مطالعه عوامل فیزیکی و جغرافیایی مؤثر بر قیمت‌گذاری هتل‌های ایران

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هتل‌ها یکی از نیازهای اساسی گردشگران در هر سفر به‌شمار می‌روند و حدود نیمی از مخارج آنان صرف اقامت در مقصد می‌شود. هر هتل می‌تواند برای تعیین قیمت خود راهبردهای گوناگونی را به‌کار گیرد؛ به‌طور مثال یا محصول خود را با یک قیمت رقابتی پایین به بازار عرضه کند و یا با افزودن ویژگی‌ها و امکانات اضافی، میزان قیمت برای هر شب اقامت را بالا ببرد. هدف این مقاله مطالعه‌ی عوامل تأثیرگذار بر نرخ هتل و ارزش‌گذاری هتل‌ها براساس ویژگی‌های مازاد است. در این مقاله، برای شناخت واکنش گردشگران دربرابر ویژگی‌های مختلف هتل، از روش قیمت‌گذاری هدانیک استفاده شده است. فرضیه‌های این پژوهش ازطریق روش رگرسیونی حداقل مربعات معمولی و با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از 265 هتل سنجیده شده‌اند. باتوجه به اطلاعات به‌دست‌آمده، وجود منابع فیزیکی مانند استخر، فضای سبز و پارکینگ هیچ مزیت رقابتی را برای هتل‌های ایران ایجاد نمی‌کند؛ درحالی که ساخت مجموعه‌ی ورزشی به متمایز شدن محصول عرضه‌شده‌ی هتل‌ها کمک می‌کند. طبق تابع تحقیق، 62 درصد از تغییرات متغیر وابسته، یعنی قیمت، توسط متغیرهای مستقل پژوهش تعیین می‌شود و قرارگیری در شهر تهران بیشترین ارزش رقابتی را درمقایسه با شهرهای موردبررسی دیگر ایجاد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابونوری، اسماعیل و رمضانی، رسول (1381) برآورد تابع تقاضای مسکن با استفاده از مدل هدانیک: مطالعه موردی شهرستان ساری، سال اول، شماره چهارم، سال 1381، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی.
امامی، علی، اعظمی، آرش و حق دوست، احسان (1388) بررسی عوامل زیست محیطی مؤثر بر قیمت منازل مسکونی تهران به روش هدانیک ، شماره 87، تابستان 1388، مجله پژوهشات اقتصادی.
پورمحمدی، محمدرضا، قربانی، رسول و تقی پور، علی اکبر (1392) بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن در شهر تبریز با استفاده از مدل هدانیک ، سال سوم، شماره نهم، پائیز 1392، فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا.
زراء نژاد، منصور و انواری، ابراهیم (1385) برآورد تابع قیمت هدانیک مسکن شهر اهواز به روش داده های ترکیبی ، سال هشتم، شماره 28، پائیز 1385، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران.
صابری‌فر رستم. (1397) اولویت بندی نیازها و انتظارات گردشگران مناطق شهری (نمونه موردی: شهر مشهد). برنامه‌ریزی و آمایش فضا. ۲۲ (۲) :۷۵-۹۳.
لامزدن، لس (1390) بازاریابی گردشگری (ترجمه محمد ابراهیم گوهریان) تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
مشکینی، ابوالفضل، بهنام‌مرشدی، حسن و برغمدی، مجتبی (1397) تحلیل ‌‌و ‌‌سطح‌بندی ‌‌فضایی ‌‌محورهای ‌‌گردشگری ‌‌روزانه ‌‌استان ‌‌تهران ‌‌برمبنای ‌‌خدمات ‌‌و ‌‌تسهیلات ‌‌گردشگری. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. ۲۲ (۲) :۹۵-۱۳۲.
فرزین، محمدرضا (۱۳۹۸) اقتصاد گردشگری، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
محمدزاده، پرویز، منصوری، مسعود و کوهی لیلان، بابک (1391) تخمین قیمت هدانیک ساختمان های مسکونی در شهر تبریز: با رویکرد اقتصادسنجی فضائی، سال ششم، شماره دوم، تابستان 1391، فصلنامه مدل سازی اقتصادی.
محمودی، مصطفی (۱۳۹۸) آشنایی با مدیریت و عملیات بخش‌های گوناگون هتل، تهران: مهکامه.
معصومی، مسعود (1387) سابقه برنامه ریزی توسعه گردشگری در ایران، تهران: سمیرا.
معصومی، عیسی، تبریزی، نازنین و رمضان‌زاده، مهدی (1397) امکان‌سنجی توسعه گردشگری ورزشی در اردبیل (موردمطالعه: پیست اسکی آلوارس). برنامه‌ریزی و آمایش فضا. ۲۲ (۴) :۲۸-۵۴.
موسائی، میثم (13۹۳) مبانی اقتصاد توریسم، تهران: مهکامه.
Abounouri, Esmaeil and Ramezani, Rasool (2002) Estimating Housing Demand Function Using Hedonic Model: A Case Study of Sari City, Year One, No. 4, 2002, Journal of Humanities and Social Sciences.
Andersson, David. E. (2010) Hotel attributes and hedonic prices: an analysis of internet-based transactions in Singapore’s market for hotel rooms. Ann Reg Sci (2010) 44:229–240.
Castro, Conceição & Ferreira, Fernanda A. (2014) Effects of Hotel Characteristics on Room Rates in Porto: A Hedonic Price Approach. Proceedings of the International Conference on Numerical Analysis and Applied Mathematics 2014 (ICNAAM-2014).
Chen, Ching-FU & Rothschild. R. (2010) An Application of Hedonic Pricing Analysis to the Case of Hotel Rooms in Taipei. Tourism Economics, 2010, 16 (3), 685–694.
Conroy, S.J. Toma, Nicholas & Gibson, G.P (2019) The effect of the Las Vegas Strip on hotel prices: A hedonic approach. Tourism Economics, 1–18.
Dwyer, L. Forsyth, P. and Dwyer, W. (2010) Tourism Economics and Policy, Bristol: Channel View Publications.
Emami, Ali, Azami, Arash and Haghdoost, Ehsan. (2009). Investigation of Environmental Factors Affecting Tehran Residential House Prices by Hedonic Method, No. 87, Summer 2009, Journal of Economic Research.
Espinet, J.M. Saez, M. Coenders, G. & Fluvia, M. (2003) Effect on prices of the attributes of holiday Hotels: a hedonic prices approach, Tourism Economics, 2003, 9 (2), 165–177.
Evans, Nigel. (2015) Strategic Management for Tourism, Hospitality and Events. London, Routledge.
Falk, Martin. (2008) A hedonic price model for ski lift tickets, Tourism Management 29, 1172– 1184.
Farzin, Mohammadreza (2019) Tourism Economics. Tehran: Allameh Tabatabaii pub.
Fonner C. Robert & Berrens P. Robert. (2014) A Hedonic Pricing Model of Lift Tickets for US Alpine Ski areas: examining the influence of crowding, Tourism Economics, 2014, 20 (6), 1215–1233.
Hudson, Simon. (2008) Tourism and Hospitality Marketing: A Global Perspective, Calif: Sage.
Lancaster, Kelvin J. (1966) A New Approach to Consumer Theory, Journal of Political Economy, Vol. 74, No. 2 (Apr., 1966), pp. 132-157.
Lumsdone, Les. (2011). Marketing for tourism, translator Mohammad Ibrahim Gohariyan, Tehran: Cultural Studies Office.
Mahmoudi, Mostafa (2019) Management and Operation of Various Parts of a Hotel. Tehran: Mahkameh.
masoumi I, tabrizi N, ramezanzadeh M. (2019) Feasibility of Developing Sport Tourism in Ardabil (Case Study: Alvares Ski Resort). MJSP. 22 (4) :28-54.
Masoumi, Masood. (2008). History of Tourism Development Planning in Iran. Tehran: Samira.
Matias, Alvaro. Nijkamp, Peter & Sarmento, Manuela. (2011) Tourism Economics: Impact Analysis, Berlin Heidelberg: Springer.
Melis G and Piga CA (2017) Are all online hotel prices created dynamic? An empirical assessment. International Journal of Hospitality Management 67: 163–173.
Meshkini A, Behnammorshedi H, Barghamadi M. (2018) Analyzing and spatial classification of daily tourism route of Tehran province based on tourism services and facilities. MJSP.22 (2) :95-132.
Mohammadzadeh, Parviz. Mansouri, Masood and koohi leilan, Babak. (2011). Analysis and Estimation of Housing Prices in Tabriz. Economic Modelling, Volume 6, Issue 18, Spring 2011, Page 21-38.
Musai, Maysam. (2015). Principle of Tourism Economics. Tehran: Mahkameh.
Porter, M.E. (1980) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, New York: The Free Press.
Pourmohammadi, Mohammad Reza, Ghorbani, Rasool and Taghipour, Ali Akbar. (2013). Investigation of Factors Affecting Housing Price in Tabriz City Using Hedonic Model, Third Year, No. 9, Autumn 2013, Geographical Space Quarterly.
Saberifar R. (2018) Prioritizing the Needs and Expectations of Urban Tourists (Case Study, Mashhad City). MJSP. 22 (2) :75-93.
Sanchez-Perez M, Illescas-Manzano MD and Martınez-Puertas S (2019) Modeling hotel room pricing: A multi-country analysis. International Journal of Hospitality Management 79: 89–99.
Sinclair, M.Thea & Stabler, Mike. (1997) The Economics of Tourism, London: Routledge.
Soler I.P, Gemar G, Correia MB, et al. (2019) Algarve hotel price determinants: A hedonic pricing model. Tourism Management 70: 311–321.
Soler, I. P., & Gemar, G. (2018) Hedonic price models with geographically weighted regression: An application to hospitality. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 126–137.
Tribe, John. (2004) The Economics of Recreation, Leisure and Tourism, Elsevier: Amsterdam.
Valentin M and O’Neill JW (2019) The value of location for urban hotels. Cornell Hospitality Quarterly 60(1): 5–24.
Wang X, Sun J & Wen H (2019) Tourism seasonality, online user rating and hotel price: A quantitative approach based on the hedonic price model. International Journal of Hospitality Management 79: 140–147.
Zara Nejad, Mansour and Anvari, Ebrahim. (2006). Estimation of Housing Price Function of Ahwaz City by Combined Data Method, Eighth Year, No. 28, Fall 2006, Iranian Journal of Economic Research.