آمایش فضا و ژئوماتیک، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۶۹-۹۵

عنوان فارسی تحلیلی بر مولفه های موثر بر ادراک سازمان‌دهندگان از رویدادهای فرهنگی گردشگری نمونه موردی: رویداد بزرگداشت فردوسی
چکیده فارسی مقاله

گردشگری رویداد به‌عنوان یکی از انواع گردشگری که به‌گفتۀ گتز، چندین دهه است که در صنعت گردشگری و جامعۀ تحقیقاتی مطرح می‌شود، از عوامل انگیزشی مهم در گردشگری است که در برنامه­های توسعه و بازاریابی اکثر مناطق، عاملی مهم به‌شمار می‌رود. درصورتی که مدیران و برنامه­ریزان در تمامی سطوح و اشکال گردشگری، توسعه­ای تک‌بعدی را درنظر بگیرند و بدون توجه به ذی‌نفعان برای توسعه اقدام کنند، نخواهند توانست جاذبه­ای پایدار ایجاد کنند و دستیابی به اهداف متنوع توسعۀ رویداد امکان‌پذیر نخواهد بود.
پژوهش حاضر درراستای دستیابی به توسعۀ چندبعدی گردشگری مقصد با هدف تحلیل مؤلفه­های مؤثر بر ادراک سازمان­دهندگان رویدادهای گردشگری فرهنگی و مدیریت بهینۀ رویداد تنظیم و با استفاده از روش­شناسی ترکیبی و روش توصیفی-تحلیلی پیمایشی، ابعاد و مؤلفه­های مختلف مؤثر بر ادراک سازمان­دهندگان به‌عنوان بخشی از ذی‌نفعان رویداد شناسایی، تحلیل و اولویت‌بندی شد. بدین منظور، ابعاد مختلف ارائه‌شده ازسوی پژوهشگران واکاوی و به‌وسیلۀ پنل خبرگان دسته­بندی و هم‌مفهوم‌سازی شد و مؤلفه­های مؤثر بر ادراک سازمان­دهندگان رویداد ارائه گردید. پس از آن، با توزیع پرسشنامه درمیان 50 نفر از سازمان‌دهندگان رویداد بزرگداشت فردوسی در منطقۀ توسِ شهر مشهد که با تکنیک تمام‌شماری و به‌روش دلفی منتخب شدند، مؤلفه­های مؤثر بر رویداد سنجیده شد و سپس مؤلفه­های شناسایی‌شده با روش تاپسیس فازی تجزیه و تحلیل، دسته‌بندی و اولویت‌بندی گردید.
نتایج تحلیل­ها نشان می­دهد که ادراک فیزیکی با کسب رتبۀ نخست بیشترین تأثیر را بر درک سازمان­دهندگان از رویداد دارد؛ مقوله­ای که بیانگر این مهم است که فضاسازی­های فیزیکی، دسترسی‌پذیری، توسعۀ زیرساخت­ها، کیفیت­های محتوایی متنوع و زیبایی‌شناسانه و تصویرِ موردنظر به‌اندازۀ زیادی بر ایجاد درک بهتر و مؤثرتر از رویدادها و برنامه­ریزی متناسب با منطقه تأثیر می‌گذارد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،گردشگری رویداد،رویدادهای فرهنگی،ادراک سازمان‌دهندگان،،،بزرگداشت فردوسی،تحلیل و اولویت‌بندی

عنوان انگلیسی An Analysis of the Factors Affecting Organizers' Perception of Cultural Tourism Events Case study: Ferdowsi Commemoration Event
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
Event tourism as one of the types of tourism that according to Getz, has been proposed in the tourism industry and research community for several decades, is one of the important motivating factors in tourism and in programs. The development and marketing of most areas is an important factor. With this description, in recent decades, the event management sector is evolving and becoming a strong industry that has been considered through the development of communities. In this regard, in order to achieve success, it is necessary to pay attention not only to the shareholders, but also to all groups and individuals who influence or are affected by the development of the event in any way.
The present study was organized in line with regional development by event management which has identified, prioritized and analyzed different dimensions of the success that affects the perception of organizers.
 
Methodology
In this study with combined methodology and descriptive-analytical survey method, different dimensions of the components that affect the perception of organizers are identified, prioritized and analyzed.
For this purpose, the various dimensions categorized by the panel of experts, and all the effective components on the perception of the organizers were presented. Afterwards, by a questionnaire among 50 organizers of the Ferdowsi commemoration in Toos area of Mashhad city, which were selected by Delphi counting technique, their perception of event was measured and then analyzed by fuzzy TOPSIS method.
 Results and discussion
In this research, in a step beyond the previous researches, the dimensions affecting the event have been prioritized, and provide a more detailed roadmap for the organizers on how to pay attention to the dimensions affecting the success of an event.
The results show that physical perception with the first rank has the greatest impact on the process of understanding the event for the organizers. In other words, physical space, accessibility, infrastructure development, diverse and aesthetic content qualities, and imagery can create a better and more effective understanding in management of events.s.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله event tourism,cultural events,Organizer Perception,Ferdowsi Commemoration,analysis and prioritization

نویسندگان مقاله فرزانه خوشه بست | farzaneh khooshebast
PhD student, Tourism Management, Faculty of Tourism Sciences, University of Science and Culture, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری، مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران

منوچهر جهانیان | manouchehr jahanian
Faculty member
عضو هیات علمی

مجتبی جاودان | mojtaba javdan
Assistant Professor, Tourism Planning, Faculty of Geography, Kharazmi University, Tehran, Iran
استادیار، برنامه‌ریزی توریسم، دانشکده جغرافیا، دانشگاه خوارزمی، تهران


نشانی اینترنتی http://hsmsp.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-57145-1&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات