اولویت بندی نیازها و انتظارات گردشگران مناطق شهری (نمونه موردی: شهر مشهد)

نویسنده
دانشگاه پیام نور، عضو هیات علمی
چکیده
مقاله حاضر با هدف شناسایی و اولویت­بندی نیازمندی‌های گردشگران در شهر مشهد، انجام شد. روش تحقیق، توصیفی و جامعه آماری تمامی گردشگرانی بودند که در طی 10 سال اخیر حداقل دو بار به این شهر مسافرت کرده بودند. حجم نمونه آماری، براساس فرمول کوکران 200 نفر برآورد شد که برای اطمینان بیشتر این تعداد به 350 نفر افزایش یافت؛ درنهایت اطلاعات 342 نفر در تحلیل نهایی درنظر گرفته شد. در تعیین زیرساخت­ها و امکانات مورد نیاز مقاصد گردشگری نیز از 30 نفر متخصص کمک گرفته شد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن به تأیید رسیده بود، گردآوری شد و در قالب تکنیک گسترش عملکرد کیفی و با آزمون آماری تی تک‌نمونه‌ای تحلیل گردید. در بخش تعیین اهمیت نیازها و خواسته­ها نیز از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب، کیفیت مراکز اقامتی، وجود امنیت، قیمت پایین و ارزانی، عوارض و ورودی‌ها، پذیرش مردمی، معرفی و تبلیغ، تسهیلات فرهنگی، صنایع‌دستی، تسهیلات حمایتی و دامنه و تنوع فعالیت­ها در اولویت اول تا دهم نیازها و انتظارات مشتریان برحسب مشخصه­های اختصاصی مورد نیاز قرار گرفته­اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bevilacqua, M., and Braglia, M. (2000), “The analytic hierarchy process applied to maintenance strategy selection”, Reliability Engineering and System Safety, 70: 71-83.
Bouchereau, V., and Rowlands, H. (2000), “Quality function deployment: the unused tool”, Engineering Management Journal, 10(1): 123-141. doi.org/10.1049/em.2000.01.13.
Carnevalli, J. A., and P. C. Miguel. 2008, “Review, analysis and classification of the literature on QFD Types of research, difficulties and benefits”, International Journal of Production Economics, 114(4): 737-754.. doi.org/10.1016/j.ijpe.2008.03.006
Costa, A.; Dekker, M. and Jongen, W. (2000), “Quality function deployment in the food industry: a review”, Trends in Food Science and Technology, 11: 306-314. doi.org/10.1016/S0924-2244(01)00002-4.
Dale, B. H. (2016), Total Quality Management, Revised 3rd ET, Anna University, Pearson Education Inc., Prentice Hall: New York.
Fung, R., Chen, Y., Y. and Tang, J. (2006), “Estimating the functional relationships for quality function deployment under uncertainties”, Fuzzy Sets and Systems, 157: 98-120. doi.org/10.1016/j.fss.2005.05.032.
Griffin, A. (1992), “Evaluating QFD's use in US firms as a process for developing products”, Journal of Product Innovation Management, 9: 171-187.
Hinch, T. D. (1996), “Urban Tourism: Perspectives on Sustainability”, Journal of Sustainable Tourism, 4(2): 95-110.
Hosseini, S. (2015), Survey of Pilgrimage Tourists' Sustainability in Mashhad, Master's Thesis for Geography and Urban Planning, Payame Noor University: Sari Center. (in Persian)
Hosseinzadeh Delir, K., Pourmohammadi, M. R. and Medadi, S. (2012), Assessment of the Distribution of Historic-Cultural Tourist Places and its Subsidiary Services in Tabriz City", Geography and Urban Planning, No. 41: 94-67. (in Persian)
Imani Khoshkhoo, M., Javdaneh, A. (2012), European Tourists’ Satisfaction with Their Travel Experience in Iran, Quarterly Tourism and Development, 1: 17-30. (in Persian)
Janson-Verbeke, M. (1986), “Inner City Tourism: Resources, Tourists and Promoters”, Annals of Tourism Research, 13: 79-100. doi.org/10.1016/0160-7383(86)90058-7.
Kahraman, C.; Ertay, T. and Büyüközkan, G. (2006), “A fuzzy optimization model for QFD planning process using analytic network approach”, European Journal of Operational Research, 171: 390-411. doi.org/10.1016/j.ejor.2004.09.016.
Khorasan Razavi Governorate (2016), Committee for the Reception of Pilgrims and Travelers of 2016, Khorasan Razavi Governorate: Mashhad. (in Persian)
Kolb, B. M. (2016), Tourism Marketing for Cities and Towns: Using Branding and Events to Attract Tourists, Butterworth-Heinemann: Burlington.
Martins, A., and Aspinwall, E. M. (2001), “Quality function deployment: an empirical study in the UK”, Total Quality Management, 12: 575-588. doi.org/10.1080/09544120120060060.
Maslow. A. H. (1970). Motivation and Personality, Harper and Row: New York
Middleton, V. and Clarke, J. (2001), marketing in travel and tourism, Third edition, Butterworth-Heinemann Publication, Jordan Hill: Oxford.
Mondschein, A., Blumenberg, E., & Taylor, B. (2010), “Accessibility and Cognition: The Effect of Transport Mode on Spatial Knowledge”, Urban Studies, 4: 845-846. doi.org/10.1177/0042098009351186.
Montello, D. R. (2001), Spatial Cognition. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, TPO, London.
Rezaei, K., Hosseini Ashtiani, H. and Hooshir, M. (2005), QFD A Customer-Oriented Approach to Designing and Improving Product Quality, Ertoof Company, Tehran: Tehran. (in Persian)
Saberifar, R. (2010), "Comparison of Tourism Industry in the Cities of South Khorasan Province", Journal of Spatial Planning, 2: 61-79. (in Persian)
Saghaei, M. and Alizadeh, D. (2013), "Feasibility Study of Rural Tourism in Pave County", Geographical Space Quarterly, 41: 20-1. (in Persian)
Sener, Z., and Karsak, E. E. (2011). “A combined fuzzy linear regression and fuzzy multiple objective programming approach for setting target levels in quality function deployment”, Expert Systems with Applications, 38: 3015-3022.
Thompson, K. & Schofield, P. (2007). An Investigation of the Relationship between Public Transport Performance and Destination Satisfaction, Journal of Transport Geography. No. 15, 136–144. doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2006.11.004
Truong, T. H. and King, B. (2009). “An evaluation of satisfaction levels among Chines tourists in Vietnam”, International Journal of Tourism Research, 11: 521-535. doi.org/10.1002/jtr.726.
Zaim, S., M.; Sevkli, H.; Camgöz-Akdağ, O. F.; Demirel, A. Y.; Yayla, and Delen, D. (2014). “Use of ANP weighted crisp and fuzzy QFD for product development”, Expert Systems with Applications, 41: 4464-4474. doi.org/10.1016/j.eswa.2014.01.008.