آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۲۵۳-۲۷۸

عنوان فارسی ارزیابی قابلیت پیاده محوری در محدوده ایستگاه مترو تجریش با روش QFD و ANP
چکیده فارسی مقاله امروزه حمل و نقل به‌ویژه حمل و نقل همگانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر ساختاری بر توسعه شهرها اثرگذار است. با توجه به پیشرفت ناوگان حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو در تهران، ضرورت پرداختن به اصل پیاده‌مداری به‌عنوان یکی از اصول چهارگانه توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی[1] به‌عنوان امری مهم و ضروری تلقی می‌شود. مهم‌ترین مسئله پیش رو در این رابطه شناخت نیازهای عابران پیاده و نیز الزامات فنی مورد نیاز استفاده‌کنندگان است. از این‌رو پژوهش حاضر به استخراج و جمع‌آوری این نیازها با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت یا گسترش کارکرد کیفی[2]، در ترکیبی از فرآیند تحلیل شبکه‌ای[3] می‌پردازد و با تکیه بر نیازهای اولویت‌بندی شده، وضعیت پیاده‌مداری را در محدوده ایستگاه مترو تجریش ارزیابی می‌کند. تحلیل امتیازات نهایی بیانگر این مطلب است که وضعیت این محدوده در زمینه قابلیت پیاده مداری باوجود برخی نقاط ضعف در شرایط مطلوبی به سر می‌برد، به‌طوری‌که حدود 71.33 درصد از نیازهای عابران پیاده در این محدوده به‌طور نسبتاً مناسب برآورده می‌شود. در پایان با تکیه بر مقایسه تحلیلی امتیازات اختصاص‌یافته به هر نیاز، به ارائه و اولویت‌بندی راهکارها و پیشنهاد‌های لازم برای بهبود وضعیت پیاده‌مداری محدوده ایستگاه مترو تجریش خواهیم پرداخت. [1]. Transit Oriented Development (TOD) [2]. Quality Function Deployment (QFD) [3]. Analytical Network Process (ANP)
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قابلیت پیاده‌مداری،توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی،ایستگاه مترو تجریش،گسترش کارکرد کیفی،فرآیند تحلیل شبکه‌ای

عنوان انگلیسی Planning and Assessing the Walkability of Tajrish Metro stations by ANP & QFD
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, public transportation system is known as one of the most important elements of urban development. With regard to the development of public transit services, particularly the expansion of Tehran Metro system, necessity of walkability which plays an important role is clearly and noticeable. Although Tehran's public transportation is an urgent need, this issue has not been regarded as an important need. TOD is a novelty and different approach of traditional theory, with considering four main principles. Accordingly in this study firstly pedestrian needs and ATRs are recognized with the use of library and archives of contexts oriented descriptive and analytical research. Secondly these needs were assessed by Quality function development and also the results of these methods prioritized by Analytic Network Process. Then these (CNs) and (ATRs) around the Tajrish station are assessed by QFD and ANP methods. As a main result the Tajrish station with the implementation rate of two-third of these criteria can be used as one of the most convenient and acceptable station for pedestrians in Tehran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Walkability,Transit-Oriented development (TOD),Tajrish Metro station,QFD,ANP

نویسندگان مقاله ریحانه اسدی | reyhaneh asadi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

پویان شهابیان | pooyan shahabian
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،دانشکده هنر و معماری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-21020-1&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات