1- عضو هیئت علمی/دانشگاه ارومیه
2- کارشناسی ارشد/دانشگاه ارومیه
3- دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری/دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
چکیده: (10744 مشاهده)
مطالعه حاضر باهدف تحلیلی بر شاخصهای شهروند الکترونیک و میزان اثرگذاری بر توسعه پایدار شهری تدوین گشته است. روش در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و هدف کاربردی و توسعهای است. دادههای موردنیاز با استفاده از روشهای اسنادی و میدانی و بهمنظور تجزیهوتحلیل از نرمافزار SPSS و آزمونهای پیرسون و T-Test استفادهشده است. نتایج نشان داد کیفیت دسترسی شهروندان به امکانات ICT و مراکز خدماترسانی الکترونیک پس از انجام آزمون T-Test، دسترسی نسبتاً مناسبی نشان میدهد. شاخصهای شهروند الکترونیک میانگین 2.71 که با در نظر گرفتن زیرساختها و دسترسی مناسب به امکانات در سطح نامطلوبی قرار دارد. پس از انجام آزمون تی، میانگین 3.66 و فاصله اطمینان مثبت، نشاندهنده اثرگذاری ابعاد مختلف ICT بر تحقق اهداف توسعه پایدار در شهر شیراز بود. بیشترین همبستگی میان مؤلفههای توسعه پایدار و شهروند الکترونیک (0.53=r)، کمترین همبستگی میان مؤلفههای دسترسی به امکانات ICT و شهروند الکترونیک (0.42=r) است. بین توسعه پایدار شهری و امکانات دسترسی به ICT و خدمات الکترونیک (0.51=r) رابطه مثبت، معنادار و مستقیمی وجود دارد که هرچه کیفیت دسترسی به ICT و خدمات الکترونیک بیشتر باشد، امکان نیل و دستیابی به اهداف توسعه پایدار در کلانشهر شیراز بیشتر میشود.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی مستقل |
موضوع مقاله:
مدلها، تکنیک ها و روش های برنامه ریزی دریافت: 1395/5/8 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/7/1