1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (8818 مشاهده)
کارآفرینی فرآیندی است که در یک شبکه و با وجود روابط اجتماعی واقع شده است. این روابط اجتماعی میتواند شناخت فرصتها و منابع را محدود یا تسهیل کند. تاکنون بیشتر پژوهشهای کارآفرینی در قالب ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان بوده و توجه به شبکههای اجتماعی و سرمایه اجتماعی در آنها نادیده گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش سرمایه اجتماعی بر شکلگیری زمینههای کارآفرینی روستاییان در بخش سیدان شهرستان مرودشت است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام کار، توصیفی- تحلیلی است. در فرآیند پژوهش ابتدا مبانی نظری کارآفرینی و سرمایه اجتماعی و سوابق مطالعاتی آن مورد مطالعه قرار گرفت و براساس آن و با توجه به اطلاعات موجود در خصوص منطقه مورد مطالعه، مؤلفهها، شاخصها و گویهها تعیین شده است. جامعه آماری پژوهش از سه گروه شغلی، کشاورزی، صنعت و خدمات انتخاب شده است که از بین آنها حجم نمونهای به تعداد 250 نفر تصادفی ساده انتخاب شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از تحلیل عاملی،آزمون بارتلت، ضریب پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین کازآفرینی و سرمایه اجتماعی ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. در بررسی تحلیل عاملی کارآفرینی دسترسی به امکانات با بیشترین بار عاملی در روند کارآفرینی مؤثر بودهاند و مشارکت در آبادانی روستا در شکلگیری سرمایه اجتماعی بیشترین بار عاملی را داشته است. در تحلیل رگرسیون ویژگیهای روانشناختی بیشترین تأثیر در پیشبینی کارآفرینی روستایی داشته است.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی مستقل |
موضوع مقاله:
فرایندهای سطح زمین دریافت: 1396/8/24 | پذیرش: 1402/7/28 | انتشار: 1397/1/26