کاربست پارادایم پدیدارنگاری در فهم پدیده‌های شهری مورد مطالعه: فهم چگونگی تجربه پیامدهای زندگی در محله‌های جدااُفتاده

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در مطالعات شهری، پدیده‌ها به طور عمده با یک نگاه کمی‌گرایانه مورد توجه قرار گرفته‌اند که در آن‌ها به مطالعه پدیده پرداخته شده و بررسی رابطه بین پدیده و سوژه فراموش شده است. این درحالی است که شهر و پدیده‌های آن دارای لایه‌های گوناگونی هستند که دستیابی به تمام آنها با بهره‌مندی از رویکرد کمی‌گرایانه امکان‌پذیر نیست. چراکه محققان کمی‌گرا به‌عنوان کسانی که نقش اصلی را در این پژوهش‌ها برعهده دارند، پدیده مورد نظر را تجربه و فهم نکرده‌اند و نتایج آنها به محاسبات کمی و آماری آنها محدود می‌گردد. حال آنکه فهم عمیق پدیده‌های شهری و پیامدهای آنها، جز با درک تجربه افرادی که آن پدیده را از نزدیک و برای سال‌ها درک کرده‌اند؛ امکان‌پذیر نیست. مبانی فلسفی و روش‌شناسی چگونگی درک این تجربه که به پارادایم پدیدارنگاری معروف است و چگونگی به‌کارگیری آن در مطالعات شهری؛ هدف مطالعه حاضر است که بخش اول با بهره‌مندی از مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیل اسنادی و بخش دوم با استفاده از مطالعات میدانی محقق شده است. نتایج نشان می دهد که پدیدارنگاری به‌دنبال کشف و توصیف پدیده‌ها با تکیه بر تجربه زیسته مردم است که این کار با بهره‌مندی از مطالعات میدانی و ابزار مشاهده مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام می‌دهد. هم‌چنین در به‌کارگیری پدیدارنگاری برای بررسی تجربه زیسته مردم از پیامدهای زندگی در محله جدااُفتاده (رضویه) روشن گردید که افراد ساکن در این محله پیامدهای زندگی در این محله را در ابعاد متفاوت مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و عملکردی تجربه کرده‌اند و پیامدهای مدیریتی و اقتصادی را به‌عنوان علت سایر پیامدها می‌انگارند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. اژدری، ابولقاسم، علی اکبر تقوایی، و عارف ظهیرنژاد.(1394). «بررسی جداییگزینی اجتماعی - فضایی گروههای تحصیلی و شغلی در کلانشهر شیراز». مطالعات شهری 16: 67-80.
2. افروغ، عماد. (1376). فضا و نابرابری اجتماعی: مطالعه جدایی گزینی فضایی و تمرکز فقر در محله های مسکونی تهران. پایان نامه دکتری رشته جامعه شناسی: دانشگاه تربیت مدرس.
3. آزاده، منصوره اعظم. (1381). «چگونگی جدایی گزینی سکونتی در شهر تهران». فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا. شماره های 44و45: 25-50.
4. بلیکی، نورمن. (1394). استراتژیهای پژوهش اجتماعی. چاپ سوم. .ترجمه: هاشم آقابیگپوری. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
5. پندار، هدای، و کامران ذکاوت. (1395). «فرآیند ارزیابی عاطفی سرعت تغییرات کالبدی در محیط مسکونی از نگاه کاربران و بر اساس معیار رضایتمندی». مطالعات شهری. 17: 15-28.
6. حافط نیا، محمدرضا. (1392). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
7. دانایی فرد، حسین، و سید حسین کاظمی. (1390). پژوهشهای تفسیری در سازمان(استراتژیهای پدیدارشناسی و پدیدارنگاری). تهران: دانشگاه امام صادق.
8. دانایی فرد، حسین، سیدمهدی الوانی، و عادل آذر. (1386). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: اشراقی.
9. داناییفرد، حسین، و حسین کاظمی. (1389). «ارتقای پژوهشهای تفسیری در سازمان: مروری بر مبانی فلسفی و فرآیند اجرای روش پدیدارنگاری». مطالعات مدیریت بهبود و تحول. 61: 121-147.
10. سجادیان، ناهید. (1384). «بررسی عوامل مؤثر در ایجاد و تحولات نواحی حومه ای شهر تهران». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز. 1: 55-72.
11. فارسی محمدپور، علیرضا، و منیب طالبی. (1394). «مطالعه پدیده بازار سنتی سنندج از منظر پدیدارشناسی». فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی دوره هفتم، شماره سوم: 27-61.
12. محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش 1: منطق و طرح در روششناسی کیفی. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
13. .————— (1392). روش تحقیق کیفی، ضد روش 2، مراحل و رویههای عملی در روششناسی کیفی. تهران: جامعهشناسان.
14. محمدزاده، مهین. (1388). جدایی گزینی فضایی در شهر مشهد(با تأکید بر جدایی گزینی مسکونی درآمدی) .دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد: پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی.
15. مشکینی، ابولفضل، و حجت اله رحیمی. (1390). «جدایی گزینی فضایی در مادرشهرها: تحلیل بر جغرافیای اجتماعی مادر شهر تهران». مدرس علوم انسانی - برنامه ریزی و آمایش فضا. 15: 85-107.
16. مهدوی وفا، حبیب الله، محمدتقی رضویان ، و مصطفی مؤمنی. (1388). «نقش اقتصاد سیاسی در ساختار فضایی تهران و پیرامون». محیط شناسی. 50: 1-14.
17. Åkerlind, Gerlese S. (2005). "Variation and commonality in phenomenographic research methods." Higher Education Research & Development 24 (4): 321–334. doi:10.1080/07294360500284672.
18. Ashworth, Peter, and Ursula Lucas. (1998). "What is the ‘World’of Phenomenography?" Scandinavian Journal of Educational Research 42 (4): 415-431. doi:10.1080/0031383980420407.
19. Åsvoll, Håvard. (2014). "Abduction, deduction and induction: can these concepts be used for an understanding of methodological processes in interpretative case studies?" International Journal of Qualitative Studies in Education 27 (3): 289-307. doi:10.1080/09518398.2012.759296.
20. Barnard, Alan, Heather McCosker, and Rod Gerber. (1999). "Phenomenography: A Qualitative Research Approach for Exploring Understanding in Health Care." Qualitative Health Research 9 (2): 212-226. doi:10.1177/104973299129121794.
21. Booth, S. (1997). "On phenomenography, learning and teaching." Higher Education Research & Development 16 (2): 135-158.
22. Bowden , John A, and Pam Green. (2005). Doing Developmental Penomenography. Melbourn: RMIT University Press.
23. Bowden, J. A. (2005). Reflections on the phenomenographic team research process. In J. A. Bowden & P. Green (Eds.), Doing developmental phenomenography. Melbourne: RMIT University Press. 11-31 .
24. Bruce, Christine. (1994). "Research students' early experiences of the dissertation literature review." Studies in Higher Education (Brisbane, Australia: QUT. 47-55) 19 (2): 217-229.
25. Bruce, Christine. (1997). The seven faces of information literacy. Adelaide: Auslib Press.
26. Bruce, Christine, Binh Pham, and Ian Stoodley. (2002). The Collective Consciousness of Information Technology Research: The Significance and Value of Research Projects . Australia: Scholarship in the Professions Grant and the Australian Computing Society.
27. Chong Ho , Yu. (1994). "Abduction? Deduction? Induction? Is there a Logic of Exploratory Data Analysis?" Annual Meeting of American Educational Research . New Orlea ns, Louis ia na: American Educational Research . 1-18.
28. Dahlgren, L. O., and M Fallsberg. (1991). "Phenomenography as a qualitative approach in social pharmacy research." Journal of Social and Administrative Pharmacy 8 (4): 150-156.
29. Dahlin, Bo. (2007). "Enriching the Theoretical Horizons of Phenomenography, Variation Theory and Learning Studies." Scandinavian Journal of Educational Research 51 (4): 327-346. doi:10.1080/00313830701485437.
30. Edwards, Allan, and James Skinner. (2016). Qualitative Research in Sport Management. Butterworth-Heinemann: Routledge.
31. Forster, Marc. (2015). "Phenomenography: A methodology for information literacy research." Journal of Librarianship and Information Science 1-10. doi:10.1177/0961000614566481.
32. Henderson, C. (2002). Faculty conceptions about the teaching and learning of problem solving in introductory Calculus-Based Physics. University of Minnestoa, Twin cities.: Unpublished Doctoral Dissertation.
33. Hossain Khan , Shahadat. (2014). "Phenomenography: A Qualitative Research Methodology in Bangladesh." International Journal on New Trends in Education and Their Implications 5 (2): 34-43.
34. Kaapu, Taina, Tero Saarenpää, Tarja Tiainen, and Minna-Kristiina Paakki.(2006). "The Truth is Out There - Phenomenography in Information Systems Research." Proceedings of the 29th Information Systems Research Seminar in Scandinavia, Helsingör. Denmark. 1-17. www.itu.dk/people/elisberg/Includes/Papers/15/15-6.pdf.
35. Kettunen, Jaana, and Päivi Tynjälä. (2017). "Applying phenomenography in guidance and counselling research." British Journal of Guidance & Counselling 1-11. doi:10.1080/03069885.2017.1285006.
36. Kinnunen, Paivi, and Beth Simon. (2012). "Phenomenography and grounded theory as research methods in computing education research field." Computer Science Education 22 (2): 199–218.
37. Larsson, Jan, and Inger Holmström. (2007). "Phenomenographic or phenomenological analysis: does it matter? Examples from a study on anaesthesiologists’work." International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being 2 (1): 55-64. doi:10.1080/17482620601068105.
38. Li, Huiping, Harrison Campbell, and Steven Fernandez. (2013). "Residential Segregation, Spatial Mismatch and Economic Growth across US Metropolitan Areas." Urban Studies 50 (13): 2642-2660. doi:10.1177/0042098013477697.
39. Lipscomb, Martin. (2012). "Abductive reasoning and qualitative researchnup." Nursing Philosophy 13: 244–256.
40. Locke, L. E. , S. J. Silverman, and W. W. Spirduso. (2006). Types of Research In Developing business Knowledge , by C Booth and J Harrington. Sage Publications Ltd.
41. Marton, F. (1994). "On the structure of awareness”. In. J. A. Bowden & E. Walsh (Eds.), Phenomenographic Research: Variations in Method." Melbourne: Office of the Director EQARD, RMIT, 89-100.
42. Marton, Ference. (1986). "Phenomenography – A research approach to investigating different understandings of reality." Journal of thought 21 (3): 28-49.
43. Marton, Ference. (2000). "The structure of awareness." In Phenomenography, by J. A. Bowden and E Walsh, 102-116 . Melbourne: Australia: RMIT University.
44. Marton, Ference, and S Booth. (1997). Learning and awareness. Mahwah, NJ: L. Erlbaum Associates. .
45. Marton, Ference, and W. Y. Pong. (2005). "On the unit of description in phenomenography." Higher Education Research & Development (In S. Vosniadou (Ed.), International Handbook on Research of Conceptual Change) 24 (4): 335-348.
46. Marton, Ference, M Carlsson, and L Halasz. 1992. "Differences in understanding and the use of reflective learning in reading." British Journal of Educational 62 (1): 1-16.
47. Marton, Ference. (1981). "Phenomenography — Describing conceptions of the world around us." Instructional Science 10 (2): 177-200.
48. Massey, DS. and Denton, NA. (1988). "The dimensions of residential segregation." Soc Forces 67: 281-315.
49. McCosker, H, A Barnard, and R Gerber. (2004). "A phenomenographic study of women's experiences of domestic violence during thechildbearing years." Online Journal of Issues in Nursing, 9 (1).
50. Osteraker, M. (2002). Phenomenography as a research method in management research. Vasa, Finland: Swedish School of Economics and Business Administration in Vasa Department of Management and Organization.
51. Reichertz, Jo. (2009). "Abduction: The Logic of Discovery of Grounded Theory." Forum: Qualitative Social Research (FQS) 11 (1(.
52. Richardson, John T. E. (1999). "The Concepts and Methods of Phenomenographic Research." Review of Educational Research 69 (1): 53-82.
53. Säljö, R. (1997). "Talk as Data and Practice — a critical look at phenomenographic inquiry and the appeal to experience." Higher Education Research & Development 16 (2): 173-190.
54. Sandberg, J. (1994). Human competence at work: An interpretivist approach. Goteborg University, Sweden: Bas. .
55. Saunders, Mark, Philip Lewis, and Adrian Thornhill. (2009). Research Methods for Business Students. Italy: Finantial Times.
56. Scarpa, Simone. (2014). "The impact of income inequality on economic residential segregation: The case of Malmo¨, 1991–2010." Urban Studies 52 (2): 1-17. doi:10.1177/0042098014529347.
57. Sjostrom, Bjorn, and Lars Owe Dahlgren. (2002). "Applying phenomenography in nursing research." Journal of Advanced Nursing 40 (3): 339–345.
58. Svensson, Lennart. (1997). "Theoretical Foundations of Phenomenography." Higher Education Research & Developmen 16 (2): 159-171.
59. Tight, Malcolm. (2016). "Phenomenography: the development and application of an innovative research design in higher education research." International Journal of Social Research Methodology 19 (3): 319-338. doi:10.1080/13645579.2015.1010284.
60. Trigwell, Keith. (2000). A phenomenographic interview on phenomenography. In J. A. Bowden & E. Walsh (Eds.), Phenomenography. Melbourne: RMIT. 62-82 .
61. Trigwell, Keith. (2006). "Phenomenography: An Approach to Research into Geography Education." Journal of Geography in Higher Education 30 (2): 367-372. doi:10.1080/03098260600717489.
62. Uljens, Michael . (1993). "The essence and existence of phenomenography." Nordisk Pedagogik 3 (3): 134-147.
63. Walsh, E. (2000). Phenomenographic analysis of interview transcripts. Melbourne, Australia: RMIT University.: In J. A. B. E. W. (Eds.) (Ed.), Phenomenography, 19-33 .
64. Willis, Alison S. (2017). "The efficacy of phenomenography as a cross-cultural methodology for educational research." International Journal of Research & Method in Education 1-17. doi:10.1080/1743727X.2017.1283398.
65. Yates, Christine, Helen Partridge, and Christine Bruce. (2012). "Exploring information experiences through phenomenography." Library and Information Research 36 (112): 96-119.