1- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشجوی دکتری
چکیده: (9073 مشاهده)
بررسی روابط و نوع تعامل فضایی میان بنادر و مناطق پسکرانهای آن در ساختار فضایی سرزمین، یکی از دغدغههای اصلی برنامهریزان شهری و منطقهای است. بااینوجود، این موضوع در ایران، کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این مقاله، کشف روابط آشکار و نهان فضایی میان بنادر جنوبی و کانونهای اصلی مناطق پسکرانهای در مقیاس سرزمین ایران و واکاوی ساختار فضایی بندر-پسکرانه بر مبنای دادههای کیفی است. در همین راستا، پارادایم روشی مقاله برساختی-تفسیری، روششناسی آن کیفی و رویکرد مورداستفاده بر اساس نظریه زمینهای میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد بنادر جنوبی ایران، شامل بنادر اصلی و بنادر محلی، اغلب بهعنوان توزیعکننده کالا از مناطق پیشکرانه به کانونهای اصلی پسکرانهای در مقیاس ملی، بخصوص شهر تهران، فعالیت دارند. هرچند وجود ذخایر غنی انرژی و معدنی در پسکرانههای سواحل جنوبی کشور و همچنین بنادر مهم پیشکرانهای منطقهای (همچون شهر-بندرهای جهانی دبی و شارجه)، سبب رونق اقتصاد محلی در کریدور ساحلی جنوب کشور شده است؛ درحالیکه ساکنین پسکرانههای محلی و منطقهای از این رونق اقتصادی بیبهرهاند. نکته قابلتأمل این است که در اغلب بنادر توسعهیافته جهانی، انتشار جریان توسعه از بندر به سمت پسکرانههای محلی و منطقهای بوده و الگوی منطقهگرایی بندرگاهی را شکل دادهاند. بنابراین درصورتیکه بتوان الگوی ساختار فضایی پیشکرانه-بندر-پسکرانه را در ایران مشابه الگوی مرکز-پیرامون-مرکز (ساختار هندسی مشابه لوزی) شبیهسازی نمود، در مقیاس بنادر توسعهیافته در سایر نقاط جهان، الگوی فضایی این ساختار اغلب بهصورت پیرامون-بندر-پیرامون (ساختار هندسی مشابه هذلولی) شکل گرفته است.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی، مستخرج از پایان نامه |
موضوع مقاله:
مدلها، تکنیک ها و روش های برنامه ریزی دریافت: 1396/2/25 | پذیرش: 1396/6/31 | انتشار: 1396/7/1