دوره 24، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 150-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karoubi M, Mahmoudi M, ghaderi I. Study of Effective Physical and Geographical Factors on Pricing in Iran Hotels. MJSP 2020; 24 (1) :129-150
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-38360-fa.html
کروبی مهدی، محمودی مصطفی، قادری اسماعیل. مطالعه عوامل فیزیکی و جغرافیایی مؤثر بر قیمت‌گذاری هتل‌های ایران. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1399; 24 (1) :129-150

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-38360-fa.html


1- دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، drkroubi@gmail.com
2- دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (4501 مشاهده)
هتل‌ها یکی از نیازهای اساسی گردشگران در هر سفر به‌شمار می‌روند و حدود نیمی از مخارج آنان صرف اقامت در مقصد می‌شود. هر هتل می‌تواند برای تعیین قیمت خود راهبردهای گوناگونی را به‌کار گیرد؛ به‌طور مثال یا محصول خود را با یک قیمت رقابتی پایین به بازار عرضه کند و یا با افزودن ویژگی‌ها و امکانات اضافی، میزان قیمت برای هر شب اقامت را بالا ببرد. هدف این مقاله مطالعه‌ی عوامل تأثیرگذار بر نرخ هتل و ارزش‌گذاری هتل‌ها براساس ویژگی‌های مازاد است. در این مقاله، برای شناخت واکنش گردشگران دربرابر ویژگی‌های مختلف هتل، از روش قیمت‌گذاری هدانیک استفاده شده است. فرضیه‌های این پژوهش ازطریق روش رگرسیونی حداقل مربعات معمولی و با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از 265 هتل سنجیده شده‌اند. باتوجه به اطلاعات به‌دست‌آمده، وجود منابع فیزیکی مانند استخر، فضای سبز و پارکینگ هیچ مزیت رقابتی را برای هتل‌های ایران ایجاد نمی‌کند؛ درحالی که ساخت مجموعه‌ی ورزشی به متمایز شدن محصول عرضه‌شده‌ی هتل‌ها کمک می‌کند. طبق تابع تحقیق، 62 درصد از تغییرات متغیر وابسته، یعنی قیمت، توسط متغیرهای مستقل پژوهش تعیین می‌شود و قرارگیری در شهر تهران بیشترین ارزش رقابتی را درمقایسه با شهرهای موردبررسی دیگر ایجاد می‌کند.
متن کامل [PDF 179 kb]   (704 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا
دریافت: 1398/8/30 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.