1- دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، drkroubi@gmail.com
2- دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (5682 مشاهده)
هتلها یکی از نیازهای اساسی گردشگران در هر سفر بهشمار میروند و حدود نیمی از مخارج آنان صرف اقامت در مقصد میشود. هر هتل میتواند برای تعیین قیمت خود راهبردهای گوناگونی را بهکار گیرد؛ بهطور مثال یا محصول خود را با یک قیمت رقابتی پایین به بازار عرضه کند و یا با افزودن ویژگیها و امکانات اضافی، میزان قیمت برای هر شب اقامت را بالا ببرد. هدف این مقاله مطالعهی عوامل تأثیرگذار بر نرخ هتل و ارزشگذاری هتلها براساس ویژگیهای مازاد است. در این مقاله، برای شناخت واکنش گردشگران دربرابر ویژگیهای مختلف هتل، از روش قیمتگذاری هدانیک استفاده شده است. فرضیههای این پژوهش ازطریق روش رگرسیونی حداقل مربعات معمولی و با استفاده از دادههای جمعآوریشده از 265 هتل سنجیده شدهاند. باتوجه به اطلاعات بهدستآمده، وجود منابع فیزیکی مانند استخر، فضای سبز و پارکینگ هیچ مزیت رقابتی را برای هتلهای ایران ایجاد نمیکند؛ درحالی که ساخت مجموعهی ورزشی به متمایز شدن محصول عرضهشدهی هتلها کمک میکند. طبق تابع تحقیق، 62 درصد از تغییرات متغیر وابسته، یعنی قیمت، توسط متغیرهای مستقل پژوهش تعیین میشود و قرارگیری در شهر تهران بیشترین ارزش رقابتی را درمقایسه با شهرهای موردبررسی دیگر ایجاد میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا دریافت: 1398/8/30 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1399/1/10