دوره 9، شماره 1 - ( 1384 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 167-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farajzadeh Asl M, Karami S. Road Accident Analysis by A Climatic Approach Using Geographic Information ystems(GIS) Case Study: Firouz koh- Sari road. MJSP 2005; 9 (1) :151-167
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-8857-fa.html
فرج زاده اصل منوچهر، کرمی شهرام. تحلیل درباره تصادفات جاده‌ای و رویکرد اقلیمی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی: جاده فیروزکوه ـ ساری. آمایش فضا و ژئوماتیک. 1384; 9 (1) :151-167

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-8857-fa.html


1- استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کاربرد اقلیم شناسی در برنامه‌ریزی محیطی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (8318 مشاهده)
بر اساس آمارهای موجود، هر ساله هزاران نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و یا معلول می‌شوند. مطابق آخرین آمارها در ایران سالیانه به علت تصادفات جاده‌ای بیش از 22000 نفر جان خود را از دست می‌دهند که این امر فاجعه‌ای ملی محسوب می‌شود. در این مقاله،‌ تصادفات جاده‌ای محور فیروزکوه ـ ساری در وضعیتهای جوی بارانی، برفی، یخبندان و مه‌آلود در یک دوره سه ساله(1372- 1374) بررسی شده است. به منظور بررسی نقش این پدیده‌ها در بروز تصادفات جاده‌ای از داده‌های ساعتی مربوط به ایستگاههای هواشناسی فیروزکوه، قراخیل قائمشهر و دشت ناز ساری نیز استفاده شد؛ همچنین وضعیت جوی لحظه وقوع تصادف با استفاده از این داده‌ها تعیین شد و اطلاعات تفصیلی مربوط به تصادفات در دوره مطالعه شده نیز از بانک اطلاعات تصادفات جاده‌ای نیروی انتظامی استخراج شد. در این مقاله با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، نقشه پراکندگی تصادفات و همچنین نقشه احتمال خطر تصادف در هر یک از وضعیتهای برفی، بارانی، یخبندان و مه‌آلود تهیه شد. براساس نتایج حاصل از نقشه‌های احتمال خطر تصادف، بیشترین احتمال آن هنگام ریزش باران در کیلومترهای 125 و 130، زمان بروز پدیده یخبندان در کیلومتر40، زمان ریزش برف در کیلومترهای 29، 30، 40 و زمان بروز پدیده مه در کیلومترهای 98، 100، 106، 108، 109 و 110 بوده است. در نهایت با استفاده از نقشه‌های احتمال خطر تصادف در هر یک از وضعیتهای جوی بارانی، برفی، یخبندان، مه‌آلود و همچنین با استفاده از ضریب اهمیت هر یک از این پدیده‌ها با توجه به فراوانی تصادفات، نقشه نهایی احتمال خطر تصادف در وضعیتهای نامساعد جوی تهیه شد؛ سپس محور مطالعه شده به سه طبقه خطر متوسط، خطر زیاد و خطر بسیار زیاد پهنه‌بندی تقسیم گردید. بر اساس این پهنه‌بندی بیشترین احتمال خطر تصادف در کیلومترهای 35، 100، 108، 109، 110، 122، 125 و 130 در زمان وضعیتهای نامساعد جوی وجود دارد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که با افزایش تعداد روزهای برفی و یخبندان در سطح اطمینان 95 درصد افزایش معناداری در تصادفات از نظر فراوانی، شدت خسارات، تعداد کشته‌ها و مصدومان دیده می‌شود.
متن کامل [PDF 144 kb]   (3806 دریافت)    

دریافت: 1383/4/23 | پذیرش: 1383/9/14 | انتشار: 1389/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.