دوره 21، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 218-197 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousivand A, shamsoddini A, asadollahi I. Air pollution estimation using traffic volume data and primary weather data: case study Mashhad. MJSP 2017; 21 (2) :197-218
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-4706-fa.html
موسیوند علی جعفر، شمس الدینی علی، اسدالهی همدانی ایمان. تخمین میزان آلودگی هوا با استفاده از داده‌های حجم ترافیک عبوری و داده‌های روزانه جوی در محدوده شهر مشهد. آمایش فضا و ژئوماتیک. 1396; 21 (2) :197-218

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-4706-fa.html


1- هیئت علمی گروه سنجش از دور دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشجودانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (7564 مشاهده)
آگاهی از میزان آلاینده‏های هوا و توزیع زمانی و مکانی آن‌ها اهمیت ویژه‏ای در تصمیم‏گیری و برنامه‏ریزی‏های مرتبط با سلامت، محیط‌زیست و برآورد کیفیت هوا در مقیاس‏های مختلف دارد. کلان‌شهر مشهد به دلیل موقعیت مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیای خاص خود در برخی روزهای سال آلوده‏ترین شهر کشور است. هدف این تحقیق با فرض وجود رابطه بین حجم ترافیک و غلظت آلاینده‏های مختلف (PM2.5, CO, ) تخمین میزان آلاینده‏های هوا براساس داده‏های حجم ترافیک و داده‏های ساده جوی است. برای این هدف با استفاده از مدل‏های تجربی Baker و AERMOD، مدل رگرسیون خطی و مدل‏ غیر خطی شبکه‏های عصبی مصنوعی به بررسی رابطه میان تعداد وسایل نقلیه و غلظت آلاینده‏ها در نقاط مختلف شهر برای بازه زمانی شش ماهه پرداخته شد. نتایج حاکی از همبستگی پایین داده‏های حجم ترافیک و آلاینده‏های مختلف در بازه زمانی مورد مطالعه است که امکان استفاده از این مدل‏ها برای تخمین میزان آلودگی و تهیه نقشه پیوسته آلودگی این شهر را ناممکن می‏سازد. نتایج نشان می‏دهد که این همبستگی در آلاینده PM2.5 پایین‏تر از دو آلاینده دیگر است. نتایج تحلیل حساسیت مدل‏های تجربی نیز نشان داد که متغیر سرعت اتوموبیل اثرگذارترین متغیر در دو مدل تجربی مورد استفاده در تحقیق است.
متن کامل [PDF 856 kb]   (3804 دریافت)    
نوع مقاله: علمی پژوهشی، مستخرج از پایان نامه | موضوع مقاله: مدلها، تکنیک ها و روش های برنامه ریزی
دریافت: 1395/12/8 | پذیرش: 1395/12/21 | انتشار: 1396/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.