اثر تغییر کرایه و سایر شوک های قیمتی بر رفتار و توزیع مسافران در سیستم های حمل و نقل شهری(نمونه مورد مطالعه مشهد)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
دانشگاه پیام نور
چکیده
جا به جایی در شهر در هر شکل و وسیله­ ای که انجام شود، هزینه­ های مادی و غیر مادی مختلفی به همراه دارد. به همین دلیل، هر تغییری در این هزینه ­ها، سریعا در رفتار مسافران خود را نشان می­دهد. یکی از عواملی که به راحتی قابل سنجش بوده و اثر آن به سرعت در واکنش مسافران دیده می­شود، تغییر نرخ کرایه­ ها است. معمولا در هنگام تغییر نرخ کرایه و یا قیمت سوخت، شهروندان تلاش می­کنند انتخاب­های خود را به نحوی انجام دهند که کمترین هزینه را متحمل شوند. چنانچه مدیران شهری از انتخاب­های احتمالی شهروندان آگاهی کاملی داشته ­باشند، می­توانند برنامه­ ریزی­های لازم را به انجام برسانند. هدف این تحقیق آن است که مشخص کند تغییر کرایه و سایر هزینه ­ها، رفتار مسافران را چگونه جهت­ دهی کرده و سیستم حمل و نقل عمومی چه واکنشی به این رفتار نشان می­ دهد. به همین منظور، این بررسی به شیوه توصیفی و تحلیلی انجام شده است. داده­ های مورد نیاز از سازمان حمل و نقل شهرداری مشهد اخذ شده و با استفاده از روش خودرگرسـیون بـرداری جامع، تجزیه و تحلیل گردیده است. یافته­ های مطالعه نشان داد که حذف و یا کاهش هزینه، استفاده از حمل و نقل عمومی را به شکل معناداری تغییر می­دهد. البته با این تغییرات، انواع روش­های حمل و نقل، بار یکسانی را پذیرا نمی­شوند. علاوه بر آن، چنانچه تغییر کرایه­ ها همزمان با شوک­های بیرونی مثل تغییر قیمت بنزین، هزینه پارکینگ و ... باشد، تراکم مسافران در حمل و نقل عمومی با رشد زیادی همراه خواهد شد. در این شرایط، هر نوع سیستمی (اتوبوس، مترو و ...)، سهم متفاوتی از مسافران را به سوی خود جلب خواهند کرد. در این صورت، بایستی سیاست­گذاری­ها به نحوی انجام شود که ضمن پاسخگویی مناسب به شهروندان، در سیستم رفت و آمد شهری اختلالی ایجاد نشود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 حسن‌پور، ع.، خزری، م. (1397). ارائه مدل بهینه قیمت‌گذاری خدمات اتوبوسرانی شهری (مطالعه موردی شهر تهران). پژوهش های مدل سازی اقتصادی، 10، 206-181. http://jemr.khu.ac.ir/article-1-1776-fa.html مشاهده شده: 13/9/1403
 ذوقی، ح.، رحیم‌اف، ک.، علیپورواوسری، م. (1391). مدلسازی کرایه حمل کالا در شبکه حمل ونقل جاده ای با رویکرد افزایش قیمت سوخت. یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، 123. https://civilica.com/doc/155024/certificate/print/ مشاهده شده: 25/8/1403
 رحیمی، الف.، نجفی، الف.؛ ابوطالبی اصفهانی، م. (1403). ارائه مدل قیمت‌گذاری برای خدمات تاکسی گردشی (مطالعه موردی: شهر اصفهان). فصلنامه جاده، 32(121)، 62-51. https://doi.org/10.22034/road.2024.424705.2220 مشاهده شده: 29/9/1403
 سپهر، م.، صفارزده، م.، و سیدابریشمی، الف. (1394). سیاست‌های کرایه در مورد رفتار کاربران حمل و نقل (مطالعه موردی: BRT خط هفت تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. https://elmnet.ir/doc/10860595-21202 مشاهده شده: 25/8/1403
 شجاعیان م.، خداپناه م.، زراء‌نژاد، م. (1401). نقش شوک‌های قیمت کرایه و بنزین بر واکنش رفتاری مسافران کلانشهر تهران در استفاده از حمل‌ونقل عمومی (مترو، بی‌آر‌تی و اتوبوس). اقتصاد و برنامه‌ریزی شهری، 3(3)، 147-134. https://doi.org/10.22034/uep.2022.351389.1258 مشاهده شده: 29/9/1403
 شهرداری مشهد(1403). سیستم های هوشمند حمل و نقل درون شهری مشهد. مشهد: شهرداری مشهد. https://metadatabase.ir/product/ مشاهده شده: 29/9/1403
 صابری‌فر، ر. (1399). تعیین عوامل موثر در شکل‌گیری الگوهای سفرهای آموزشی (مطالعه موردی: سفرهای آموزشی دانش آموزان بیرجندی). فصلنامه برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 4، 198-185. https://sanad.iau.ir/Journal/jshsp/Article/1031924/FullText مشاهده شده: 25/8/1403
 صفارزاده، م.، رسولی، الف. (1393). مدیریت بهینه تراکم ترافیک با اخذ هوشمند عوارض از معابر درون‌شهری (پل طبقاتی صدر)، پژوهش‌های زیرساخت‌های عمرانی، 1، 48-39. https://doi.org/10.22091/cer.2014.574 مشاهده شده: 29/9/1403
 کدخدایی، م.، شاد، ر. (1398). رتبه‌بندی شیوه‌های زمان‌بندی طرح‌های قیمت‌گذاری تراکم ترافیک در کلانشهر‌ها، مطالعه موردی: شهر مشهد، مطالعات شهری، 33، 38-27. https://urbstudies.uok.ac.ir/article_61315.htmlمشاهده شده: 29/9/1403
 گوگردچیان، م.، خوش‌اخلاق، ر. (1399). تخمین تقاضای انتخاب وسیله سفرهای کاری با استفاده از مدل لاجیت مخلوط (پارامتر تصادفی): مطالعه موردی شهر اصفهان. اقتصاد شهری، 5(2)، 164-149. https://doi.org/10.22108/ue.2022.128867.1190 مشاهده شده: 29/9/1403
 ناظمی، ع.، و فشار، ن. (1396). بررسی تغییرات کرایه‌ها بر تغییر رفتار مطالعه متروی تهران. فصلنامه پژوهشی مدلسازی اقتصادی، 7(26)، 89-110. https://doi.org/10.1080/17442508.2011.619660 مشاهده شده: 29/8/1403
 BBC. (2019). Delhi metro: Will free public transport make women safer? [Online] Available at: https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-48510006 [Accessed 17 August 2024].
 Bian, L., Hu, Q., & Tan, M. (2024). Public transport pricing incentive schemes in a competitive market. PLoS ONE, 19(11): 3-13. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0313439
 Carey, M., & Srinvasan, A. (1993). Externalities, average and marginal costs, and tolls on congested networks with time-varying Flows. Operations Research, 41, 23-39. https://doi.org/10.1287/opre.41.1.217
 Chao, M.C., Huang, W.H., & Jou, R.C. (2015). The asymmetric effects of gasoline prices on public transportation use in Taiwan. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 41,75-87. https://doi.org/10.1016/S0965-8564(00)00006-9
 Currie, G., & Phung, J. (2008). Understanding links between transit ridership and gasoline prices: evidence from the United States and Australia. Transportation Research Record, 63(1), 42-133. http://dx.doi.org/10.3141/2063-16
 Fujisaki, K. (2014). An empirical analysis of effects of gasoline price change on transportation behavior in Japan, with consideration of regional differences. Socio-Economic Planning Sciences, 48(3), 220-233. https://doi.org/10.1016/j.seps.2014.05.001
 Googerdchian, M., Khoshakhlagh, R. (2020). Estimation of worke travel mode choice demand with mixed logit model (Random Parameter): case study Isfahan city. Urban Economics, 5(2), 149-164. https://doi.org/10.22108/ue.2022.128867.1190
 Guzman, L.A., Beltran, C., Bonilla, J.A., & Cardona, S.G. (2021). BRT fare elasticities from smartcard data: Spatial and time-of-the-day differences. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 150, 335-48. https://doi.org/10.1016/j.tra.2021.06.018
 Hasanpour, A., Khuzari, M. (2018). Presenting the optimal pricing model for urban bus services (case study of Tehran). Economic Modeling Research, 10,181-206.(In Persian). http://jemr.khu.ac.ir/article-1-1776-fa.html
 Herszenhut, D., Pereira, R., Portugal, C., & Oliveira, M. (2022). The impact of transit monetary costs on transport inequality. Journal of Transport Geography, 99, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103309
 Iturra, V., & Dusan, P. (2014). Construction of a spatial housing price index by estimating an almost ideal demand system. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 105(3), 301-314. http://dx.doi.org/10.1111/tesg.12067
 Jin, Z., Schmöcker, J.D., & Maadi, S. (2019). On the interaction between public transport demand, service quality and fare for social welfare optimisation. Research in Transportation Economics, 76. 1-10. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2019.05.005
 Kadkhodaei, M., & Shad, R. (2019). Ranking of scheduling methods for traffic congestion pricing schemes in metropolises, case study: Mashhad city. Urban Studies, 33, 27-38. https://urbstudies.uok.ac.ir/article_61315.html
 Lago, A., Mayworm, P.D., & McEnroe, J.M. (1981). Further Evidence on Aggregate and Disaggregate Transit Fare Elasticities. Transportation Research Board, 99, 42-47. https://onlinepubs.trb.org/Onlinepubs/trr/1981/799/799-009.pdf
 Lane, BW. (2012). A time-series analysis of gasoline prices and public transportation in US metropolitan areas. Journal of Transport Geography, 22, 221-235. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.10.006
 Li, L., Cao, M., Bai, Y., & Song Z. (019). Analysis of public transportation competitiveness based on potential passenger travel intentions: Case study in Shanghai, China. Transportation Research Record, 2673(4), 823-32 http://dx.doi.org/10.3141/2217-02
 Litman, T. (2004). Transit price elasticities and cross-elasticities. Journal of Public Transportation, 7(2), 7-11. https://doi.org/10.5038/2375-0901.7.2.3
 Mashhad Municipality (2024). Intelligent urban transportation systems in Mashhad. Mashhad: Mashhad Municipality. https://metadatabase.ir/product/
 Mattson, J.W. (2008). Effects of rising gas prices on bus ridership for small urban and rural transit systems. Fargo: Upper Great Plains Transportation Institute, North Dakota State University. https://www.ugpti.org/resources/reports/details.php?id=602
 McFadden, D. (1974). The measurement of urban travel demand. Journal of public economics, 3(4), 303-28. https://doi.org/10.1016/0047-2727(74)90003-6
 Michaelides, P.G., Konstantakis, KN., Milioti, C., & Karlaftis, MG. (2015). Modelling spillover effects of public transportation means: An intra-modal GVAR approach for Athens. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 1, 82:1-8. https://doi.org/10.1016/j.tre.2015.07.004
 Moeinaddini, A., & Habibian, M. (2024). Acceptability of transportation demand management policy packages considering interactions and socio-economic heterogeneity. Research in Transportation Economics, 103, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2023.101374
 Nazmi, A., & Pressure, N. (2017). Investigating the changes of fares on the behavior change of the Tehran Metro study. Economic Modeling Research Quarterly, 7 (26), 89-110. (In Persian). https://doi.org/10.1080/17442508.2011.619660
 Nowak, W.P., & Savage, I. (2013). The cross elasticity between gasoline prices and transit use: Evidence from Chicago. Transport policy, 29, 38-45. http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2013.03.002
 Park, H.J., & Fuller, W.A. (1995). Alternative estimators and unit root tests for the autoregressive process. Journal of Time Series Analysis, 16(4), 415-29. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9892.1995.tb00243.x
 Perone J. S. (2002). Advantages and Disadvantages of Fare-Free Transit Policym. Florida: University of Florida. https://digitalcommons.usf.edu/cutr_nctr/217
 Pisarski, A. (1996). Commuting in America II, The Second National Report On Commuting Patterns and Trend. Lansdowne: VA, Eno Transportation Foundation Inc. https://trid.trb.org/View/461400
 Rahimi, A.M., Najafi, A., & Aboutalebi Esfahani, M. (2024). Development a Pricing Model for Taxi Services (Case Study: Isfahan City). Road, 32(121), 51-62. https://doi.org/10.22034/road.2024.424705.2220
 Rietveld, P., Bruinsma, F.R., & Van Vuuren, DJ. (2001). Coping with unreliability in public transport chains: A case study for Netherlands. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 35(6), 539-59. https://doi.org/10.1016/S0965-8564(00)00006-9
 Saberifar, R. (2019). Determining the effective factors in the formation of educational travel patterns (Case study: Birjandi students' educational trips). Quarterly Journal of Human Settlement Planning, 4, 185-198. https://sanad.iau.ir/Journal/jshsp/Article/1031924/FullText
 Saffarzadeh, M., Rasouli, A. (2014). Optimal traffic congestion management with intelligent toll collection from inner-city roads (Sadr multi-storey bridge). Civil Infrastructure Research, 1, 39-48. https://doi.org/10.22091/cer.2014.574
 Scheiner, J.I., & Mundle, S.R. (1978). Cost Analysis of Current U.S. Surface Transit Fare Collection Systems. Transportation Research Board, 10(2), 170-184, N663, 60-62. https://trid.trb.org/view/74130
 Sepehr, M., Saffarzdeh, M., & Seyedabrishami, E. (2014). Evaluating Fare Policies on Transit Users behaviour (Case study: BRT Tehran line seven). Tehran: Tarbiat Modares University. (In Persian). https://elmnet.ir/doc/10860595-21202
 Shojaeian, M., Khodapanah, M., & Zarra-Nezhad, M. (2022). The Role of Fare and Gasoline Price Shocks on the Behavioral Response of Passengers in Tehran Metropolitan for Using Public Transportation(Metro, BRT, and Bus). Urban Economics and Planning, 3(3), 134-147. [In Persian] https://doi.org/10.22034/uep.2022.351389.1258
 Silver, K., Lopes, A., Vale, D., & Marques da Costa, N. (2023). The inequality effects of public transport fare: The case of Lisbon's fare reform. Journal of Transport Geography, 112, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103685
 Singh, K. (2019). Can a free pass get more Delhi women to use public transport? New Delhi: QUARTZ.
 Stover, V.W., & Bae, C.H. (2011). Impact of gasoline prices on transit ridership in Washington State. Transportation research record, 17(1), 8-11. http://dx.doi.org/10.3141/2217-02
 Yaden, D. (1998). Fareless Transit in the Portland Metropolitan Region, A Report of the Fareless Transit System Research Workgroup prepared for Portland. Portland: Brinkeroff, Quade, & Douglas, Inc.
 Yang, L., & Huang, H. (2002). Observation of a Membrane Fusion Intermediate Structure. Science, 297, 1877-1882. https://doi.org/10.1126/science.1074354
 Zoghi, H., Rahimof, K., & Alipourvavasri, M. (2019). Modeling freight freight in the road transport network with the approach of fuel price increase, 11th Iran Transportation and Traffic Engineering Conference. 2019 March 21, Theran. (In Persian). https://civilica.com/doc/155024/certificate/print/