تحلیل چشم‌انداز الگوی ایرانی - اسلامی روستایی

نویسنده
چکیده


چکیده

الگوی ایرانی - اسلامی مسیر، راه، رفتار، تلاش دائم برای برآورده کردن پیشرفت فزاینده و زندگی شرافتمندانه و حق توسعه‌یافتگی مستمر و شهروندسازی فعال است. ابزاری است برای رسیدن به نهایت، نهایتی که دربردارنده‌ی پیام‌ها، دیدگاه‌ها، و اهداف جمعی و مشترک شهروندان در سکونتگاه‌های انسانی است. و جهت حرکت در مسیری است که دیدگاه‌ها و اهداف شهروندان در سکونتگاه‌های انسانی را تحقق می‌بخشد.

این الگو به‌مثابه‌ی بیانیه‌های حقوقی در چارچوب الگوی توسعه‌ی پایدار بومی، حق توسعه‌یافتگی (حق زندگی شرافتمندانه و حق رفاه و بهزیستی و حق عدالت اجتماعی و پیشرفت اقتصادی و حق محیط‌زیست سالم و پاک و حق شهروندی) یا حقوق همبستگی نامیده می‌شود که به لحاظ داشتن منافع جمعی و حقوق جمعی از وظایف حاکمیتی دولت‌ها به شمار می‌رود.

با این توصیف، چشم‌انداز الگویی بوم‌مبنا تفسیر و تعبیر ملتی از آینده‌ی خوش است و آرمان ملی است که توسط ملت و دولت در چارچوب یک سازمان‌دهی تصمیم‌گیری مشارکتی (سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و حکم‌روایی) خود را برای مدت معین نشان می‌دهد. در این چارچوب پرسش‌های راهبردی عبارت‌اند از:


شهروندان روستایی در سرزمین چه تفسیر و تعبیری از آینده‌ی خویش (توسعه‌یافتگی) در چارچوب چشم‌انداز الگویی دارند؟
دست‌یابی شهروند روستایی ایرانی به حقوق توسعه‌یافتگی در چارچوب چشم‌انداز الگویی چه میزان است؟


در این مقاله تلاش شده است با استفاده از ادبیات موجود و تجربه‌ی زیستی در الگوسازی با شیوه‌ی استدلال عقلانی و انتقادی با روش تحلیل محتوا به واکاوی متن الگوی پیشنهادی پرداخته شود و به پرسش‌های مطرح‌شده در مقاله پاسخ علمی داده شود. نتایج نشان می‌دهد که در برنامه‌ی پیشنهادی سیاستی الگوی ایرانی - اسلامی، پیش‌فرض‌ها، روش‌شناسی، ساختار همسو با قانون اساسی، جایگاه حقوقی، مدیریتی و نهادی (سازمان‌دهی سازمان‌ها، قوانین، مقررات، رویه‌ها، رفتارها و...) تفکیک وظایف سیاستی قوای سه‌گانه، هماهنگ‌کننده، نهادهای جدید (ابقا، حذف، ادغام و شکل‌گیری نهادهای جدید)، شیوه‌ی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، شیوه‌ی مدیریت برنامه‌ریزی و اجرا و ارزیابی در سطوح مختلف واحدهای سرزمینی در متن ارائه‌شده‌ی الگو مشخص نیست.



واژه‌های کلیدی: الگو، بیانیه‌های حقوقی، شهروندان، فرهنگ‌سازی، واحدهای سرزمینی

موضوعات


Adams, W.M., (2001), Green Development, Environment and sustainability in the Third World, Routledge
- Aberley, D. 2003. Boundaries of Home: Mapping for Local Empowerment. New Society Publishers
- Boerma,David and Koohafkan, Parviz, 2004, Local knowledge systems and the management of drylad agro-ecosystems: some principles for an approach, Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), UNESCO–MAB Drylands Series No. 4
- Banda, R.M. (2004). Development discourse and the third world, Proceedings of the second academic sessions, 98-103.
- Daszko, M and Sheinberg, Sh. (2017). Survival is optional: Only Leaders With New Knowledge Can Lead the Transformation, 1-12
- Chikaire, J., Osuagwu, C.O., Ihenacho, R.A., Oguegbuchulam, M. N., Ejiogu-Okereke, N., and Obi, K.U., 2012,Indigenous Knowledge System: The Need for Reform and the Way Forward,Global Advanced Research Journal of Agricultural Science (ISSN: 2315-5094) Vol. 1(8) pp. 201-209, October, 2012, Available online http://garj.org/garjas/index.htm
- Dewalt BR (1994). Using Indigenous Knowledge to Improve Agriculture and Natural Resource Manage. Human Org. 53 (2) Pp. 123-131.
- Fleszer, D. (2017). Local Development and Municipal Authorities, Annuals of the Administration and Law no. 17 (1), 129-143.
- ICCM. (2017). Community Development, Toolkit, 1-220.
- Suresh Kumar, N.B. (2015). Module 2 Community Development, State Resource Centre, Kerala, 1-86.
- Folke, C., S.R. Carpenter, T. Elmqvist, L. Gunderson, C.S. Holling and B. Walker. (2002). Resilience and sustainable development: building adaptive capacity in a world of transformations. Ambio 31:437–440.
- Herrera, A and Vuollo, E. (2016). The Development Imaginary: Analyzing development discourse in the WorldBank Education Strategy 2020 through contemporary theories of development and education, Master’s thesis in education Faculty of education Intercultural Teacher Education, 1-71
- ICSU, 2002, Science, Traditional Knowledge and Sustainable Development, Series on Science for Sustainable Development,No. 4
- Gillis, M.B., Lee Sam, K and Yule, A. (2014). Creating a Strategic Plan for Local Economic Development: A Guide. Prepared by the Federation of Canadian Municipalities - Caribbean Local Economic Development Project, Trinidad and Tobago, 1-49
- Jordan J., (2007)., Rethinking Community Resilience to Climate Change: Does a Social Capital Lens Help?., School of Planning, Architecture and Civil Engineering, Queen’s University Belfast
- Lennet, j., Csatari, B., Farkas, J.Z., Mezoszentgyorgyi, D. (2015). Locality-based and Place-based Development in Theory and Practice- an examample of The Hungarian Countryside. Eastern European Journal for Regional Studies, Vol. 7 Issue 2,14-27
- Lebel, L., J. m. Anderies, B. Campsbell, C. Folke, S. Hatfiled-Dodds, T. P. Hughes, and j. Wilson. 2006. Governance and the Capacity to Manage in Resilience in Regional Social-Ecological Systems. Ecology and Society 11(1): 19
- Margarian, A. (2011). Endogenous Rural Development: Empowerment or Abandonment? Paper presented at the 4th International Summer Conference in Regional Science, Dresden, june 30 – July 1, 1-34.
- Ortenzio, C. (2012). Understanding change and change Management processes: a case study, Thesis submitted in fulfillment of requirements for the degree of Doctor of Philosophy at the University of Canberra Canberra, Australia, 1-321.
- Pervez, A. (2013). Discourse -Centric Development aproach to popular the ater:a case in bangladesh, Department of Media & Communication Independent University, Bangladesh. 1-19.
- OECD, 2006, The New Rural Paradigm: Policies and Governance, OECD Rural Policy Reviews, ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT
- Pike, A., Rodríguez-Pose, A and Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. First published, Simultaneously published in the USA and Canada, 1-310.
 Roggema, R, Vermeend, T and van den Dobbelsteen, A. (2012). Incremental Change, Transition or Transformation?Optimising Change Pathways for Climate Adaptation in Spatial Planning, journal of sustainability, 4, 2525-2549, doi:10.3390/su4102525
- Sosale, S. (2002). The Panoptic View: A Discourse Approach to Communication and Development, Chapter 5, Paris: unesco, 1-21.
- , 4, 2525-2549, doi:10.3390/su4102525
- Sosale, S. (2002). The Panoptic View: A Discourse Approach to Communication and Development, Chapter 5, Paris: unesco, 1-21
- Sekuła, A. (2002). Local Development – the definition Aspect in the 21 St century. Polytechnics Rzeszowska, 59-62.
- Si l l i toe, P. 1998. The Development of Indigenous Knowledge: A New Applied Anthropology. Current Anthropology. 39 (2): 223-251.
- Yinxiu, j. (2015). Discourse Analysis and Development of English Listening for Non-English Majors in China, English Language Teaching; Vol. 8, No. 2, 134- 142.