1- دانشیار برنامهریزی شهری و منطقهای، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، تهران، ایران
چکیده: (8288 مشاهده)
طی سالهای 1389- 1394، موج جدید اقتصاد اطلاعاتی و دانشبنیان، به شکلگیری شرکتهای دانشبنیان در جغرافیای کلانشهر تهران انجامیده است؛ اما مسئله این است که مکانگزینی این شرکتها، اغلب تابع قوانین بازار آزاد بوده و از چارچوبها، هنجارها و اسلوب برنامهریزی فضایی پیروی نکرده است؛ از اینرو، بررسی و تحلیل فضایی این پدیدهی نوظهور بهمنظور ارائهی سیاستهای برنامهریزی فضایی ضروری بهنظر میرسد. هدف اصلی این پژوهش، شناخت الگوهای فضایی توزیع شرکتهای دانشبنیان و ارتباط فضایی آنها با مؤلفههای محیطی، اجتماعی، اقتصادی، زیرساختی و آموزشی و پژوهشی در کلانشهر تهران است. در این پژوهش، دادههای بیش از نهصدوسی شرکت ثبتشده تا پایان سال 1394 در محیط GIS پیاده شده و با استفاده از روشهای آمار فضایی تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهد که الگوی فضایی پراکنش شرکتهای دانشبنیان تهران ازنوع خوشهای است و ارتباط عمیقی بین زیرساختهای پایه، همانند خدمات حملونقل و نیز عناصر آموزش و پژوهش عالی وجود دارد. در پایان پیشنهاداتی برمبنای یافتههای پژوهش مطرح شدهاند.
دریافت: 1394/8/9 | پذیرش: 1395/3/10 | انتشار: 1395/9/1