دوره 26، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 55-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Zamani A, Shafiee-Masuleh S, Roostaei S, Zali N. The Production of Spaces of ‘High-quality Urban Life’, The Case of users of the City Centre of Rasht. MJSP 2022; 26 (2) :33-55
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-57043-fa.html
اصغری زمانی اکبر، شفیعی ماسوله سیده سمیرا، روستایی شهریور، زالی نادر. تولید فضاهای «حیات شهری باکیفیت»، مطالعه موردی: کاربران مرکز شهر رشت. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1401; 26 (2) :33-55

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-57043-fa.html


1- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، azamani621@gamail.com
2- دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4- استاد گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (1424 مشاهده)
نظریه تولید فضا دربرگیرنده کنش متقابل صورت‌های ذهنی (بازنمایی‌ها)، مکان (ویژگی‌های کالبدی) و کنش‌ انسانی (زندگی زیسته) است. بنابراین، فرض می‌شود که فضا ظرفی ثابت نیست، بلکه محصولی اجتماعی است که انسان‌ها آن را پی‌درپی تولید و بر سر آن مذاکره می‌کنند. آنها فضای طراحی‌شده را دگرگون می‌کنند و آن را به فضای زیسته نزدیک می‌سازند. مطالعه حاضر با تأکید بر مفهوم «فضای زیسته» لوفور به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه کاربران مرکز شهر رشت فضاهای «حیات شهری باکیفیت» را تولید می‌کنند. نتایج مطالعه عمدتاً براساس روش پیمایشی بوده است. داده‌ها علاوه بر پرسشنامه و نقشه‌برداری ارزیابانه، از طریق گفتگوهای ساختارنیافته و مشاهده جمع‌آوری شده‌ است. تحلیل داده‌ها براساس روش‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. این مطالعه نشان داد که کابران مرکز رشت با انتخاب آگاهانه مکان فراغت خود و از طریق کنش‌های خاصی به فضاهای زیسته روزمره خود معنا می‌دهند. آنها این کنش‌ها را در مکان‌هایی با ویژگی‌های کالبدی متمایز (کیفیت‌های دیدنی، مکان‌های نمادین) انجام می‌دهند. به‌علاوه، این کاربران با ایجاد مفهوم «اجتماعی‌بودن» با دوستان و آشنایان از طریق اوقات فراغت، دارای پیوندهای اجتماعی معناداری هستند. وانگهی، شکل‌گیری فضاهای «حیات شهری باکیفیت» با هفت ویژگی مطلوب «فضاهای سبز»، «بافت‌های تاریخی»، «فعالیت‌ها»، «نظارت طبیعی»، «احساس مالکیت»، «مقیاس انسانی»، و «مدیریت و نگهداری» از سوی کاربران تفسیر می‌شود.
متن کامل [PDF 2559 kb]   (1048 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی شهری
دریافت: 1400/8/18 | پذیرش: 1401/1/22 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.