1
کارشناس ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
2
عضو هیأت علمی/ پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
یکی از مهمترین متغیرها در مدلسازی شبکه های ترافیکی، تراکم موجود در مسیرهای شبکه میباشد. استفاده از مدلی که با در نظر گرفتن تراکم شبکه و برخورداری از حساسیت لازم نسبت به تغییرات آن، بتواند کاربران شبکه را در امر تصمیم گیری انتخاب بهترین مسیر یاری رساند، سبب مدلسازی هر چه بهتر شبکه ی ترافیکی میگردد. در این راستا نظریه ی بازیها در مدلسازی مسائل گوناگون از جمله حمل و نقل و ترافیک دارای قابلیتهای فراوانی میباشد. نظریه ی بازیها با مدلسازی مسئله، در قالب یک بازی، سعی در یافتن راه حلها و تجزیه و تحلیل آن دارد. در این تحقیق، یک مدل بازی بر اساس فرم نرمال مابین رانندگان حاضر در یک شبکه ی ترافیکی، طراحی و ارائه شده و با حل و یافتن تعادل نش (Nash) بازی، مسیرهای بهینه و چگونگی برقراری تعادل در شبکه ی ترافیکی مشخص شده است. در ادامه، با تلفیق نتایج بدست آمده از نظریه ی بازیها و سیستم اطلاعات جغرافیایی، بستری جهت تحلیلهای شبکه، از جمله مسیریابی بهینه، فراهم شده است تا از این طریق تصمیم گیرندگان بتوانند در مدیریت و ساماندهی هر چه بهتر شبکه های ترافیکی، بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایند.
مجیدیان,پویا و وفائی نژاد,علیرضا . (1393). مدل سازی شبکه های ترافیکی با استفاده از نظریه ی بازی ها و مسیریابی بهینه در محیط GIS. آمایش فضا و ژئوماتیک, 18(1), 135-152.
MLA
مجیدیان,پویا , و وفائی نژاد,علیرضا . "مدل سازی شبکه های ترافیکی با استفاده از نظریه ی بازی ها و مسیریابی بهینه در محیط GIS", آمایش فضا و ژئوماتیک, 18, 1, 1393, 135-152.
HARVARD
مجیدیان,پویا,وفائی نژاد,علیرضا. (1393). 'مدل سازی شبکه های ترافیکی با استفاده از نظریه ی بازی ها و مسیریابی بهینه در محیط GIS', آمایش فضا و ژئوماتیک, 18(1), pp. 135-152.
CHICAGO
پویا مجیدیان و علیرضا وفائی نژاد, "مدل سازی شبکه های ترافیکی با استفاده از نظریه ی بازی ها و مسیریابی بهینه در محیط GIS," آمایش فضا و ژئوماتیک, 18 1 (1393): 135-152,
VANCOUVER
مجیدیان,پویا,وفائی نژاد,علیرضا. مدل سازی شبکه های ترافیکی با استفاده از نظریه ی بازی ها و مسیریابی بهینه در محیط GIS. آمایش فضا و ژئوماتیک, 1393; 18(1): 135-152.