دوره 28، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 25-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشگاه تربیت مدرس ، hadadashpoor@gmail.com
2- دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (559 مشاهده)
در طی تحولات عصر حاضر و افزایش اهمیت دانش‌بنیان شدن صنایع به‌منظور رشد و توسعه‌ منطقه‌ای، موضوع هم پیوندی میان دانشگاه و صنعت در راستای افزایش یادگیری و نوآوری در فرآیند تولید صنایع، بیش‌از پیش موردتوجه قرار گرفته است. رویکرد سیستم‌های نوآوری منطقه‌ای، یکی از رویکردهای نوینی است که به سبب ایجاد پیوند میان تمامی عناصر و بازیگران یک منطقه، موجب شکل‌گیری یادگیری تعاملی میان تمامی عناصر می‌گردد. مساله مورد توجه در این پژوهش شناسایی عوامل تأثیرگذار بر سیستم‌ نوآوری منطقه‌ای در فرآیند یادگیری صنایع مبلمان شرق منطقه کلان‌شهری تهران (شهرستان پردیس و دماوند) و درک جایگاه این سیستم است. در این پژوهش از روش نظریه داده‌بنیاد ساخت‌گرا (چارمز) برای مطالعه استفاده شده است. بر این مبنا یک مصاحبه ساختار نیافته با 39 نفر از زنان فعال در این صنعت و 12 نفر از کارفرمایان و مسئولین نهاد نظارتی مربوطه در طی سه مرحله صورت گرفته که در طی فرآیند جمع‌آوری داده‌ها، در مصاحبه 51 ام به اشباع نظری دست یافته شد. داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها به کمک نرم‌افزار مکس کیودا و با در نظرگیری نوع ساخت‌‌گرا نظریه داده‌بنیاد، در چهار مرحله کدگذاری شده است. بر مبنای نتایج این پژوهش، مقوله‌ اهمیت یادگیری و دانش در صنعت به‌عنوان پدیده‌ی اصلی این پژوهش شناسایی‌شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که برای دستیابی به رشد و توسعه‌ منطقه‌ای و توسعه‌ کسب‌وکارهای یک منطقه باید میان صنعت و دانشگاه هم پیوندی قوی وجود داشته باشد که این هم پیوندی می‌تواند با بهره‌گیری از ارتباط رویکرد نوین سیستم‌ نوآوری منطقه‌ای میسر گردد.
متن کامل [PDF 4873 kb]   (383 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: برنامه ریزی منطقه ای
دریافت: 1402/5/16 | پذیرش: 1402/10/22 | انتشار: 1403/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.