The Journal of Spatial Planning
برنامهریزی و آمایش فضا
MJSP
Basic Sciences
http://hsmsp.modares.ac.ir
1
admin
1605-9689
2476-6860
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
20
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل میزان دلبستگی نوجوانان از محیط های عمومی شهری با تأکید بر ظرفیت اجتماعات محلی (اجتماعی- مکانی)
Studying the place attachment from the view of teenagers with emphasis on community capacity (Physical- Social)
<strong>چکیده</strong> <br /><strong>مکان علاوهبر بعد مادی، از بعد غیرمادی نیز برخوردار بوده و احساساتی در ساکنان خود ایجاد میکند. به واسطه این احساسات نوعی دلبستگی به مکان در افراد ایجاد شده که منجر به شکلگیری هویت مکانی میشود. هدف اصلی این پژوهش تبیین دلبستگی به مکان در نوجوانان ساکن در محلههای منتخبی از شهر تهران است. این حس دلبستگی مکانی بر ظرفیت اجتماعی با تأکید بر سرمایه اجتماعی و ظرفیت مکانی با تأکید بر کیفیت محیط سکونت تأثیر میگذارد که در این فرآیند تحلیل می شود، همچنین کاربرد مدلهای ساختاری (به دلیل چند بعدی بودن ابعاد بررسی و وجود متغیرهای مکنون) در حوزه مطالعات شهری معرفی می شود.</strong> <br /><strong>در</strong><strong>این</strong><strong>تحقیق</strong><strong>تحلیلی</strong><strong>و</strong><strong>همبستگی،</strong><strong>نمونهای 475</strong><strong>نفری</strong><strong>از</strong><strong> نوجوانان محلههای مناطق 17، 10، 8، 1 شهر</strong><strong>تهران که به روش طبقهای سیستماتیک انتخاب شده بودند، گردآوری شد</strong><strong>هر</strong><strong>یک</strong><strong>از</strong><strong>متغیرهای</strong><strong>پنجگانه تحقیق شامل</strong><strong>ظرفیت اجتماعی، ظرفیت مکانی، امنیت اجتماعی، دسترسی به خدمات و خاستگاه اقتصادی- اجتماعی با استفاده</strong><strong>از</strong><strong>روش «مدلسازی معادلات ساختاری»</strong><strong>و تکنیک «تحلیل مسیر» مورد</strong><strong>بررسی</strong><strong>قرار</strong><strong>گرفت.</strong><strong>سپس</strong><strong>سه</strong><strong>مدل</strong><strong>از</strong><strong>چگونگی روابط متفاوت</strong><strong>میان</strong><strong>متغیرها</strong><strong>تهیه</strong><strong>شد</strong><strong>که</strong><strong>نتایج</strong><strong>آنها</strong><strong>نشان</strong><strong>میدهد مدل تأثیرگذاری حس دلبستگی به مکان در میان نوجوانان، از طریق متغیرهای ظرفیت مکانی و دسترسی به خدمات بهتر از دیگر روابط را آشکار میکند. بیشترین اثر علی را بر متغیر دلبستگی به مکان داشته و در مجموع 73درصد از واریانس آن را تبیین میکنند. بر مبنای یافتههای پژوهش هر چهار متغیر اصلی تحقیق یعنی: «ظرفیت مکانی»، «ظرفیت اجتماعی»، «دسترسی به خدمات»، «امنیت اجتماعی» و متغیر جانبی «خاستگاه اقتصادی- اجتماعی» با متغیر وابسته «میزان دلبستگی به مکان» رابطه معنیداری داشتهاند (</strong><strong>p<.01</strong><strong>) و این نتایج با ضریب اطمینان 99درصد قابلیت تعمیم به نوجوانان ساکن در محلههای منتخب است.</strong> <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong>
place, In addition to the physical dimensions also has spiritual and emotional aspects and encourages emotional sense in its residents. Due to these feelings, a kind of attachment to place, leading people to form a local identity created which are mainly proposed in the inner city. <br />This sense of attachment to the place on social inclusion with a focus on social capital and capacity of the place emphasis on the quality of the living environment, which affects on analysis process, it is the purpose of this article, and aims to introduce the use of structured models (multi-dimensional because of the research size and latent variables) in the field of urban studies.<br />In this, correlation analysis study, a sample of 475 of the teenagers from the communities of districts 17, 10, 8 and 1 of Tehran were selected, through stratified systematic sampling, and each of the five research variables, include social inclusion, capacity, location, social security, access to services and socio-economic origin using "structural equation modeling" techniques "path analysis" were examined; then three different models of the relationships between variables provided that the model results show a sense of attachment to place among adolescents by variables influencing spatial capacity and better access to services than the rest of the relationship explanation stems.
"دسترسی به خدمات","دلبستگی به مکان","شهر تهران","ظرفیت اجتماعی و مکانی","نوجوانان"
"access to services","attachment to place","Tehran city","social and spatial capacity","teenagers"
169
190
http://hsmsp.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-1000-5708&slc_lang=fa&sid=21
mojtaba
rafiyan
مجتبی
رفیعیان
100319475328460062150
100319475328460062150
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
zahra
khodaee
زهرا
خدائی
100319475328460062218
100319475328460062218
No
دانشگاه تربیت مدرس
hashem
dadashpour
هاشم
داداش پور
100319475328460062192
100319475328460062192
No
-
دانشگاه تربیت مدرس
علی اکبر
تقوایی
100319475328460062191
100319475328460062191
No
دانشگاه تربیت مدرس