1- دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم های اطلاعات مکانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،تهران، ایران
2- دانشیار سیستم های اطلاعات مکانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
3- - استادیار سیستم های اطلاعات مکانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
4- استادیار مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (4621 مشاهده)
بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت گردشگری را در جهان به کلی دگرگون کرده و باعث شده به عنوان یک صنعت بین المللی و بزرگ ترین تولیدکننده مشاغل در جهان شناخته شود. در گردشگری همواره کاربران به اطلاعات خاصی درباره محیط اطراف نیاز دارند؛ دسترسی به این اطلاعات موجب به کارگیری خدمات مکان مبنا در حوزه گردشگری شده است. هدف اصلی این مقاله طراحی و اجرای یک سیستم ارزیابی چندمعیاره گردشگری در محیط همراه است. برای طراحی و پیاده سازی سیستم گردشگری از مدل مرجع پردازشگری توزیع یافته باز استفاده شد. سیستم گردشگری پیادهسازی شده نوع خاصی از خدمات مکان مبنا را با در نظر گرفتن ترجیحات گردشگر برای کاربران فراهم میکند. این سیستم برای انتخاب بهینه رستورانها از هفت معیار: کیفیت غذا، سطح قیمت، اینترنت بیسیم رایگان، دستگاه کارت خوان، محیط رستوران، موسیقی زنده و پارکینگ استفاده میکند. علاوه بر این، گردشگران قادرند راهبرد تصمیمگیری مورد علاقه خود را انتخاب کنند و سیستم بر اساس آن راهبرد، ارزیابی چندمعیاره را برای گردشگران انجام دهد. آزمون برنامه کاربردی گردشگری روشن کرد که سطح شخصی سازی در سیستمهای گردشگری همراه با به کار گیری روشهای ارزیابی چندمعیاره بهبود می یابد.
دریافت: 1390/11/15 | پذیرش: 1391/8/29 | انتشار: 1391/12/12