ORIGINAL_ARTICLE ضعف نظام اداری: چالش استراتژیک توسعه منطقه ای (مطالعه موردی خراسان شمالی) حسب چشم انداز بیست ساله کشور در سال 1404 ایران می باید به کشوری با ویژگی های دور بودن از فقر و تبعیض، توزیع عادلانه درآمد و فرصت های برابر برای همگان تبدیل شود. در این راستا سیاستگزاران اقتصادی کشور در تصویب قوانین پایین دستی سند چشم انداز، بر گنجاندن مواد قانونی تسهیل و تسریع کننده دستیابی به اهداف سند چشم انداز به ویژه از حیث ایجاد توسعه متوازن و کاهش شکاف های منطقه ای از طریق بهبود نظام اداری و ارتقاء عملکرد دستگاههای اجرایی تاکید نموده اند. با گذشت بیش از هشت سال از ابلاغ سند چشم انداز ، تحلیل مقایسه ای شاخص های اقتصادی استان ها می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی میزان موفقیت در دستیابی به اهداف سند یاد شده باشد. روش پژوهش این مطالعه توصیفی-تحلیلی و نوع پژوهش توسعه ای باشد. برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای-میدانی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد علی رغم تکالیف قانونی کشور به لزوم برخورداری تمامی استان ها از نظام اداری بهینه و توزیع عادلانه منابع عمومی بین استان ها جهت کاهش شکاف های توسعه ای، استان های محروم کشور همچون خراسان شمالی از سطوح متفاوت و نابرابر نظام اداری و اعتبارات کشوری برخوردار شده اند. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-4049-fa.pdf 2015-06-22 1 32 "توسعه منطقه ای" "شاخص های کلیدی اقتصادی" "نظام اداری" "سرمایه مدیریتی" Weakness of Administrative system: Strategic Challenge of Regional Development (north khorasan case study) According to the twenty-year outlook of the country, Iran is the country in 1404 with features such as being away from poverty and discrimination, Equitable distribution of income, having health, Welfare and Social Security ,equal opportunities for all, and reliant upon the share of superior human resources and social capital in national production. In this regard, the country's economic policy makers in codification and authorizing downstream legislations of the country outlook, severely have stressed on codifying facilitator and accelerator law materials to achieve the goals of the vision, especially in terms of balanced development and reduce regional gaps through improving Administrative system and promoting the quality of executive performance. Now after more than eight years of COMMUNIQUE the country outlook document, a comparative analysis of key economic indicators for the provinces can be relatively good indicators for evaluating the scale of success in achieving the objectives set in the document. The methodology of this study is descriptive-analytic method and the type of study is practical-theoretical. To collect data, library method is used. The results indicated that despite the economic legal obligations of the country emphasize on having optimum Administrative system in all regions and provinces and also equitable distribution of public resources among the provinces to reduce the development gap and achieving balanced development, Disadvantaged provinces of the country such as north khorasan have received different and unequal levels of credits and Administrative system. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-4049-en.pdf 2015-06-22 1 32 “Key Economic Indicators” “Local Development” “Administrative system” “Investment Management” ghasem izanloo 1 AUTHOR 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE طراحی الگوی سنجش عدالت فضایی، مطالعه موردی: ایران فضای جغرافیایی محصول عملکرد عوامل بسیاری است، که در این بین نهاد سیاست و کارکرد نهادهای رسمی و شاخص آن یعنی حکومت و به تبع آن دولت تأثیر بسیار زیادی در کیفیت شکل گیری آن از منظر عدالت فضایی دارد، به همین دلیل است که درک حوزه معنایی عدالت فضایی، مشروط بر درک رابطه متقابل سیاست و فضا است. عدالت فضایی یا جغرافیایی عبارت است از برابری نسبی شاخص های جامع توسعه (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ...)در مکانها و فضاهای جغرافیایی(خرد و کلان) با شاخص های متناظر توسعه در سطح ملی. هدف اصلی این پژوهش را طراحی الگوی عملیاتی سنجش عدالت فضایی که مورد مطالعاتی آن کشور ایران می باشد را تشکیل می دهد. این مقاله با شیوه توصیفی و تحلیلی و با رویکردی کاربردی- توسعه ای در پی پاسخ گویی به سوال زیر است: چگونه می توان در قالب یک الگو، به سنجش مستمر عدالت فضایی در کشور دست یافت؟ یافته ها نشان می دهد که با در نظر گرفتن نقش مثبت و منفی عوامل هشت گانه و شاخص های مربوط به آنها در قالب یک نرم افزار کامپیوتری می توان به سنجش مستمر عدالت فضایی در کشورها دست یافت. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-11685-fa.pdf 2015-06-22 33 52 سیاست فضا عدالت فضایی الگو سازی ایران Designing a spatial justice measurement model; Case Study: Iran Geographical space the product is function of many factors, and in which the functioning of policies an entity official institutions and index of means government and thus state great influence on the quality of its formation from the perspective of spatial justice. This is why that a proper understanding of the field spatial justice depends on understanding the interrelationship between politics and space. geographical or spatial justice is the relative equality of comprehensive development indexes (Economic, Infrastructural, political, cultural, social, security and health care) in the geographical places and spaces (micro and macro) of a country with indexes corresponding with development at the national level. Since the construction affair space requires design a model for sensing the amount it is the realization of years as well as changes, and a review of the literature up to today quantitative model and comprehensive is not designed to measure the spatial justice. Accordingly, the main issue of the study the operational model designed sensing spatial justice that it is a case study in Iran. This paper whit describes and analytically methods and whit practical - developed approach in response to the following question: Is can whit a model was able to achieve, continuously sensing spatial justice in the country? The results shows that whit to consider Positive and negative roles of the eight factors and their related indicators can be achieved on Computer software sensing a continuous spatial justice in countries http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-11685-en.pdf 2015-06-22 33 52 Politics space spatial justice Modeling Iran mohammad reza hafeznia 1 tarbiat modares university AUTHOR mostafa ghaderi hajat 2 AUTHOR zahra Ahmadi poor 3 AUTHOR 4 AUTHOR 5 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE رویکرد پژوهش در عمل فضایی: تعادل میان‌مقیاسی به روابط قدرت، دانش و تصمیم‌ گیری در برنامه ‌ریزی فضایی راهبردی در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی راهبردی بر اساس رویکرد دموکراسی مشارکتی و عقلانیت ارتباطی مطرح شد و سپس به دلیل عدم ارائه کاربست عملی مورد نقد قرار گرفت. برای رفع این محدودیت، برخی محققین مانند گاونتا، کرنوال و آتاو معتقدند باید بر رویکرد پژوهش در عمل به مثابه یک راه‌حل روش‌شناختی تمرکز کنیم که در آن تأکید بر امر یادگیری متقابل است و منجر به کنش متقابل میان مجموعه‌ متعددی از بازیگران می‌شود. با وجود این، تحلیل پژوهش‌های آن‌ها نشان می‌دهد که تنها به کاربرد رویکرد پژوهش در عمل در یک مقیاس جغرافیایی توجه شده و از مفهوم کثرت‌گرای مقیاس غفلت کرده‌‌‌اند، درحالی‌که به دلیل ماهیت چندمقیاسی مکان‌ها و ارتباط متقابل مقیاس‌ها، موفقیت دموکراسی مشارکتی در یک سطح به سطوح دیگر نیز وابسته است. بنابراین، ضروری است تا نگرشی موزون و بهم‌پیوسته برای برنامه‌ریزی راهبردی و رویکرد پژوهش در عمل بر اساس روابطِ میانِ مقیاس‌های مختلف و معنای کثرت‌گرای مقیاس تدوین شود. این نوشتار با رویکردی کثرت‌گرایی فضایی و طرح مفهوم “برنامه‌ریزی با مقیاس‌ها” افق گسترده‌تری را برای رویکرد پژوهش در عمل فراهم می‌آورد و از این طریق می‌تواند به تعادل‌بخشی روابط دانش، قدرت و تصمیم‌گیری میان‌مقیاسی در برنامه‌ریزی راهبردی مساعدت و ابعاد دموکراتیک آن را تقویت کند. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-1571-fa.pdf 2015-06-22 53 78 برنامه‌ریزی راهبردی مشارکت قدرت رویکرد پژوهش در عمل فضایی برنامه‌ریزی با مقیاس‌ها spatial action research approach: inter-scalar equilibrium of power, knowledge and decision making in spatial strategic planning In recent years, strategic planning has been developed in line with participatory democracy and communicative rationality approaches. These approaches have been criticized for their failure to provide a practical application in reality. Some scholars such as Gaventa & Cornwall and Ataov argue we should conceptualize action research as a methodological solution if we want to implement Communicative rationality, concentrating on mutual learning and involving interactions between multitudes of actors. Although it is clear that because of mutual relations and interdependency of scales and essentially multi-scalar character of places, the successful implementation of participatory democracy in one scale depends on other ones. The analysis of their action research approach shows they have only focused on use of the approach in a single geographical scale and neglected plural dimension of it. Therefore, it is essential to develop a harmonic and continual view for strategic planning and action research approaches by considering inter-scalar interaction and plural dimension of scale. Then, this article through developing a plural approach to scale and proposing the concept of "planning with scales" provides more extensive prospects for strategic planning and action research approach and highlights spatial aspects of these approaches. Spatial action research approach helps to equalize the inter-scalar relation of power, knowledge and decision making process in strategic planning and to improve it democratically. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-1571-en.pdf 2015-06-22 53 78 Strategic Planning Participation power spatial action research approach planning with scale Hojatollah Rahimi 1 student AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE سنجش و ارزیابی میزان پایداری محله ای در بافت تاریخی شهر یزد امروزه اهمیت حل مسائل شهری از کوچک ترین واحد یعنی محله، بر برنامه ریزان آشکار شده است. آن چنان که محلات تاریخی متناسب با نیازهای ساکنین خود شکل می گرفتند و پاسخگوی اکثر نیازهای ساکنین خود بودند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف سنجش و ارزیابی شاخص های پایداری در مقیاس محله، به دنبال دست یابی به میزان پایداری در محله های بافت تاریخی می باشد. جهت نیل به هدف فوق بسته به نوع پژوهش که از نظر هدف از نوع کاربردی- توسعه ای و از نظر روش از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد، با استفاده از منطق فازی مبادرت به سنجش میزان پایداری محلات گردیده است. نتایج حاصله مبین این امر است که محلات بافت تاریخی از نظر میزان پایداری در شرایط مساعدی به سر نمی برند و در وضعیت پایداری ضعیف و کمتر از متوسط هستند. از میان محلات نه گانه تاریخی شهر یزد محله گودال مصلی با ارزش 0.474 نسبت به سایر محلات در شرایط بهتری قرار دارد. رتبه های بعدی به محلات شیخداد، فهادان، شش بادگیری، پشت باغ، گازارگاه، گنبد سبز، دولت آباد و در نهایت زرتشتی ها اختصاص یافته است. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-8023-fa.pdf 2015-06-22 79 108 توسعه پایدار محله پایدار منطق فازی بافت تاریخی یزد Measurement and Assessment of the Level of Sustainability in the Neighborhoods of the Historical Texture of Yazd City Nowadays, the importance of solving urban problems from the smallest unit, the neighborhood, has been obvious for planners. Gaining knowledge of sustainability and moving towards sustainable development has been in focus for decades, and sustainable neighborhood is introduced as the foundation of sustainable urban development. Neighborhoods attempt to appropriate their structure for needs of today's residents and approach again the components missing since previous times. Historical neighborhoods that suited the needs of their residents were formed and became responsive to most of the needs of their residents. The present study aims to measure and assess sustainability indicators on the neighborhood scale, in neighborhoods of the historical texture of Yazd city. To achieve the above objective, fuzzy logic is used to measure the sustainability of neighborhoods. The results show that neighborhoods of the historical texture are not appropriate in terms of sustainability conditions because these conditions are poor and below average. Among the nine historical neighborhoods, Godal-mosalla neighborhood, with a value of 0.474 as compared to others, is in a better condition. The next ranks belong to Sheikhdad, Fahadan, Shessh-dadgiri, Poshte-bagh, Gazargah, Gonbade-sabz, Dolat-abad and Zartoshtiha. It is obvious that the current situation is not confirmed by sustainable neighborhood criteria and sustainable city approach, and the city managers have a long way toward achieving those approaches. Therefore, improving the unsustainability of historical neighborhoods in four dimensions, namely economic, environmental, physical and social, with an emphasis on "justice" particularly in unstable neighborhoods should be of priority for promotion. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-8023-en.pdf 2015-06-22 79 108 Sustainable Development Sustainable neighborhood Fuzzy Logic Historical texture of Yazd 1 AUTHOR Mehdi Alian 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE سنجش شاخص‌های کیفیت محیط در بافت های فرسوده شهری ( نمونه موردی: محله امامزاده یحیی منطقه 12 تهران) پژوهش حاضر به سنجش کیفیت محیط در محله امامزاده یحیی در منطقه 12 تهران پرداخته است. این پژوهش کاربردی و روش تحقیق در آن توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری داده ها پیمایشی با استفاده از پرسشنامه می باشد که حجم نمونه ی مورد بررسی براساس فرمول کوکران 316 نفر محاسبه شده و برای تعیین روایی و پایایی تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که عدد بدست آمده 0.65 می باشد که مطلوب و در حد متوسط است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که ویژگی های کالبدی و شاخص های مربوط به آن پایین ترین سطح کیفیت را نسبت به دو ویژگی دیگر یعنی کیفیت کارکردی و محتوایی به خود اختصاص داده اند و شاخص های مربوط به ویژگی های محتوایی در سطح بالاتری نسبت به بقیه قرار دارند که نتایج آزمون T تک نمونه ای معنی داری آنها را از دیدگاه شهروندان نشان می‌دهد. در نهایت علی رغم وجود تفاوت در سطح معنی داری ویژگی های مختلف، در مجموع بین رضایت از کیفیت محیط شهری و محیط سکونتی رابطه معناداری وجود دارد، لذا وضعیت کنونی کیفیت محیط در محله از دیدگاه ساکنان در حد متوسطی قرار دارد http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-6156-fa.pdf 2015-06-22 109 126 کیفیت محیط بافت های فرسوده محله امامزاده یحیی Evaluating indices of quality of environment in urban worn textures (A Case Study: Neighborhood Imamzadeh Yahya: District 12 in Tehran Coincided with the emergence of environmental crisis, quality of residential environment was identified as a part of overall concept of quality of life. This concept reflects of all aspects of personal well-being, including all variables that affect humans’ satisfaction. The present study assesses the quality of environment in the neighborhood Imamzadeh Yahya in district 12 in Tehran. The research is of applied ones and of descriptive - analytical in terms of methods. Data was gathered in survey method, using questionnaire. The sample size was calculated as 316 persons, based on Cochran's formula. To determine the validity and reliability, it was used Cronbach's alpha coefficient, resulted in 0.65 which is moderately favorable. The results indicate that the physical characteristics and relevant indicators Show the lowest level of quality, compared to tow other features i.e. functional and content quality. The content indices are at a higher level than the rest. The results of single-sample t-test show their meaningfulness from citizens’ perspective. Finally, despite the differences at the level of significance of various features, there is in general a significant relationship between the satisfaction with the quality of urban environment and the residential environment, so, the current status of quality of environment in the neighborhood is at the moderate level, and the more the accessibility to the studied services, the more the quality of environment will increase http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-6156-en.pdf 2015-06-22 109 126 quality of environment worn texture Neighborhood Imamzadeh Yahya 1 AUTHOR Akram Tafakori 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE پایش تغییرات فیزیکی سیمای سرزمین شهر کرج با استفاده از تحلیل سینوپتیک و تصاویر ماهواره ای تحقیق حاضر با هدف ارزیابی روند تغییرات عناصر ساختاری سیمای سرزمین شهر کرج طی سال های 1368 تا 1392 طراحی و با استفاده از تحلیل سینوپتیک سیمای سرزمین انجام شد. از این رو نقشه های سیمای سرزمین از سه فریم تصویر ماهواره ای سنجنده TM ماهواره لندست سال های 1368، 1380 و 1392 با استفاده از روش تفسیر تلفیقی تهیه شدند. سپس تعدادی از سنجه های سیمای سرزمین در دو سطح سیمای سرزمین و کلاس کاربری و پوشش محاسبه و تغییرات آنها بررسی شد. نتایج نشان داد، سیمای سرزمین شهر کرج در بازه زمانی اول (1380-1368) روند تغییراتی متفاوت از بازه زمانی دوم (1392-1380) را تجربه کرده است، ولی به طور کلی در انتهای بازه زمانی (1392-1368)، سیمای سرزمین منطقه مورد مطالعه تکه تکه تر، از نظر شکلی پیچیده تر، از نظر پیوستگی تکه ها، ناپیوسته تر و از نظر نوع کاربری و پوشش موجود از تنوع آنها کاسته شده است. همچنین نتایج نشان داد گسترش مناطق انسان ساخت موجب افزایش از هم گسیختگی، بی نظمی و پیچیدگی تکه ها و کاهش سطح کلاس کشاورزی منطقه شده است و در صورت ادامه این روند در آینده ممکن است باعث فروافت شدید کارکردها و خدمات اکوسیستم ها، بویژه کاربری کشاورزی شود. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-947-fa.pdf 2015-06-22 126 146 "پایش تغییرات" " سیمای سرزمین" " تحلیل سینوپتیک" "تصاویر ماهواره ای" "کرج" Monitoring the Physical landscape changes of Karaj using synoptic analysis and sattelite images This study is designed to analyze the trend and pattern of the urban growth in Karaj City applying the landscape ecology approach. Accordingly, monitoring changes in land use/ land cover (LULC), synoptic analysis is conducted. Change detection is conducted applying three TM satellite images taken in 1989, 2001 and 2013 and the post classification comparison method. For implementing synoptic analysis, some composition and configuration-based metrics including Number of Patches, Percentage of Landscape, Largest Patch Index, Landscape Shape Index, Patch Density, Edge Density, Contagion and Shannon’s Diversity were then calculated at two class and landscape levels and their changes were detected. The results indicated that man-made areas increased by 63.91 % and this degraded 2413 hectares of agriculture land and 658 hectares of green cover during the past 24 years. The results of the synoptic analysis indicated that the landscape has become more fragmented, more complex and irregular in shape, more disconnected in continuity of patches and less diversified in terms of land use/ land cover types at the end of the 1989- 2013 period. In addition, the results revealed that sprawl of the man-made areas has caused an increase in fragmentation, irregularity and complexity of agriculture patches and decrease in total area of agriculture class http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-947-en.pdf 2015-06-22 126 146 "Monitoring of changes" "Landscape" "synoptic analysis" "sattelite images" "karaj city" Abbas Moradi 1 AUTHOR Hassan Teimouri 2 no AUTHOR Sadegh Dezhkam 3 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی توسعه محله‌های شهری با تاکید بر الگوی حکمروایی خوب شهری مورد مطالعه (منطقه 19 شهرداری تهران) تحقق حکمروایی خوب شهری در مدیریت کلان شهرهای ایران و از جمله تهران مستلزم عینیت بخشیدن به مشارکت شهروندان در ابعاد گوناگون است. در چند دهه اخیر ، با مطرح‌شدن دیدگاه توسعه محله‌ای به‌عنوان دیدگاهی که حل مشکلات کنونی شهرها را درگرو بازگشت به مفهوم محله می‌داند، می‌توان با استفاده از نیروهای توانمند درون زا و سرمایه‌های اجتماعی موجود در آن به حل مشکلات موجود پرداخت. شهروندان، نقش‌آفرینان اصلی در رهیافت توسعه پایدار شهری هستند. بر اساس این رهیافت، سامان‌دهی شهر و رفع معضلات شهری و محله‌های آن به مشارکت محلی متکی است. تحقیق حاضر به بررسی توسعه محله‌های شهری با تاکید بر الگوی حکمروای خوب شهری منطقه 19 شهرداری تهران پرداخته است. ابزار سنجش پرسشنامه بوده که از ساکنین منطقه 19 به‌صورت نمونه‌گیری پرسش شده است نتایج حاصله از آزمون‌های آماری نشان می‌دهد که علیرغم وجود رابطه معنادار در محله‌ها، سطح توسعه و حکمروایی خوب شهری در بیشتر محله‌های مورد مطالعه از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و رابطه معناداری بین دو متغیر وجود داشته و متغیر وابسته متأثر از متغیر مستقل است و شاخص‌های قانون مداری، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری، مشارکت و اجماع محوری از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان برای رسیدن به سطح خوب توسعه محله‌ای در محله‌های مورد مطالعه بوده است http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-275-fa.pdf 2015-06-22 147 180 حکمروایی خوب شهری توسعه محله‌ای منطقه 19 شهر تهران investighation development urban neighborhoods whith emphasiz the good urban governance pattern (Case Study Region 19 of Tehran Municipality) What is today the city administration must be considered and emphasized is introduced as a paradigm in urban management advantage of a good rule model of the city administration in the horizontal and FARABOURSE of the citizens and private institutions pay to participate. A Good Urban Governance of achieving major metropolitan cities, including Tehran's management entail objective is to make citizen participation in various aspects. agents and social capital in that to solve the existing problems. Citizens, the main actors are the approaches to sustainable urban development. Under this approach, the problem of organizing cities and urban neighborhoods where local participation is based. The present study focuses on the pattern of development in the urban neighborhoods of Tehran Municipality has 19 regional metropolitan GoodUrban Governancestudied in more urban neighborhoods of the poor have no significant relationship existed between the variables and the dependent variable explained by the independent variables. The results show that the parameters of the rule of law, accountability, responsibility, participation and consensus orientation of the major concerns of the citizens to achieve a good level of development areas have been studied in neighborhoods.articipation and consensus orientation of the major concerns of the citizens to achieve a good level of development areas have been studied in neighborhoods. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-275-en.pdf 2015-06-22 147 180 Good Urban Governance neighborhood development Region 19 Tehran City ali movahed 1 AUTHOR sajag ghasemi 2 - AUTHOR 3 AUTHOR 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE الگوی سیاستگذاری مداخله دولت درمدیریت زمین شهری ایران(مطالعه ی موردی:شهر تهران) مدیریت زمین شهری از عرصه های کلیدی جهت پیشبرد توسعه پایدار در کشورهاست. دولت ها برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار ناگزیرند سیاست هایی خاص متناسب با شرایط کشور و جامعه خود اتخاذ نمایند. این پژوهش می خواهد مداخله دولت در مدیریت زمین شهری ایران را مورد واکای قرار دهد. سئوالات اصلی این پژوهش عبارتند از 1) دلایل ناکارآمدی سیاست های مداخله دولت در مدیریت زمین شهری چیست وچرا؟ و 2)الگوی مناسب سیاستگذاری مداخله مناسب دولت در مدیریت زمین شهری چیست ودلایل مناسب بودن ان کدام هستند؟ و برای پاسخگویی به این سئوالات از تلفیقی از روش های کمی- پیمایشی و کیفی استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فقدان چشم انداز مشخص و به تبع آن سیاست ها و نهادهای ناهماهنگ؛ تصمیم گیری متمرکز و غیرمشارکتی و تصدی گری بالا بدون ظرفیت نهادی لازم از مهمترین دلایل ناکارآمدی سیاستگذاری مدیریت زمین شهری است از این رو؛ الگوی مناسب سیاستگذاری مداخله دولت در مدیریت زمین شهری عبارت است از: مدیریت یکپارچه زمین شهری مبتنی بر(تدوین چشم انداز شفاف و سیاست راهبردی یکپارچه و تفویض بخشی از اختیارات دولت به پایین ترین سطح نهادهای محلی به همراه ظرفیت سازی لازم) http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-10958-fa.pdf 2015-06-22 181 210 الگو مداخله دولت مدیریت زمین شهری تهران Model for Policy Making regarding Government Intervention in urban land management of Iran (Case study: Tehran) Urban land management is one of the key areas to achieve sustainable development in the countries. Governments to achieve sustainable development goals have to take specific policies appropriate to conditions of the countries and their communities. In This paper the urban land management studies has been surveyed by using Grounded Theory method as a method of qualitative research(by Using Software of Atlas.Ti)and coding method of information. This research wants to investigate government intervention in the urban land management. The main research questions are: 1) what are the reasons for the ineffectiveness of the policies of government intervention in urban land management and why? 2) What is Suitable model for appropriate government intervention in the urban land management? To answer this question, a combination of quantitative methods - qualitative survey was used. The results indicate that the absence clear vision, and consequently uncoordinated policies and institutions, Centralized and non-participatory decision-making, And high incumbency without the necessary institutional capacity are reasons for the ineffectiveness of policy –making in urban land management. Therefore suitable model for appropriate government intervention in the urban land management is the integrated management of urban land based on ( Formulate a clear vision, and integrated strategic policy, and delegation of authority to the lowest level of local institutions along with the capacity building) http://hsmsp.modares.ac.ir/article-1-10958-en.pdf 2015-06-22 181 210 Model government intervention urban land management Tehran abolfazl meshkini 1 AUTHOR mahdi normohamadi 2 - AUTHOR 3 AUTHOR 4 AUTHOR