ارزیابی بافت تاریخی شهر ارومیه برای سالمندان با استفاده از رویکرد شهر 15 دقیقه‌ای

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه شهرسازی، دانشکده معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
2 برنامه ریزی منطقه ای، دانشکده معماری، شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
رشد جمعیت سالمندان و پیچیدگی نیازهای شهری، ضرورت بازنگری در مدل‌های برنامه‌ریزی شهری را نمایان کرده است. رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای به‌عنوان مدلی نوین در توسعه پایدار، با هدف دسترسی عادلانه و سریع به خدمات شهری، به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، مطرح شده است. این پژوهش با تمرکز بر بافت تاریخی شهر ارومیه، به بررسی میزان تحقق‌پذیری این مدل در بهبود کیفیت زندگی سالمندان پرداخته است. مسئله مورد مطالعه، تحلیل وضعیت فعلی دسترسی سالمندان به خدماتی نظیر مراکز درمانی، مراکز خرید، فضاهای سبز و سیستم حمل‌ونقل عمومی است. روش‌شناسی تحقیق بر پایه تحلیل‌های فضایی با استفاده از نرم‌افزار GIS برای ارزیابی شعاع دسترسی و توزیع خدمات، و مدل‌سازی روابط میان شاخص‌های دسترسی و کیفیت خدمات با بهره‌گیری از نرم‌افزار Smart PLS انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی امکان‌پذیری و الزامات تحقق رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای در شهر ارومیه با تأکید بر بهبود دسترسی سالمندان به خدمات و امکانات ضروری است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با بهبود کیفیت زیرساخت‌ها، افزایش تعداد خدمات نزدیک به محلات، و توزیع عادلانه امکانات شهری، امکان ارتقای سطح دسترسی سالمندان و افزایش استقلال و مشارکت اجتماعی آنان فراهم می‌شود. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که پیاده‌سازی رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی سالمندان در ارومیه منجر شود و در عین حال، با کاهش نابرابری‌های شهری و ارتقای عدالت اجتماعی، گامی مؤثر در راستای توسعه پایدار باشد. این مطالعه بر لزوم برنامه‌ریزی جامع و متناسب با نیازهای سالمندان برای تحقق چنین الگویی تأکید دارد و راهکارهایی همچون توسعه حمل‌ونقل عمومی مناسب‌سازی‌شده، بهبود معابر پیاده‌روی، ایجاد فضاهای عمومی برای تعاملات اجتماعی و ارتقای کیفیت خدمات شهری را به‌عنوان اولویت‌های اساسی پیشنهاد می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ariza-Álvarez, A., Arranz-López, A., & Soria-Lara, J. A. (2021). Comparing walking accessibility variations between groceries and other retail activities for seniors. Research in Transportation Economics, 87, 100745. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2019.100745
Calafiore, A., Dunning, R., Nurse, A., & Singleton, A. (2022). The 20-minute city: An equity analysis of Liverpool City Region. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 102, 103111. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.103111
Cheng, L., Caset, F., De Vos, J., Derudder, B., & Witlox, F. (2019). Investigating walking accessibility to recreational amenities for elderly people in Nanjing, China. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 76, 85–99. https://doi.org/10.1016/j.trd.2019.09.019
Cheng, L., Yang, M., De Vos, J., & Witlox, F. (2020). Examining geographical accessibility to multi-tier hospital care services for the elderly: A focus on spatial equity. Journal of Transport & Health, 19, 100926. https://doi.org/10.1016/j.jth.2020.100926
Curl, A. (2018). The importance of understanding perceptions of accessibility when addressing transport equity: A case study in Greater Nottingham, UK. Journal of Transport and Land Use, 11(1). https://doi.org/10.5198/jtlu.2018.1003
de Montigny, L., Ling, R., & Zacharias, J. (2012). The Effects of Weather on Walking Rates in Nine Cities. Environment and Behavior, 44(6), 821–840. https://doi.org/10.1177/0013916511409033
Graells-Garrido, E., Serra-Burriel, F., Rowe, F., Cucchietti, F. M., & Reyes, P. (2021). A city of cities: Measuring how 15-minutes urban accessibility shapes human mobility in Barcelona. PLoS ONE, 16(5 May), 1–21. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250080
Hjorthol, R. (2013). Winter weather – an obstacle to older people’s activities? Journal of Transport Geography, 28, 186–191. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2012.09.003
Kerr, J., Rosenberg, D., & Frank, L. (2012). The Role of the Built Environment in Healthy Aging. Journal of Planning Literature, 27(1), 43–60. https://doi.org/10.1177/0885412211415283
Khavarian-Garmsir, A. R., Sharifi, A., & Sadeghi, A. (2023). The 15-minute city: Urban planning and design efforts toward creating sustainable neighborhoods. Cities, 132(November 2022), 104101. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.104101
Liu, Q., Liu, Z., Lin, S., & Zhao, P. (2022). Perceived accessibility and mental health consequences of COVID-19 containment policies. Journal of Transport & Health, 25(February), 101354. https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101354
Moreno, C., Allam, Z., Chabaud, D., Gall, C., & Pratlong, F. (2021). Introducing the “15-Minute City”: Sustainability, Resilience and Place Identity in Future Post-Pandemic Cities. Smart Cities, 4(1), 93–111. https://doi.org/10.3390/smartcities4010006
Murthy, V. H. (2015). Making Our Communities Walkable for Older Adults. Public Health Reports®, 130(5), 424–425. https://doi.org/10.1177/003335491513000502
Noworól, A., Kopyciński, P., Hałat, P., Salamon, J., & Hołuj, A. (2022). The 15-Minute City—The Geographical Proximity of Services in Krakow. Sustainability (Switzerland), 14(12), 1–34. https://doi.org/10.3390/su14127103
Papas, T., Basbas, S., & Campisi, T. (2023). Urban mobility evolution and the 15-minute city model: from holistic to bottom-up approach. Transportation Research Procedia, 69(2022), 544–551. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2023.02.206
Pozoukidou, G., & Chatziyiannaki, Z. (2021). 15‐minute city: Decomposing the new urban planning Eutopia. Sustainability (Switzerland), 13(2), 1–25. https://doi.org/10.3390/su13020928
Ryan, J., & Pereira, R. H. M. (2021). What are we missing when we measure accessibility? Comparing calculated and self-reported accounts among older people. Journal of Transport Geography, 93, 103086. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103086
Salgueiro Narciso Ribeiro, A., Brandão Alves, F., César Bastos Silva, A. M., Santos Cruz, S., Cunha, I., & Pedro Martins, J. (2021). Analysing urban mobility in ageing populations: the case of two Portuguese historic centres. In Transport in Human Scale Cities. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781800370517.00015
Sumukadas, D., Witham, M., Struthers, A., & McMurdo, M. (2009). Day length and weather conditions profoundly affect physical activity levels in older functionally impaired people. Journal of Epidemiology & Community Health, 63(4), 305–309. https://doi.org/10.1136/jech.2008.080838
Ulloa-Leon, F., Correa-Parra, J., Vergara-Perucich, F., Cancino-Contreras, F., & Aguirre-Nuñez, C. (2023). “15-Minute City” and Elderly People: Thinking about Healthy Cities. Smart Cities, 6(2), 1043–1058. https://doi.org/10.3390/smartcities6020050
Willberg, E., Fink, C., & Toivonen, T. (2023). The 15-minute city for all? – Measuring individual and temporal variations in walking accessibility. Journal of Transport Geography, 106(November 2022), 103521. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103521
Yamashita, T., & Kunkel, S. R. (2012). Geographic Access to Healthy and Unhealthy Foods for the Older Population in a U.S. Metropolitan Area. Journal of Applied Gerontology, 31(3), 287–313. https://doi.org/10.1177/0733464810386368
Zhang, Y., Cao, M., Cheng, L., Gao, X., & De Vos, J. (2022). Exploring the temporal variations in accessibility to health services for older adults: A case study in Greater London. Journal of Transport & Health, 24, 101334. https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101334