی،گردشگری شهری،شهر یزد |
|
عنوان انگلیسی |
Strategic Planning for Tourism Development in Yazd City, Using Meta-SWOT Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Strategic Planning for Tourism Development in Yazd City, Using Meta-SWOT Model Abstract Satrategic planning is an approchfor management to do better and for get aimes. Thus strategic planning can use in tourism management. Touris strategy is in the core of tourism scince such as other activities.in thise regard SWOT model used fof strategic planning in tourism planning. Today with assessment of SWOT model understood that is qualified and haven't predicat potaintial, thuse SWOT can supersed with Meta-SWOT. Formation of thise model has seven stepes that any step has seven steps. The purpose of this paper is to make brainstorm and ranking of decisions. Because of individuals changes your decision in during of activities, this tool can review input unbounded. This research is for tourism development in Yazd city and introduces Meta-SWOT for the first time.the methodology of this research is descriptive and analytical and data collection methods are documentary and survey. The results show that political stability is the main reseon for tourism development in Yazd city, and the other factor for tourism development in Yazd city are: economics constrains, note autthurities, human power and investment in tourism plans. The economics constrains for development of tourism in Yazd city depend on industries, legal restrictions and monetrary and currency problems. Key Word: Strategic Planning, Urban Tourism, Meta-SWOT, Yazd City. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Meta-SWOT,Strategic Planning,Urban Tourism,Meta-SWOT,Yazd City |
|
نویسندگان مقاله |
صفر قایدرحمتی | صفر قایدرحمتی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
امیر رضا خاوریان گرمسیر | امیر رضا خاوریان گرمسیر دانشجوی دکتری دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-1000-5925&slc_lang=fa&sid=21 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|