دوره 17، شماره 4 - ( 1392 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 110-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Analysis of Space and State Concepts in State and Urbanization Theory of Iran. MJSP 2014; 17 (4) :87-110
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-9448-fa.html
مشکینی ابوالفضل، رحیمی حجت اله. تحلیل مفاهیم فضا و دولت در نظریه دولت و شهرنشینی در ایران. آمایش فضا و ژئوماتیک. 1392; 17 (4) :87-110

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-9448-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشجو
چکیده:   (8413 مشاهده)
هدف این پژوهش تحلیل توان¬های تبینی نظریه دولت و شهرنشینی در ایران در چارچوب مفاهیم فضا و دولت است. روش پژوهش تحلیلی- نظری و داده¬های مورد استفاده نیز شامل پژوهش¬هایی هستند که در فاصله زمانی 1373-1393 در این زمینه نگارش شده است. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که نظریه دولت و شهرنشینی تمایل به پذیرش این پیش¬فرض دارد که سطوح مختلف فضایی به دلیل تسلط دولت، همگون هستند. این پیش¬فرض تحلیل شهرنشینی را در این نظریه از چند جهت متأثر می¬سازد: 1) ماهیت و نحوه نیروهای اثرگذار توسعه شهری در میان شهرهای هم¬اندازه و شهرهای ناهمسان یکسان در نظر گرفته می¬شود؛ 2) دولت ماهیت شهری دارد و شهرنشینی ماهیت دولتی دارد، و به ابعاد محلی، روستایی، منطقه¬ای و جهانی دولت توجه نمی¬شود؛ 3) در حالیکه توسعه شهرهای بزرگ به عنوان مراکز اصلی شهرنشینی وابستگی زیادی به توانایی رقابت آن¬ها در نظام جهانی دارد، مقیاس جهانی به طور عمده نادیده گرفته می¬شود؛ 4) به پسکرانه¬های متفاوت طبیعی شهرها توجه نمی¬شود؛ 5) نقش دولت هم در ایجاد و هم در توسعه شهرها یکسان در نظر گرفته می¬شود، در حالیکه ارتقاء منزلت اقتصادی و توسعه شهرها مستلزم مشارکت اساسی نیروهای بازار است؛
متن کامل [PDF 286 kb]   (5733 دریافت)    
نوع مقاله: علمی پژوهشی مستقل | موضوع مقاله: برنامه ریزی شهری
دریافت: 1392/2/25 | پذیرش: 1392/7/8 | انتشار: 1392/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.