دوره 25، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 25 شماره 4 صفحات 112-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Kahnooj S R, Sojasi Qeidari H, anabestani A A, Shahdadi A. Identify challenges affecting the development of tourism business ecosystem using a phenomenological approach. MJSP. 2021; 25 (4) :71-112
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-49656-fa.html
حسینی کهنوج سیدرضا، سجاسی قیداری حمدالله، عنابستانی علی اکبر، شهدادی علی. شناسایی چالش های اثرگذار بر توسعه اکوسیستم کسب و کارهای گردشگری با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1400; 25 (4) :112-71

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-49656-fa.html


1- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد
2- استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد ، ssojasi@yahoo.com
3- استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد
4- استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه جیرفت
چکیده:   (456 مشاهده)
با توجه به نقشی که اکوسیستم کسب و کارهای گردشگری در توسعه سکونتگاه های انسانی؛ ایجاد اشتغال و ایجاد منابع درآمدزا ایفا میکند، مهمترین سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که مهمترین چالش های اثرگذار در این زمینه کدامند؟ هدف پژوهش حاضر این است تا با استفاده از روشهای کیفی چندمرحله¬ای در قالب مکتب پدیدارشناسی و ادغام آن با روش آینده¬پژوهی، به بررسی این چالش¬ها در روستاهای بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت واقع در استان کرمان پرداخته بپردازد. جامعه هدف در بحث شناسایی چالش¬ها را 54 نفر از کارآفرینان گردشگری تشکیل می دهد که به روش کوکران انتخاب شده¬اند. جهت تحلیل پیشران¬های کلیدی نیز از 20 کارشناس حوزه کارآفرینی گردشگری و 10 نخبه آکادمیک با تخصص و تجربه در زمینه کارآفرینی کمک گرفته شد. جهت تحلیل ارتباط کدهای محوری با مسئله آینده اکوسیستم کسب¬و¬کارهای گردشگری از نرم¬افزار MICMAC استفاده شد. نتایج نشان داد، ریشه بسیاری از چالش¬های پیش روی کسب و کارهای گردشگری در منطقه مورد مطالعه را می¬توان در عواملی همچون همچون فصلی بودن کسب¬و¬کارها در پی مسائل اقلیمی؛ محدودیت¬های دسترسی به خدمات و زیرساخت های فیزیکی در مناطق روستایی؛ وجود بروکراسی¬ها و تشریفات اداری زمانبر؛ شناخت ضعیف کارآفرینان نسبت به مشاغل گردشگری؛ الگوبرداری های نابجا از کسب¬و¬کارهای اطرافیان؛ ضعف در فرهنگ کارآفرینی و پذیرش نوآوری¬ها؛ ضعف مسائل آموزشی و تحصیلی جستجو کرد که  می¬تواند تاثیر بسزایی در توسعه اینگونه کسب¬و¬کارها در آینده داشته باشد.
متن کامل [PDF 1245 kb]   (121 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا
دریافت: 1399/11/10 | پذیرش: 1400/7/27 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.